عصر خودرو

صادرات نفت خام ایران به بالاترین سطح در ۷ سال گذشته رسید

عصر بازار- تولید نفت ایران اکنون به بالاترین سطح خود در هفت سال گذشته رسیده و پس از لغو تحریم ها بطور متوسط ماهانه ۰.۵ درصد و سالانه ۲۴.۶ درصد افزایش نشان می دهد.

صادرات نفت خام ایران به بالاترین سطح در ۷ سال گذشته رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا، بر اساس نتایج یک بررسی، تخمین زده می شود تولید نفت خام ایران در ماه مارس (اسفند-فروردین) با متوسط افزایش 10 هزار بشکه در روز نسبت به ماه پیش از آن به سه میلیون و 770 هزار بشکه در روز رسیده است.
    براساس برآورد اداره اطلاعات انرژی وزارت انرژی آمریکا، در ماه فوریه (دی-بهمن) تولید نفت خام ایران با متوسط افزایش 20 هزار بشکه در روز نسبت به ماه پیش از آن به سه میلیون و 800 هزار بشکه در روز رسیده بود.
    ایران توانست پس از لغو تحریم های بین المللی در ژانویه 2016 (دی-بهمن 1394) تولید نفت خود را افزایش دهد. با این حال کاهش قیمت جهانی نفت موجب کاهش درآمد نفتی کشورهای تولیدکننده نفت از جمله ایران شده است.
    به گزارش ایرنا، در پایان معاملات دیروز بازارهای جهانی، هر بشکه نفت برنت دریای شمال به قیمت 53 دلار و 12 سنت و هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به قیمت 51 دلار و سه سنت معامله شد.
    قیمت نفت خام برنت دریای شمال نسبت به دیروز 0.77 درصد کاهش داشت در حالی که قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نسبت به روز گذشته 1.57 درصد افزایش یافت.
    سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی دهم آذرماه 1395 خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
    براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
    ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک به شمار می روند.
    ایران، نیجریه و لیبی از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شده اند.
    اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
    این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
    اوپک هنوز در مورد تمدید توافق کاهش تولید تصمیم نگرفته است.

    برچسب ها