عصر خودرو

شاخص ارزی به محدوده ۳۷۶۰ تومان رفت

روزهای کاهشی دلار ۹۶

عصر بازار- روز سه‌شنبه، دلار تا سطح ۳ هزار و ۷۵۰ تومان پایین رفت، ولی در همان سطح باقی نماند.

روزهای کاهشی دلار ۹۶
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، برگشت دلار از مرز یاد شده در حالی رخ داد که قیمت این ارز تحت فشار دو متغیر کاهشی عرضه بازارساز و فضای مثبت سیاسی قرار داشت. این دو متغیر موجب شدند روز سه‌شنبه شاخص بازار ارز 15 تومان از ارزش خود را از دست بدهد و روی قیمت 3 هزار و 760 تومان قرار بگیرد. با توجه به اینکه این ارز در روز دوشنبه نیز 15 تومان افت را تجربه کرده بود، میزان کاهش قیمت دلار در 2 روز به 30 تومان رسید. با وجود این، روز سه‌شنبه شاخص بازار در برابر نزول به زیر سطح 3 هزار و 760 تومان مقاومت کرد. در چهارمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 773 تومان آغاز کرد، ولی به سرعت در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا نقطه 3 هزار و 753 تومان پایین رفت.

    با رسیدن این ارز به این نقطه، مقاومت معامله‌گران و خریدهای ارزی افزایش یافت تا این ارز از سطح 3 هزار و 750 تومان بازگردد و در ابتدای محدوده 3 هزار و 760 تومان به کار خود پایان دهد. فت نرخ حواله درهم و انتشار خبر برداشته شدن تحریم‌های یک بانک ایرانی در پاریس دو عاملی بودند که زمینه‌ساز افت قیمت دلار شدند. با این حال اکثر معامله‌گران اعتقاد داشتند که سهم اثرگذاری کاهشی نرخ حواله درهم بالاتر بوده است. افت ارزش درهم بیشتر از هر چیزی به عرضه بازارساز نسبت داده شد.برخلاف افت قیمت دلار، در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 8 هزار تومان رشد به قیمت یک‌میلیون و 211 هزار تومان رسید. به گفته بازیگران بازار، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی تا ساعت 3ظهر مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز افزایش قیمت سکه شد.

    بازار نیمه تعطیل

    دومین روز کاری جدی در سال جدید نشان داد که بازار به‌طورکامل از وضعیت تعطیلات خارج نشده است. انتظار می‌رود این روند تا آخر هفته نیز ادامه یابد. از سوی دیگر، بازار در سال جدید با زمزمه‌‌های کاملا متفاوتی نسبت به سال قبل مواجه بوده است. تعدیل ترس از ترامپ یکی از نشانه‌های تغییر وضعیت بازار نسبت به انتهای سال پیش است. به گفته فعالان حتی بعضی از بازیگران در مورد ترامپ تغییر عقیده داده‌اند و باور دارند که انتخاب او یک ریسک نخواهد بود؛ بلکه می‌تواند یک فرصت باشد.درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو نیز گرچه تحرکات کوچکی در بازار وجود دارد، ولی تعداد زیادی از معامله‌گران انتظار ندارند روند قیمت پیش از انتخابات تغییر چندانی کند.در این شرایط، به‌نظر می‌رسد بخش غالب بازار در حال حاضر بیشتر به شرایط روزانه توجه داشته و انتظار تغییرات بیشتری را پس از انتخابات دارند.

    احتیاط در بازار

    برخی معامله‌گران اعتقاد دارند وضعیت دلار در ابتدای سال 96 به‌دلیل انتخابات پیش رو حالت احتیاطی و افتان و خیزان محدودی خواهد داشت. این در حالی است که قیمت در سه ماه آذر، دی و بهمن 95 نوسان زیادی را تجربه کرده بود. اکثر فعالان اعتقاد دارند، برخلاف انتظارات بازار از روز شنبه 19 فروردین محک جدی خواهد خورد؛ چراکه در دو روز ابتدایی سال 96 بازار تقریبا حالت نیمه تعطیل داشت. اکثر فعالان انتظار داشتند معاملات از روز دوشنبه 14 فروردین حالت جدی به خود بگیرد، ولی بازار حتی در روز پانزدهم نیز همچنان جو نیمه تعطیل داشت. به این ترتیب، بخشی از فعالان بازار عنوان می‌کنند به احتمال زیاد بازار از روز شنبه آینده فضای عادی معاملاتی به خود خواهد گرفت.

    کاهش حجم معاملات فردایی و بسته بودن تعدادی از طلافروشی‌ها و صرافی‌ها دو نشانه از وضعیت نیمه تعطیل بازار در 2 روز ابتدایی بازار بودند. در این شرایط، قیمت دلار در 2 روز، دو افت متوالی را تجربه کرد و 30 تومان از ارزش خود را از دست داد. افت قیمت دلار در شرایطی صورت گرفت که مقداری تقاضای احتیاطی نیز در اولین روز هفته وارد بازار شد، ولی به‌دلیل تقویت عرضه دلار بیشتر میل حرکت به‌سوی قیمت‌های پایین‌تر را داشت.در این شرایط، روز سه‌شنبه بهای شاخص بازار ارز حتی تا نقطه 3 هزار و 753 تومان نیز پایین رفت، ولی با رسیدن به این نقطه تحرکات معامله‌گران ارزی افزایش یافت و نه‌تنها مانع افت دلار به سطح پایین‌تر شد؛ بلکه زمینه بازگشت به سطح 3 هزار و 760 تومان را فراهم کرد.

    برچسب ها