عصر خودرو

صندوق بین‌المللی پول خبر داد:

پول ملی چین جایگاه بین‌المللی ضعیفی دارد

عصر بازار- بررسی های صندوق بین المللی پول نشان می دهد که «یوان» پول ملی چین هنوز جایگاه ضعیفی در میان دیگر ارزهای دنیا دارد و به قدرت واقعی خود دست نیافته است.

پول ملی چین جایگاه بین‌المللی ضعیفی دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا، صندوق بین المللی تاکید کرده است که وضعیت یوان در تبادلات ارزی خارجی جهان به هیچوجه قابل قیاس با دلار آمریکا و یورو اروپا و حتی ذخیره ارزی کانادا نیست.
    گزارش ها نشان می دهد که میزان ذخیره ارزی کشورهای دیگر که به «یوان» است، فقط 85 میلیارد دلار می باشد.
    این در شرایطی است که این رقم فقط از نیمی از ذخیره ارزی آنها به دلار کانادا است و تحت هیچ عنوان قابل رقابت با یک هزار و 600 میلیارد یورو و یا پنج هزار و 100 میلیارد دلار که کل سبد ارزی جهان را در احاطه دارد، نیست.
    با این حساب می توان به این نتیجه رسید که پول ملی چین یا «رن مین بی» فقط یک درصد از کل ذخیره تبادلات ارزی دنیا را به خود اختصاص می دهد.
    دولت چین سعی کرده است امتیازات زیادی به دیگر کشورها بدهد و با برقراری سوآپ ارزی و همچنین دادن وام هایی با پول ملی خود به آنها و روش های دیگر، آنان را تشویق کند تا یوان خریداری کرده و ذخیره یوانی خود را افزایش داده و با این پول تجارت کنند.
    این کارها البته هنوز نتیجه دلخواه را در پی نداشته و گزارش ارزی کشورهای مختلف که به صندوق بین المللی پول ارایه شده است نشان می دهد که فعلا هیچ نوع مقایسه ای نمی توان با قدرت ارزهای برتر دنیا مانند «یورو» و «دلار» با یوان انجام داد.
    با این وصف تارنمای آسیا تایمز از هنگ کنگ روز سه شنبه در گزارشی آورده است که حتی همین یک درصد هم نشان می دهد که یوان چین بتدریج در عرصه ارزی بین المللی در حال اعتبار یافتن است.
    قدرت پول ملی چین بتدریج بیشتر خواهد شد اما به نظر می رسد تا زمانی که آزادسازی ارزی و شفافیت های بانکی چین تکمیل و مورد تایید نباشد، ارز این کشور سهم ناچیزی در ذخیره ارزی جهانی و سپرده های بانکی دیگر کشورها خواهد داشت.
    گفتنی است، صندوق بین المللی پول آذر ماه سال 94، «یوان» چین را به دلیل آنکه استفاده از آن در مبادلات جهانی افزایش یافته و به پنجمین ارز مورد معامله در جهان تبدیل شده، عضو سبد ارزهای رایج این صندوق یا همان «حق برداشت ویژه» کرده بود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو