عصر خودرو

رتبه اعتباری آفریقای جنوبی به بی‌ارزش تنزل یافت

عصر بازار- آژانس اعتبارسنجی اس اندپی گلوبال رتبه اعتبار مالی آفریقای جنوبی را به سطح بی‌ارزش تنزل داد.

رتبه اعتباری آفریقای جنوبی به بی‌ارزش تنزل یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، این آژانس اعتبارسنجی اعلام کرد تغییر و تحولات سیاسی از جمله اخراج اخیر پراوین گوردهان – وزیر دارایی – که اقتصاد این کشور را به مخاطره انداخته، عامل این تصمیم بوده است.

    انتشار این خبر ارزش راند را که دو درصد در برابر دلار سقوط کرده است، تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد.

    اخراج گوردهان که به احتیاط مالی شهرت داشت، سقوط چهار درصدی ارزش راند در معاملات روز جمعه را به دنبال داشت و انتقادات شدیدی را برانگیخت.

    جایگزین وی به عنوان وزیر دارایی، مالوسی گیگابا است که در راستای تغییرات کابینه از سوی جیکوب سوما – رئیس جمهور آفریقای جنوبی – منصوب شده است. با این همه معاون رئیس جمهور این کشور اخراج گووردهان را کاملا غیرقابل قبول خواند و دبیر کل حزب حاکم کنگره ملی آفریقا هم با این اقدام مخالفت کرد.

    تنزل رتبه اعتبار مالی، استقراض پول در بازارهای بین‌المللی برای آفریقای جنوبی را گران‌تر خواهد کرد زیرا وام‌دهی به این کشور پرریسک‌تر شمرده می‌شود.

     اس اندپی گلوبال در توضیح اقدام خود تاکید کرد: اختلافات درون حزبی و دولتی، اصلاحات مالی و ساختاری را به تاخیر خواهد انداخت و اعتمادی که میان رهبران تجاری و نمایندگان کارگری ایجاد شده بود را تحلیل می‌برد. این آژانس همچنین نسبت به سطح استقراض از سوی شرکت انرژی دولتی اسکام ابراز نگرانی کرد. دولت آفریقای جنوبی 350 میلیارد راند (25 میلیارد دلار) از بدهی این شرکت را تضمین کرده که معادل حدود هفت درصد از تولید اقتصادی کشور است.

    بر اساس گزارش شبکه خبری بی بی سی، "اس اندپی گلوبال" رتبه اعتباری آفریقای جنوبی را از تریپل بی منفی به دابل بی مثبت تنزل داد که بدهی این کشور را فاقد درجه سرمایه‌گذاری یا به عبارت دیگر بی‌ارزش می‌سازد.

    اگر یک آژانس اعتبارسنجی دیگر اقدام مشابه  اس اندپی گلوبال را دنبال کند، بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی قادر به وام‌دهی به دولت آفریقای جنوبی از طریق خرید اوراق قرضه آن نخواهند بود.

    آژانس اعتبارسنجی مودیز اینوسترز هم بدهی دولت آفریقای جنوبی را برای تنزل احتمالی، تحت بازبینی قرار داده و مانند "اس اندپی گلوبال" نسبت به تحولات سیاسی در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

    برچسب ها