عصر خودرو

بررسی کم و کیف بازار نفت

از پایبندی روسیه به توافق تا احتمال افزایش تولید عراق

عصر بازار- شبکه CNBC به نقل از «جابر اللعیبی»، وزیر نفت عراق گزارش داد که این کشور می‌تواند در نیمه دوم امسال ۵ میلیون بشکه نفت تولید کند.

از پایبندی روسیه به توافق تا احتمال افزایش تولید عراق
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار»، اگر عراق بتواند دست به این کار بزرگ بزند، علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن پیش‌بینی‌های بازار، تعهد عراق برای کاهش تولید اوپک را با پیچیدگی‌هایی مواجه می‌کند. لعیبی افزود: ما به تولید 4 میلیون بشکه در روز در اواسط سال 2016 دست یافتیم و در حال صعود به 5 میلیون بشکه در روز تا اوایل نیمه دوم 2017 هستیم.
    تولید عراق در ژانویه 2017 به 4 میلیون و 470 هزار بشکه در روز رسید. تولید روزانه  4 میلیون و 350 هزار بشکه نفت از سوی عراق طی نیمه نخست 2017 به عنوان بخشی از توافق اعضای اوپک بوده است.
    «جان کیلداف»، شریک صندوق پوششی انرژی Again Capital گفت: نظرات وزیر نفت عراق اهمیت بالایی دارد، چراکه چارچوب زمانی پیشنهاد شده از سوی وی فراتر از پیش‌بینی‌هاست.

    نمودار- میزان کاهش تولید نفت اوپک در ژانویه 2017


    مشخص نیست که در این زمان چگونه مازاد تولید عراق در حال برداشت از بازار است. یک کمیته انطباق اواخر این ماه برای ارزیابی کاهش تولید دیدار خواهد داشت.

    هشدار به خوشبینی غیرمنطقی
    وزیر نفت سعودی با بیان اینکه اصول بنیادی بازار نفت بعد از توافق کاهش تولید در حال بهبود است، گفت: تقاضای نفت می‌تواند امسال 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش داشته باشد و رشد تولید آمریکا، برزیل و کانادا بیش از جبران کاهش‌های طبیعی در میادین نفتی قدیمی خواهد بود.
    توافق کاهش تولید بین اعضای اوپک و دیگر تولیدکنندگان بزرگ غیر عضو از جمله روسیه، مکزیک و قراقستان منجر به کاهش روزانه یک میلیون و 800 بشکه ای تولید نفت از ابتدای ژانویه 2017 شده است.
    به گزارش رویترز، «خالد الفالح» نسبت به خوشبینی‌های غیرمنطقی به بازار هشدار داد و افزود: موجودی جهانی نفت طی دو ماهه نخست 2017، کندتر از چیزی که فکر می‌کرده، افت داشته و موجودی‌ها در اقتصادهای پیشرفته 300 هزار بشکه بالاتر از حد معمول باقی مانده است. آربیتراژ بیشتر قیمتی بین بازارهای نفتی شرق و غرب نشان می‌دهد که کاهش‌ها کم بوده است. به گفته وی، مطرح کردن اینکه توافق کاهش تولید نفت باید در نیمه دوم امسال ادامه داشته باشد، هنوز زود است.

    پیش بینی های بازار
    «الکساندر نواک»، وزیر نفت روسیه هم گفت: این کشور به طور کامل به توافق کاهش تولید پایبند بوده است. در عین حال بانک سرمایه‌گذاری «جی پی مورگان» اعلام کرد: اگر موجودی نفت آمریکا افزایش یابد و تقاضا همپای عرضه پیش نرود، قیمت نفت 5 تا 10 دلار در هر بشکه افت می‌کند.
    نمودار 2- پیش بینی قیمت نفت برنت و WTI


    بررسی «وال استریت ژورنال» از بانک‌های بزرگ نشان می‌دهد که قیمت نفت برنت در سال 2017 به طور میانگین 56 دلار و نفت WTI نیز به طور میانگین 55 دلار در هر بشکه خواهد بود.
    به دنبال توافق کاهش تولید نفت از سوی تولیدکنندگان بزرگ، بانک‌های بزرگ ماه گذشته پیش‌بینی‌های خود را به دلیل توازن بازار به روز کردند. در عین حال بانک Simmons & Co International پیش‌بینی کرد که قیمت نفت در سال 2017 بین 50 تا 60 دلار در هر بشکه داد و ستد شود.
     

    نویسنده: پرویز امانیان/هلدینگ آتیه اندیشان مس
    برچسب ها