عصر خودرو

برنامه تولید انرژی تجدیدپذیر در سال ۹۶

عصر بازار- توسعه تجدیدپذیرها یکی از برنامه‌های ویژه دولت یازدهم تدوین شده بر همین اساس قرار است که در سال ۱۳۹۶میزان ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور به حدود ۷۰۰ تا ۸۵۰ مگاوات می‌رسد.

برنامه تولید انرژی تجدیدپذیر در سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری ”عصربازار“ به نقل از ایسنا، میزان ظرفیت جدید نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سال گذشته بیش از میزان ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های فسیلی جدید در جهان بوده علاوه بر این نیز در سال گذشته (2015) ظرفیت نیروگاه‌های فتوولتائیک نصب شده بیش از کل ظرفیت فتوولتائیک نصب شده از ابتدا تا سال 2014 بوده که این موضوع نیز نشان دهنده تبدیل شدن انرژی‌های نو در آینده به انرژی‌های اصلی در دنیا است.

    از سوی دیگر هم اکنون بیش از 22 کشور جهان بیش از یک درصد از کل برق مورد نیاز خود را از سامانه‌های فتوولتائیک تامین می‌کنند چراکه اگر هزینه‌های اجتماعی و زیست‌محیطی را محاسبه کنیم، هزینه تولید انرژی‌های خورشیدی و بادی کمتر از انرژی‌های فسیلی است در این بین ایران نیاز دارد در سال جاری حدود 100 مگاوات به ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر قبلی خود که 70 مگاوات آن فتوولتائیک بوده است، اضافه کند تا بتواند کمی به کشورهای جهان نزدیک تر شود.

    در همین راستا طبق برآوردهای صورت گرفته قرار شده تا در سال 1396 به ظرفیت تجدیدپذیرها اضافه شود که حدود 90 درصد از میزان ظرفیت تولید انررژی تجدیدپذیر در بخش بادی و خورشیدی خواهد بود و بقیه نیز به نیروگاه‌های زمین گرمایی، زیست توده و... تعلق خواهد گرفت.

    عمده این نیروگاه در ظرفیت‌های 10، 20 تا 30 مگاواتی در سراسر کشور است و مزیت عمده احداث این نوع نیرگاه ها این است که تلفات چندانی در حوزه انتقال برق نخواهند داشت.

    همچنین پنج نیروگاه تولید برق از زباله در کشور راه اندازی شده که در مجموع حدود 9 مگاوات ظرفیت تولید برق خواهند داشت که عمده این نیروگاه‌ها در شمال کشور قرار گرفته و تفاوت آن با سایر نیروگاه‌ها وابستگی آن‌ها با اقتصاد تأمین زباله است.

    میزان درخواست سرمایه‌گذاری خارجی برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور حدود 3 میلیارد دلار بوده که البته تاکنون تنها بخشی از آن محقق شده است.

    ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر برای مدیریت بار تابستان 96 حدود 450 مگاوات است که حدود 100 مگاوات آن خورشیدی است و در سه ماهه اول سال 96 به بهره‌برداری می‌رسد .

    برچسب ها