عصر خودرو

تولید روزانه بیش از ۲۰ هزار بشکه از لایه نفتی پارس جنوبی

عصر بازار- وزیر نفت از افزایش تولید بیش از ١٥۰ میلیون مترمکعبی گاز در کشور با راه‌اندازی ٦ فاز پارس جنوبی خبر داد و گفت:لایه نفتی پارس جنوبی نیز به زودی افتتاح می‌شود، هم اکنون روزانه بیش از ٢۰ هزار بشکه تولید می‌شود که برای افتتاح فاز اول آن این میزان باید به روزانه ٣٥ هزار بشکه برسد.

تولید روزانه بیش از ۲۰ هزار بشکه از لایه نفتی پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری ”عصربازار“ به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه روز گذشته پس از بازدید از طرح‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان اینکه ٦ فاز پارس جنوبی به زودی به طور رسمی افتتاح میشود، اظهار کرد: اکنون با وارد مدار شدن این فازها بیش از ١٥0 میلیون مترمکعب گاز شیرین و همچنین میعانات گازی، گازمایع و اتان تولید میشود که اتان به عنوان خوراک مجتمعهای پتروشیمی استفاده خواهد شد.

    وی با اشاره به ١١ فاز جدیدی که در دولت یازدهم در پارس جنوبی وارد مدار شده است، گفت: هم اکنون ٢١ فاز در دست بهرهبرداری داریم که انشالله تا پایان امسال به ٢٤ فاز خواهد رسید.

    وزیر نفت با بیان  اینکه لایه نفتی پارس جنوبی نیز به زودی افتتاح میشود، افزود: هم اکنون روزانه بیش از ٢0 هزار بشکه تولید میشود که برای افتتاح فاز اول آن این میزان باید به روزانه ٣٥ هزار بشکه برسد.

    زنگنه به بازدید از عملیات اجرایی استحصال اتان از خروجی فاز ١٢ پارس جنوبی اشاره و تصریح کرد: در طراحی اولیه و قرارداد این فاز استحصال اتان و ال پی جی در نظر گرفته نشده بوده اما یک شرکت غیردولتی سرمایهگذاری ٧00 میلیون دلاری در واحدی انجام داده است که روزانه ١,٣ میلیون تن اتان  و ١.٥ میلیون تن ال پی جی از آن برداشت میشود و گاز متان را نیز به شبکه برمیگردانند.

    وی با اشاره به افتتاح واحد یک میلیون تنی الفین که اتان را به اتیلن تبدیل میکند، ادامه داد: سه واحد اچ دی پی یی، ال دی پی یی و ام یی جی نیز با سرمایه گذاری ٣ میلیارد دلار به زودی افتتاح میشوند. واحد بازیافت اتان حدود ٣0 درصد پیشرفت داشته است. امیدواریم براساس برنامه، این واحد تا سال آینده به بهرهبرداری برسد.

    وزیر نفت به واحد یک میلیون تنی الفین کاویان ٢ که آماده افتتاح است، اشاره و تصریح کرد: فاز ٣ پتروشیمی پردیس با ظرفیت تولید ١,٧ میلیون تن اوره و آمونیاک، پتروشیمی انتخاب و پتروشیمی مروارید نیز به زودی به طور رسمی افتتاح میشوند.

    زنگنه به بازدید از طرح پتروشیمی بوشهر که برپایه اتان است نیز اشاره کرد و گفت: پتروشیمی دماوند نیز که به عنوان واحد یوتیلیتی و پشتیبان پتروشیمی های دیگر در دست انجام است، نیز به زودی به بهره برداری میرسد.

    برچسب ها