عصر خودرو

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس:

تعیین سود اسناد خزانه اسلامی با روش ربح مرکب اشتباه است

عصر بازار: سود قطعی و دقیق اوراق اسناد خزانه اسلامی در سررسید ۲۳ اسفند، ۱۱ درصد و در دوره یک ساله ۲۴.۴ درصد است بنابراین استفاده از فرض کسب سود با روش ربح مرکب برای تعیین عایدی اوراق اسناد خزانه اسلامی فرضی غلط است چون ممکن است فرد در سرمایه گذاری های بعدی اش، سود کمتر یا بیشتر از دوره اول به دست آورد یا حتی ممکن است ضرر کند و سودهای قبلی را هم از دست بدهد.

تعیین سود اسناد خزانه اسلامی با روش ربح مرکب اشتباه است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، غلامرضا شاکری، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس با بیان مطلب فوق درباره چگونگی محاسبه اوراق اسناد خزانه اسلامی گفت: دو پیش فرض اساسی برای محاسبه سود اوراق خزانه اسلامی وجود دارد که در پیش فرض اول دوره نگه داشت اوراق تا سررسید مد نظر است که به آن "دوره نگه داری" گفته می شود که با این دیدگاه 11 درصد از چهارشنبه هفته قبل تا 23 اسفند این اوراق عایدی دارد.

    وی درباره پیش فرض دوم گفت: چنانچه "دوره نگه داری" را یک ساله در نظر بگیریم سود 24.4 درصدی با انتشار این اوراق در بازه یک ساله حاصل می شود.

    این مقام مسوول درباره رسیدن به سود 26 درصدی که برخی رسانه ها به آن اشاره کردند، گفت: این پیش فرض با توجه به موقعیت سرمایه گذاری بعدی بنا شده است که این روش در نرخ بازده مالی داخلی (IRR) مورد استفاده قرار می گیرد که این ایراد این مدل است.

    وی با بیان اینکه این سبک کسب سود ربطی به میزان سود اسناد خزانه اسلامی ندارد، اظهار داشت: با ربح مرکب هرگونه سرمایه گذاری می تواند از این پیش فرض استفاده کند در نتیجه این روش ارتباطی به اوراق اسناد خزانه اسلامی ندارد.

    شاکری در این باره توضیح داد: به عنوان مثال فردی با خرید اوراق خزانه یا مشارکت یا حتی سهام در یک بازه زمانی مشخص، سودی کسب  می کند و با پیش فرض اینکه همان میزان سود را در همان مقطع زمانی از سایر سرمایه گذاری هایش می برد، سود پیش فرضها را به دوره بلند مدت تری تعمیم می دهد.

    مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس با بیان اینکه این پیش فرض روی کاغذ است گفت: این پیش فرض ممکن است، به طور کامل محقق شود اما نکته اصلی این است که استفاده از فرض کسب سود با روش ربح مرکب برای تعیین عایدی اوراق اسناد خزانه اسلامی فرضی غلط است چون ممکن است فرد در سرمایه گذاری های بعدی اش، سود کمتر یا بیشتر از دوره اول به دست آورد یا حتی ممکن است ضرر کند و سودهای قبلی را هم از دست بدهد بنابراین این روش، مبنای صحیحی برای تعیین نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی نیست.

    شاکری در پایان خاطرنشان کرد: سود قطعی و دقیق اوراق اسناد خزانه اسلامی در سررسید 23 اسفند، 11 درصد و در دوره یک ساله نیز 24.4 درصد است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها