عصر خودرو

آمارهای سال ۹۵ از تالار نقره ای نشان می دهد؛

صادرات ۲ میلیون تن سنگ آهن از بورس کالا

عصر بازار- سنگ آهن بورس کالا علاوه بر دارا بودن مزیت معاملات داخلی کالاها و محصولات، قادر خواهد بود تا امکان صادرات محصولات مازاد در کشور را فراهم سازد.

صادرات ۲ میلیون تن سنگ آهن از بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، این موضوع به‌ویژه در مورد سنگ آهن صادق است و سنگ آهن دانه‌بندی با عیار پایین که معمولاً در ایران مشتری ندارد، از جمله محصولاتی است که همواره به دیگر کشورها صادر می‌شده و بورس کالا وظیفه این مهم را برعهده داشته است.

    بازار سنگ آهن در دنیا طی چند سال گذشته با رونق بسیار زیادی همراه بود و بسیاری از کشورها و شرکت‌ها وارد فاز تولید این ماده معدنی شدند. در چنین دوره‌ای صادرات سنگ آهن به کشورهای مصرف‌کننده به‌ویژه چین با رونق بسیاری همراه بود و در ایران نیز انواع محصولات سنگ آهنی با عیارهای گوناگون به این کشور صادر شد. این در حالی است که از سویی، برخی از فعالان صنعت فولاد معتقد بودند که با وجود ظرفیت‌های خالی فولادی در کشور، نباید صادرات سنگ آهن خام صورت گیرد و این ماده معدنی باید در تولید فولاد کشور مورد استفاده قرار گیرد، از سوی دیگر تولیدکنندگان سنگ آهن اعتقاد داشتند که عمده سنگ آهن صادراتی، در داخل کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. چنین کشمکش‌هایی میان سنگ آهنی‌ها و فولادی‌ها باعث شد تا بورس کالا به‌عنوان تشخیص‌دهنده صادراتی بودن سنگ آهن مشخص شود. به‌طوری که سنگ آهن دانه‌بندی طی سال گذشته همواره در بورس کالا عرضه شد و در این رابطه نمودار 1 نشان می‌دهد که از ابتدای سال 95 تاکنون بیش از 2 میلیون تن سنگ آهن دانه‌بندی از کشور صادر شده است. میزان عرضه سنگ آهن از سوی معادن تولیدکننده نیز طی این مدت حدود 2 میلیون و 400 هزار تن و میزان تقاضا بیش از 8 میلیون تن بوده است که از اشتیاق فراوان متقاضیان برای خرید این محصول حکایت دارد.

    در همین حال سه معدن سنگان، فلات مرکزی ایران و جلال آباد، عرضه‌کنندگان اصلی سنگ آهن دانه‌بندی در بورس کالا بودند. نمودار 2 حاکی از آن است که سهم مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران بیش از سایر شرکت‌ها بود. این شرکت در سال 1395 بیش از یک میلیون و 400 هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی شده با عیارهای گوناگون را در بورس کالای صادراتی عرضه کرد و طی این مدت، با تقاضای بیش از 4 میلیون تن مواجه شد. در همین حال این شرکت توانست حدود یک میلیون و 100 هزار تن از سنگ آهن خود را معامله کند و برای صادرات به فروش برساند. در همین رابطه مجتمع سنگ آهن جلال آباد نیز حدود 490 هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی را در بورس کالا عرضه کرد که با تقاضای 2 میلیون تنی مواجه شد. در این میان شرکت سنگ آهن جلال آباد نیز توانست به میزان عرضه خود یعنی 490 هزار تن، سنگ آهن دانه‌بندی را برای صادرات معامله کند و به فروش برساند. معدن سنگان نیز از قافله صادرات سنگ آهن از طریق بورس کالا عقب نماند و توانست حدود 495 هزار تن سنگ آهن را در بورس کالای صادراتی عرضه کند. در مقابل عرضه این شرکت حدود یک میلیون و 700 هزار تن تقاضا وجود داشت و مجتمع سنگان توانست 385 هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی را برای صادرات، معامله کند. لازم به ذکر است که معدن سورک نیز به عرضه 110 هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی در بورس کالا اقدام کرد، اما نتوانست معامله‌ای را صورت دهد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو