عصر خودرو

برنامه ریزی برای راه اندازی ۳۴۴۰ مگاوات نیروگاه در سال ۹۶

عصر بازار- وزارت نیرو در سال ۱۳۹۶ برای راه اندازی و بهره برداری از سه هزار و ۴۴۰ مگاوات واحد نیروگاهی در کشور از سوی این وزارتخانه و بخش خصوصی برنامه ریزی کرده است.

برنامه ریزی برای راه اندازی ۳۴۴۰ مگاوات نیروگاه در سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا ,از آمارنامه صنعت برق ایران حاکی است، مطابق برنامه زمان بندی شده در این سال هزار و 290 مگاوات انواع نیروگاه توسط وزارت نیرو به بهره برداری می رسد و سهم بخش خصوصی در این زمینه دو هزار و 150 مگاوات است.
    480 مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان واقع در استان خراسان شمالی، 301 مگاوات نیروگاه گازی کلاس F در مناطق مختلف کشور، 90 مگاوات نیروگاه بادی در مناطق مختلف کشور، 140 مگاوات در نیروگاه «داریان» کرمانشاه، 225 مگاوات در نیروگاه رودبار لرستان، 50 مگاوات در نیروگاه «سردشت» و چهار مگاوات نیروگاه آبی کوچک، متوسط و جریانی، نیروگاه هایی است که با مالکیت وزارت نیرو در این سال به بهره برداری می رسند.
    نیروگاه سیکل ترکیبی در واقع ترکیبی از توربین بخار و توربین گازی است؛ ژنراتور توربین گازی، برق تولید می کند و همزمان، انرژی حرارتی تلف شده از توربین گاز (توسط محصولات احتراقی) برای تولید بخار مورد نیاز توربین بخار استفاده و به این ترتیب برق اضافی تولید می شود. با ترکیب کردن این دو، سیکل بهره وری نیروگاه افزایش پیدا می کند.
    برپایه این گزارش، همچنین 160 مگاوات در نیروگاه «صدوق» یزد، 160 مگاوات در نیروگاه گل گهر سیرجان در استان کرمان، 160 مگاوات از نیروگاه «سمنگان» استان کرمان، 110 مگاوات از نیروگاه ماکو، 160 مگاوات از نیروگاه بهبهان خوزستان و 320 مگاوات از نیروگاه پرند، همگی نیروگاه های سیکل ترکیبی هستند که در این سال با مالکیت بخش خصوصی به بهره برداری خواهند رسید.
    بخش خصوصی همچنین راه اندازی 600 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و 480 مگاوات نیروگاه تولید پراکنده (DG) و تولید همزمان برق و حرارت (CHP) را در این سال در دستور کار خواهد داشت.
    سیستم تولید پراکنده نیروگاه های کوچک با ظرفیت های 15 کیلووات تا 25 مگاوات برای شارژ ایستگاه های نزدیک به محل مصرف و تامین نیازهای شبکه و بار مورد استفاده قرار می گیرد که این نیروگاه ها را با علامت اختصاری DG نمایش می دهند.
    سهم نیروگاه های تجدیدپذیر در این سال در حالی 600 مگاوات در نظر گرفته و برنامه ریزی شده که براساس آمارهای وزارت نیرو، ظرفیت کنونی نصب شده نیروگاهی کشور در بخش انرژی های تجدیدپذیر فقط یک درصد سبد انرژی کشور است و پیش بینی می شود در افق سال 1400 ظرفیت تولید انرژی نیروگاه های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات برسد.
    در لایحه برنامه پنجساله ششم توسعه کشور ساخت 26 هزار مگاوات نیروگاه جدید برنامه ریزی شده است که 16هزار مگاوات آن با تبدیل نیروگاه های گازی موجود به سیکل ترکیبی، سه هزار مگاوات آن با ساخت نیروگاه های تولید پراکنده (DG) و تولید همزمان برق و حرارت (CHP) و پنج هزار مگاوات دیگر آن با ساخت نیروگاه های تجدیدپذیربادی و فوتوولتائیک (خورشیدی) تامین خواهد شد.
    تحقق برنامه های یاد شده منوط به فعال شدن سرمایه گذار مربوطه و تامین به موقع ارزو ریال مورد نیاز است.
    به گزارش ایرنا، سال گذشته (تا تاریخ بیستم اسفندماه) در مجموع کل دو هزار و 199 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در کشور نصب شد که هزار و 660 مگاوات (معادل 75.5 درصد) آن را نیروگاه های گازی، 320 مگاوات (معادل 14.6 درصد) آن را نیروگاه های سیکل ترکیبی، 75 مگاوات (معادل 3.4 درصد) آن را نیروگاه های برق آبی، 125 مگاوات (معادل 5.7 درصد) آن را نیروگاه های تولید پراکنده (DG- نیروگاه تولید پراکنده) و (CHP - تولید همزمان برق و حرارت) و 19 مگاوات (معادل 9 دهم درصد) آن را نیروگاه های انرژی های تجدیدپذیر تشکیل می دهند.
    در این سال نیروگاه های جدید بخاری، اتمی و دیزلی به بهره برداری نرسیده است.
    اکنون و با اضافه شدن این ظرفیت های جدید، کل ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور به 76 هزار و 302 مگاوات افزون شد که از این نظر در رتبه نخست منطقه و چهاردهم جهان قرار دارد.

    برچسب ها