عصر خودرو

شاخص بورس نوسانات آرام خود را ادامه داد

یکه‌تازی تک‌سهم‌ها در فضای احتیاطی

عصر بازار- شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز گذشته با رشد ناچیز ۳۰ واحدی (معادل ۰۴/ ۰ درصد) مواجه شد تا همچنان در کانال ۷۷ هزار واحدی باقی مانده باشد.

یکه‌تازی تک‌سهم‌ها در فضای احتیاطی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی بود که شاخص کل هم وزن بیش از 5/ 67 واحد (معادل 4/ 0 درصد) رشد کرد. این موضوع در ادامه روند رشد قیمت نمادهای کوچک بازار از ابتدای سال جاری است. مطابق آنچه در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» گفته شد، در روزهای اخیر و در حالی که بزرگان بازار بدون تغییر خاصی باقی مانده‌اند یا با ریزش قیمت مواجه بوده‌اند، حالا گوی و میدان به دست شرکت‌های کوچک‌تر افتاده است و این شرکت‌های کوچکتر هستند که با رشد مواجه می‌شوند.

    از ابتدای سال جاری رفتار جمعی بازار نشان می‌دهد که گروه‌های بزرگ مورد توجه سهامداران نبوده‌اند و نوبت صنایع کوچکتر رسیده است. میانگین ارزش معاملات در هفت روز کاری اخیر حدود 85 میلیارد تومان بوده است. کاهش ارزش معاملات از ابتدای سال جاری توان رشد نمادهای بزرگ را گرفته است. از سوی دیگر غالب سهامداران تحت تاثیر عوامل مختلفی در مقطع فعلی با اتخاذ رفتار محتاطانه‌تر دیگر دلیل رکود معاملات بازار سهام بوده‌اند. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی، مواردی وجود دارند که موجب شده است با سیطره فضای احتیاطی، همچنان نقدینگی خاصی وارد بورس تهران نشود. سرمایه‌ای نیز اگر وجود دارد، بیشتر روی نمادهای کوچک تمرکز دارد. این موضوع به این دلیل است که حرکت صعودی قیمت در صنایع بزرگ‌تر، به نقدینگی قابل توجهی نیاز دارد که تامین آن در شرایط فعلی بازار (با این ارزش نازل معاملات) بعید به نظر می‌رسد. اما گروه‌های کوچک‌تر با همین میزان ارزش معاملات نیز می‌توانند رشد نشان دهند. انعکاس این رویکرد مطابق آنچه پیش‌تر گفته شد، در تفاوت نوسان شاخص کل و شاخص هم‌وزن به خوبی قابل مشاهده است. شاخص هم‌وزن در 7 روز کاری اخیر بیش از 5/ 3 درصد رشد کرده است. این در حالی است که شاخص هم‌وزن تنها 5/ 0 درصد افزایش یافته است.

    همان‌طور که اشاره شد، برخی موارد احتیاطی با سایه افکندن بر سر معاملات موجب شده است بازار نتواند رشد چندانی داشته باشد و از این رو گردش و ورود نقدینگی خاصی را شاهد نباشیم. نزدیک شدن به فصل مجامع، قرار گرفتن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و همچنین احتیاط نسبت به روند قیمت‌ها در بازار‌های جهانی موجب شده است، گردش پول چندانی در بازار وجود نداشته باشد. پولی نیز اگر هست مربوط به سهامداران ریسک‌پذیرتری است که به سودای کسب سود در نمادهای کوچک در حال سفته‌بازی هستند. ولید هلالات، کارشناس بازار سهام در این باره می‌گوید: از ابتدای سال جاری شاهد افت شدید ارزش معاملات بازار سهام به محدوده کمتر از 100میلیارد تومان هستیم. این موضوع سبب شده در 7 روز کاری در سال جدید نمادهای کوچک کانون توجه بخشی از سهامداران بورس تهران باشند و نمادهای بزرگ ناتوان از تجربه نوسان قابل توجه باشند. به گفته هلالات نرخ‌های بازدهی‌ نسبتا مناسب در بازارهای کم‌ریسک‌تر در شرایط فعلی و با توجه به ریسک‌های پیش روی بازار سهام مانع دیگری بر سر راه رشد قیمتی در نمادهایی است که نقدینگی بیشتری برای حرکت خود نیاز دارند.

    هلالات افزود: بیش از 50 درصد از ارزش بازار سهام مربوط به نمادهای وابسته به بازارهای کالایی است. این نمادها تحت تاثیر نوسان نرخ دلار و قیمت‌ها در بازارهای جهانی حرکت می‌کنند.روند قیمت‌ها در بازار‌های جهانی در روزهای اخیر یا رو به نزول بوده است (البته نزول آرام) یا تغییر چندانی نداشته است. این موضوع موجب شده عمده نمادهای وابسته به بازارهای جهانی بهانه‌ای برای رشد قیمتی خود نداشته باشند. از طرفی این نمادها در ماه‌های پایانی سال رشدهای مناسبی را تجربه کرده‌اند و حالا با ثبات نسبی در بازار‌های جهانی و همچنین توقف رشد نرخ دلار در حالت سکون باقی مانده‌اند.

    هلالات با اشاره به نزدیک شدن به برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی نیز افزود: تصمیم برخی سهامداران برای باقی ماندن در سهام شرکت‌های مزبور تا زمان برگزاری مجامع این شرکت‌ها نیز از جمله عوامل دیگر رکود و رخوت در نمادهای عمده بازار و به تبع آن بورس تهران است. این کارشناس بازار سهام به نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و ادامه داد: در شرایط کنونی نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری تصمیم سرمایه‌گذاران برای ورود به بورس را به بعد از برگزاری این انتخابات موکول کرده است، به عبارت دیگر آینده انتخابات ریاست‌جمهوری کشور حالا به عامل ناشناخته اثرگذاری بر روند قیمت‌ها در بورس تهران تبدیل شده است. بر همین اساس محتمل‌ترین سناریو برای بازار سهام تا پس از برگزاری انتخابات و البته با فرض ثبات و عدم تغییر خاصی در دیگر متغیر‌ها به‌ویژه نرخ قیمت‌ها در بازارهای جهانی می‌تواند جولان جریان نقدینگی در تک‌سهم‌ها باشد.

     

    در بازار چه گذشت؟

    روز گذشته شاخص کل بورس با 30 واحد افزایش به رقم 77 هزار و 647 واحد رسید. شاخص بازار اول بدون تغییر خاصی در رقم 54 هزار و 516 واحدی باقی ماند. شاخص بازار دوم نیز با 185 واحد افزایش رقم 168 هزار و 588 واحد را تجربه کرد. بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را نماد معاملاتی شرکت‌های کشتیرانی جمهوری‌اسلامی ایران، فولاد خوزستان، نفت بهران و صنایع شیمیایی ایران به خود اختصاص دادند. بیشترین تاثیر منفی در محاسبه شاخص کل نیز متاثر از معاملات منفی در نمادهای معاملاتی شرکت‌های ارتباطات سیار ایران، ملی مس ایران و سرمایه‌گذاری غدیر رقم خورد. بیشترین حجم معاملات را «شپلی»، « کترام» و «خساپا » به نام خود ثبت کردند. «فباهنر»، «کترام» و «شپلی» به ترتیب در صدر جدول نمادها با بیشترین ارزش معاملات قرار داشتند. دیروز در نماد «کترام» حدود 40 میلیون سهم به ارزش بیش از 7/ 5 میلیارد تومان داد و ستد شد.قیمت سهام این شرکت از تاریخ 18 اسفند سال گذشته تا‌کنون بیش از 50 درصد رشد داشته است. رشد قیمت نماد معاملاتی این شرکت در شرایطی رخ داد که دیروز مدیر‌عامل این شرکت طی نامه‌ای از عدم تغییر به‌خصوصی که منجر به تغییر خاصی در سود پیش‌بینی شده این شرکت شود، خبر داد.با وجود انتشار این نامه شفاف‌سازی، «کترام» با صف خرید 28‌میلیون سهمی معاملات خود را به پایان رساند.

    از میان گروه‌های 37‌گانه بورسی، شاخص 17 صنعت در روز گذشته صعودی بود. در طرف دیگر شاخص 15 صنعت نیز با افت به کار خود پایان داد. در این میان گروه‌های سایر واسطه‌گری‌های مالی، محصولات چوبی و حمل‌و‌نقل بیشترین بازدهی روزانه را برای سهامداران خود به ارمغان آوردند. گروه‌های انتشار و چاپ، سایر محصولات فلزی و خدمات فنی و مهندسی بیشترین زیان روزانه را ثبت کردند. بیشترین حجم و ارزش معاملات به گروه‌های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و خودرو و ساخت قطعات اختصاص یافت.

    دیروز سهامداران برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، سهام کاشی تکسرام، تجارت الکترونیک پارسیان، پاکسان، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، صندوق با درآمد ثابت کیان و صنایع جوشکاب یزد طولانی‌ترین صف‌های خرید را تشکیل دادند. در مقابل واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، اوراق مشارکت شهرداری مشهد، اوراق صکوک بنا‌گستر کرانه، قند لرستان، اوراق مشارکت کارکنان نفت و اوراق مشارکت رایان سایپا سنگین‌ترین صفوف فروش را ثبت کردند.

    بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادمعاملاتی شرکت‌های پلاسکو‌کار، صنایع جوشکاب یزد، سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌شرق، شیشه و گاز، قند مرودشت، نصیر ماشین و کاشی الوند بود. در مقابل نمادهای فرآوری مواد معدنی، محورسازان ایران‌خودرو، بین‌المللی محصولات پارس، کابل البرز، قند لرستان، لعابیران و معادن بافق با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند. دیروز، حق‌تقدم شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران با توجه به پایان مهلت پذیره‌نویسی متوقف شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو