عصر خودرو

سهام بخریم یا نخریم؟

حال و هوای بازار سرمایه در هفته‌های آتی

عصر بازار- سهامداران و بورس‌بازان ۹۶ را با رونق نسبتا خوبی آغاز کرده‌اند که بخشی از آن به صورت سنتی، به دلیل فضای سیاسی و نزدیک شدن به انتخابات است، اما آیا اکنون فرصت مناسبی برای خرید سهام است؟

حال و هوای بازار سرمایه در هفته‌های آتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، بازار سرمایه روزهای خوشی را پیش رو دارد. این را تحلیلگران بازار سرمایه و خبرگان بورس می‌گویند. آنها امیدوارند که تا انتخابات پیش رو، اوضاع بر وفق مراد سهامداران و بورس‌بازان پیش برود. همین چند روز گذشته از سال نو هم، این رونق را به خوبی نمایان کرد و اگرچه هنوز حجم معاملات به اندازه‌ای نیست که فعالان بازار را راضی کند، اما به هر حال، جو بهاری بر بازار سرمایه نیز حاکم شده و امیدهایی را به وجود آورده است؛ اگرچه باید دید که لیدرهای بازار، چقدر برای پر رونق نگاه داشتن بورس در هفته‌ها و ماههای آتی، تلاش خواهند کرد.

    البته تجربه این روزهای بهاری، معمولا در هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، به صورت سنتی وجود داشته و امسال هم علیرغم اینکه تصمیم‌گیری و پیش‌بینی‌ها برای فعالان بازار و بخش‌خصوصی اندکی سخت می‌شود و معمولا کار با طمانینه بیشتری پیش می‌رود، اما بازار سرمایه روی خوشش را به کاندیداها نشان می‌دهد و به سهامداران امیدواری می‌دهد. پس روزهای رونق بازار سرمایه در راه است و به نظر می‌رسد می‌توان با تحلیل درست، سود خوبی را هم از این بازار کسب کرد.

    در این میان کارشناسان بازار سرمایه، روزهای خوبی را برای شاخص پیش‌بینی می‌کنند و تحلیلشان بر این است که مجموعه اقداماتی که در بدنه اقتصادی دولت انجام شده، فضا را برای رشد پایدار شاخص بورس فراهم کرده و اگر دولت باز هم بر روی برخی آیتم‌های تاثیرگذار در اقتصاد و به تبع آن بازار سرمایه، تاکید کرده و مسیر صحیح قبلی را ادامه دهد، حتما می‌توان شاهد رونق در بخش واقعی اقتصاد کشور بود، به خصوص اینکه به اعتقاد برخی کارشناسان، دوره استراحت برخی صنایع به اتمام رسیده و آنها آماده‌اند تا در سایه حمایت‌های دولتی، رفته رفته رونق را تجربه کنند.

    چه سرنوشتی در انتظار شاخص کل بورس خواهد بود؟

    محمدهادی بحر العلوم با پیش‌بینی آینده بازار سرمایه ایران تا انتخابات پیش رو گفت: برای تحلیل بازار سرمایه، مثل همیشه باید آیتم‌های موثر بر ادامه روند بازار از حیث بنیادی و تکنیکال بررسی شود تا بتوان به یک چشم انداز نسبتا روشن دست یافت. اگرچه شاید در اقتصاد ایران نسبت به سال گذشته، اتفاق چشمگیر جدیدی رخ نداده باشد، اما به هر ترتیب، آیتم‌های تاثیرگذاری وجود دارد که نباید آنها را نادیده گرفت.

    کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: یکی از گام‌های اساسی دولت در عرصه اقتصادی، کنترل تورم بود که به هر ترتیب محقق شد و توانست با ثبت رکوردهایی که در دوره‌های اخیر اقتصاد ایران، کم‌نظیر بوده، تورم را به زیر ده درصد برساند و آنچه که اکنون انتظار می‌رود، عبور از رکود به صورت واقعی و تحقق شعارهای مرتبط با آن است.

    وی با اشاره به نامگذاری سال جاری با نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال تصریح کرد: این نامگذاری باعث می‌شود تا با همت دولت، موضوع تولید و اشتغال با رویکرد جدی‌تری مورد توجه قرار گیرد، در این میان البته چاره‌ای هم نیست؛ چراکه نرخ بیکاری طی سال گذشته، از میانگین یک دهه گذشته بالاتر بوده و رکوردی را به ثبت رسانده که باید اصلاح شود؛ بنابراین در سال پیش رو حتما اولویت با ایجاد اشتغال خواهد بود که ایجاد اشتغال هم البته ملزوماتی دارد و نیازمند اعمال سیاست‌های مالی حمایتی است.

    بحرالعلوم ایجاد محرک‌هایی بر روی برخی بخش‌های اقتصادی را ضروری دانست و گفت: برخی بخش‌ها به تنهایی می‌توانند به صورت کشنده، برای اقتصاد ایران عمل کنند که از جمله آنها، بخش مسکن است که در اقتصاد ایران همواره به عنوان بخشی بوده است که حرکت در آن، باعث تحرک سایر بخش‌ها شده؛ به خصوص اینکه حجم عظیمی از منابع بانکها، فعالان بخش‌خصوصی و شرکت‌های بزرگ متاسفانه در این حوزه راکد مانده است؛ بنابراین تصور می‌شود که یکی از موثرترین سیاستها این باشد که رونقی در این بخش ایجاد شود.

    رونق مسکن در راه است؛ اما نه از جنس سفته‌بازی

    وی با بیان اینکه آلارم‌های تحرک در بخش مسکن قابل مشاهده است، خاطرنشان کرد: البته برخی اقدامات در این بخش به اهداف بایسته خود نرسیده و علیرغم اینکه دولت افزایش سطح وام‌ها را مصوب کرد، اما تحرک مطلوبی در آن ایجاد نشد. البته دولت دو تصمیم مهم در بخش مسکن در آخرین روزهای سال گذشته، مصوب کرد که بر اساس آن، سرمایه بانک مسکن رشد قابل توجهی را تجربه کرد و قرار شد که این سرمایه افزایش 5 هزار میلیارد تومانی یابد که خود می‌تواند باعث ایجاد اهرمی در این بانک به منظور وام‌دهی شود؛ ضمن اینکه موضوع لیزینگ مسکن نیز مورد اقبال مثبت بانک مرکزی و دولت قرار گرفته است و در سال پیش رو، احتمالا تحرکی در بخش مسکن خواهیم داشت که از جنس سفته بازی سال‌های گذشته نیست؛ بلکه بیشتر باعث می‌شود نقدینگی به چرخه این صنعت رفته و آن را به حرکت در آورد و تاحدی تقاضای مصرفی واقعی پوشش داده شود.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تشریح تفاوت تقاضای مصرفی و سفته بازی در بازار مسکن خاطرنشان کرد: اگر این منابع آزاد شود، قطعا دنبال مسیری برای سرمایه‌گذاری خواهد رفت و با توجه به اینکه صحبت هایی از تشویق مردم به اینکه کمتر در بانکها سپرده‌گذاری کنند و شایعاتی مبنی بر بررسی اینکه حتی از سپرده مالیات اخذ شود، بنابراین احتمالا سپرده‌گذاری در بانکها دیگر به شکل کنونی جذاب نخواهد بود و بنابراین این سرمایه‌ها احتمالا یا باید بخش تولید را انتخاب کنند یا روانه بازار سرمایه شوند که البته این یک نگاه خوشبینانه است؛ ولی این امیدواری وجود دارد که این سرمایه‌گذاری‌ها جواب دهد.

    بحرالعلوم خاطرنشان کرد: سیاست‌ها در بخش تولید نیز احتمالا به نحوی است که قدرت وام دهی بانکها در این حوزه افزایش یابد؛ به خصوص با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی در دو سال اخیر، منابع مالی می‌تواند به بخش تولید تزریق شده و در کنار آن نیز، شفاف سازی، تدوین یکسری نظامات گمرکی و تاکید بر ضرورت خرید و مصرف کالای ایرانی از سوی دستگاههای دولتی و مردم، به خصوص با رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص حرام بودن مصرف کالاهایی که مشابه تولید داخلی دارند، این امیدواری را بوجود می‌آورد که اوضاع تولید و توجه به تولیدکنندگان بیشتر شود.

    قیمت دلار افزایش می‌یابد

    وی از احتمال افزایش قیمت دلار در آینده خبر داد و گفت: اوضاع صادرات بهتر خواهد شد و این امر باعث حرکت در بخش تولید می‌شود که در بخش‌هایی همچون لوازم خانگی، صنعت ساختمان و مسکن و سیمان شاهد رشد خواهیم بود؛ به خصوص با توجه به استراحت بلندمدت برخی از این صنایع و گره گشایی که در اواخر سال گذشته در حوزه صادرات رخ داده، امیدواری به افزایش رشد وجود دارد؛ از سوی دیگر، تاکید بر توسعه روستایی، رونق تقاضا برای این بخش را دور از ذهن نمی کند؛ همچنین توسعه بخش حمل و نقل نیز با تحرکات مثبتی همراه بوده است.

    بحرالعلوم ادامه داد: صنایع غذایی و خودرو تا حدودی رونق بیشتری را تجربه خواهند کرد؛ در بخش خودرو اواخر سال گذشته برخی تفاهم‌نامه هایی منعقد شده تبدیل به قرارداد شدند؛ ضمن اینکه در برخی بخش‌ها همچون صنعت پالایشگاهی نیز کرک اسپرد پالایشگاهها به حالت مطلوبی رسیده است؛ به نظر می‌رسد که مراحل سخت سپری شده باشد و بنابراین مجموعه حرکت‌ها نشان می‌دهد احتمال رشد بنیادی بیشتری وجود دارد؛ ضمن اینکه نمودارهای صنایع مختلف نیز نشانگر این است که بخش تولید و صنعت، در پایان دوران استراحت خود قرار دارند.

    دوره استراحت صنایع تمام شد

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگرچه هنوز حجم معاملات بازار سرمایه رضایت‌بخش نیست،  ولی تحرکاتی در سمت خریدار مشاهده می‌شود و برخی شرکتها که می‌توانند لیدر بازار شوند، شروع به حرکت کرده‌اند و بر همین اساس هم، در برخی بخش‌ها رشد مشاهده می شود و در کنار آن، شاهد پیشگام بودن صنعت ساختمان هستیم که امید می‌رود در آینده نزدیک، بازدهی خوبی داشته باشد.

    وی در خصوص رونق بازار سرمایه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحرک بازار و رونق آن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، یک سنت همیشگی است که حتما آن را تجربه خواهیم کرد؛ به خصوص اینکه در نمایشگاه بانک، بورس و بیمه سال جاری نیز تدابیری اندیشیده شده که به نظر می‌رسد رونق بازار را بیشتر خواهد کرد، به هرحال تمام آیتم‌ها نشان می‌دهد که احتمال رشد بازار سرمایه در فروردین و اردیبهشت وجود دارد.

    روزهای خوب بورس

    همچنین نوید اختری‌زاده، دیگر کارشناس ارشد بازار سرمایه نیز پیش‌بینی می‌کند که تا انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت سال جاری، بازار خوبی برای بورس رقم خواهد خورد، به خصوص اینکه روزهای اول امسال نیز، روزهای خوبی برای بازار سرمایه بوده است.

    وی می‌افزاید: اگرچه حجم معاملات در روزهای ابتدایی امسال کم بود؛ ولی بازار مثبت بود که نشانگر رشد کوتاه مدت تا انتخابات ریاست جمهوری در بازار است؛ لذا اگرچه گروههایی می‌توانند مستعد رشد باشند که در زمره آنها، گروه ساختمانی است، اما طبق روال همیشه که یک رخداد سیاسی می‌تواند اثرات مثبتی در بازار داشته باشد، گروههایی همچون خودرویی‌ها می‌توانند گروه مناسبی برای رشد بازار سرمایه باشند.

    اختری‌زاده معتقد است که گروه ساختمانی هم پتانسیل سرعت بخشیدن به تحرکات مثبت بازار سرمایه را دارد؛ از سوی دیگر، با توجه به اینکه قیمت نفت رشد داشته، تصور می‌رود که گروه پالایشی‌ها و پالایشگاهها هم، مستعد رشد باشند؛ اما در مجموع، تا انتخابات، شاخص بورس مثبت خواهد بود؛ اگرچه ممکن است این رشد به صورت دستوری باشد؛ اما به هرحال خود بازار به صورت نموداری و فاندامنتالی، مثبت است.

    وی با بیان اینکه 95 سالی بود که سهم‌های کوچک، در بازار سرمایه سود دادند و سهامداران آنها، سود زیادی دریافت کردند؛ بنابراین بیشترین بازدهی از سوی سهم‌های کوچک بود؛ اما امسال سهم‌هایی که رشد چند ده درصدی و چند صد درصدی در سال گذشته داشتند، به فاز اصلاح خواهند رفت و سهم‌هایی با بنیاد مناسب، رشد خواهند کرد.

    انتقال پول‌ سرمایه‌گذاران از اوراق دولتی به سهام

    اختری‌زاده گفت: به نظر می‌رسد امسال، سالی است که تحلیلگرانی که هم بحث بنیادی را مدنظر قرار می‌دهند و هم بحث تکنیکال را، معتقدند که هر سهمی را نباید خرید؛ بلکه سهم‌هایی که در سال 95 افت داشتند، باید مدنظر قرار گیرند و البته تعداد سهامی که رشد بنیادی خوبی داشتند هم، کم نیست و در کل، بازار مستعد رشد بوده و فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه فراهم است.

    این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: حتی برای سرمایه‌گذارانی که با دید کوتاه‌مدت به بازار نگاه می‌کنند هم، موقعیت مناسبی برای ورود به بازار است؛ ضمن اینکه از بعد دیگر نیز، اوراق‌های مشارکت که یکی دو ماه پیش درصد سود بالایی داشتند؛ اکنون به سمت سودهای معقول رفته‌اند؛ اگرچه باعث شده بودند که رغبت سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سرمایه کاهش یابد، اما اکنون سود این اوراق تعدیل شده و تقریبا روی 22 درصد ایستاده است و حتی می‌تواند پایین‌تر هم بیاید؛ در حالیکه در مقاطعی تا 27 درصد نیز سود می‌دادند؛ بنابراین همین امر باعث شده که پول‌ها از اوراق به سهام منتقل شود؛ چراکه سهام سود بهتری دارد.

    وی ادامه داد: البته رشد پیش رو در بازار سرمایه به مفهوم این نیست که بازار هر روز رشد داشته باشد، ولی در کل، قیمت‌ها رو به بالا خواهد بود و رشد اقتصادی در بازارهای دیده خواهد شد، اگرچه باید دید که آمارهای اعلامی از سوی مرکز آمار روی رشد اقتصادی چقدر در بخش واقعی اقتصاد خود را نشان خواهد داد.

    اختری‌زاده ادامه داد: صرف انتشار آمار از سوی مرکز آمار، سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه را قانع نخواهد کرد، بلکه باید رونق در بازار سرمایه که بخش واقعی اقتصاد است، حس شود؛ به نحوی که باید رونق در معاملات مسکن  مشاهده شود، یا در بخش تولید این رونق را حس کرد؛ هنوز اثر این آمار در بورس دیده نشده است؛ اگرچه بسیاری از بخش‌ها با رشد مواجه بوده‌اند و حتی معاملات مسکن نیز رونق گرفته است و بر اساس اعلام رسمی، معاملات 5 تا 8 درصد رشد داشته است؛ پس اگر این رشد ها واقعی باشد و به بورس منتقل شود، افق خوبی را برای بازار سرمایه می‌توان متصور بود.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: رشد بخش‌های مختلف را باید ملموس‌تر در بورس دید و احساس کرد، ولی در مجموع با اخباری که منتشر شده، نشانه‌های این پدیدار شده است که در افق کوتاه مدت هم، بازار سرمایه رشد خوبی را انتظار می‌کشد.

    بازارهای موازی، رمق بورس را گرفتند

    همچنین عباس آرگون، کارشناس ارشد بازار سرمایه نیز معتقد است برای اینکه شاهد تحرک و رشد سرمایه گذاری در بازار بورس و سرمایه باشیم، باید جذابیت‌ها برای سرمایه گذاران ایجاد شود؛ این در حالی است که بازارهای موازی بازار سرمایه، با نرخ بازدهی بالایی که دارند، عملا قدرت رقابت را از بازار بورس و سرمایه گرفته اند.

    وی معتقد است: بانک‌ها بدون مالیات و نبود ریسک سود بالای 20 درصد می دهند ولی ما در بازار بورس شاهد بازدهی منفی بودیم و با این شرایط کسی حاضر به سرمایه گذاری نمی شود. این یک واقعیت است که بازار سرمایه هم اکنون در کشور ما هیچ جذابیتی برای سرمایه گذاری ندارد و نقد شوندگی هم در بازار بسیار کند است؛ ما سال گذشته نمادهایی را داشتیم که بیش از 5، 6 ماه بسته بودند. به اعتقاد من برای رفع شرایط کنونی همه این ها باید اصلاح شود تا شاهد حضور پررنگ سرمایه گذاران در بازار سرمایه باشیم اتفاقی که می تواند به رونق تولید و اشتغال منجر شود.

    آرگون می‌گوید: عمده رشد اقتصادی معطوف به ظرفیت‌های خالی حوزه نفت و مربوط به بخش های صنعتی و تولیدی نبود و ما برای رشد اقتصادی واقعی باید به دنبال رشد این بخش ها باشیم و امیداوارم که در سال جاری رشد اقتصادی از حوزه نفت فراتر رود و به بخش صنعت و تولید برسد که باعث گردش واقعی چرخ های اقتصاد کشور خواهد شد.

    برچسب ها