عصر خودرو

۹۵ سالی که نظام بانکی به مرز فروپاشی رسید

عصر بازار- در سال ۹۵ نظام بانکی ایران تا مرز فروپاشی پیش رفت. بسیاری از کارشناسان سهام بانکی (مخصوصا) دولتی های خصوصی را از کم ریسک ترین سهم های بازار می دانستند که البته مشخص شد در سایه بی کفایتی مدیران ذیربط این فرضیه باطل شده است. تا کنون اقدام عملی برای اصلاح ساختار بانکی کشور را شاهد نبودیم و فقط در حد شعار مسولان مربوطه مطالبی را عنوان کرده اند. بنابراین عملکرد سازمان بورس در سال ۹۵ با فراز و نشیب هایی زیادی همراه بود.

۹۵ سالی که نظام بانکی به مرز فروپاشی رسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» ، مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه  در ابتدا در خصوص وضعیت اقتصاد در سال 95 گفت: سال 95 با تمام فراز البته بیشتر نشیب هایش برای اقتصاد کشور و به دنبال آن بازار سرمایه به پایان رسید. سالی که در ابتدا بازار سرمایه تا حداقل ماه اول آن بسیار پرامید و صعودی شروع کرد اما در ادامه مسیر به صورت مرحله ای هواداران خود را از مسیر خارج کرد و به حاشیه برد.
    وی افزود: یکی از ویژگی های سال 95 ادامه رشد کالاهای جهانی به ویژه متانول بود. در واقع به مدد رشد یا ثبات قیمتی جهانی کالاها مانند نفت هم اقتصاد توانست در این رکود نفسی بگیرد و هم بازار سرمایه یک مقدار توانست از زیر فشار رکود بر تولید خارج شود. البته توجه داشته باشیم که متاسفانه اقتصاد کشور و اکثر شرکت هایی که در بازار سرمایه فهرست شده اند بر اساس خام فروشی و تمرکز بر روی صنایع بالادستی شکل گرفته است و درآمدزایی می کند.
    طحانی در خصوص مواد خام اضافه کرد:  به عبارتی در سال 95 بیشتر از سال های دیگر توانستیم منابع با ارزش طبیعی خود را از زیرزمین درآوریم و به قیمت های نازل مواد خام (در مقام مواد فرآوری شده) به کشورهای دیگر صادر کنیم. در این سال اکثر موجودی انبار شرکت های بزرگ که در سال های قبل به دلیل تحریم ها نتوانسته بودند فروشی داشته باشند فروش رفت.
    وی در بررسی علت رشد 7 درصدی اقتصاد کشور گفت: در این سال رشد اقتصادی کشور بیش از 7% اعلام شد. رشدی که به مدد افزایش مقداری فروش نفت نصیب شد.
    مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه در گفت و گو با عصر بازار به پیش بینی سال 96 نیز پرداخت و اظهار کرد:  با این اوصاف پیش¬بینی سال 96 و صنعت پیشرو در این سال بسیار سخت است. بسیاری از دولت مردان افزایش فروش مقداری گاز را در اقتصاد 96 موثر می دانند. با این حال زمانی می توانیم به رشد پایدار در اقتصاد و به تبع آن بازار سرمایه برسیم که صنایع پایین دستی قوی و بالغی داشته باشیم. امری که در اقتصاد ایران با وجود شعارهایی مانند اقتصاد مقاومتی مغفول مانده است. این در حالی است که در سال 95 به صورت عملیاتی و خزنده تا حدودی در صنعت خودرو توفیقاتی حاصل شد. قراردادهایی که مدت ها صحبت از آن می شد در حال اجرایی شدن هستند.
    وی در صحبت ها به نظام بانکی و تاثیر منفی نمادهای بسته شده در بورس نیز اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر در سال 95 نظام بانکی ایران تا مرز فروپاشی پیش رفت. بسیاری از کارشناسان سهام بانکی (مخصوصا) دولتی های خصوصی را از کم ریسک¬ترین سهم های بازار می دانستند که البته مشخص شد در سایه بی کفایتی مدیران ذیربط این فرضیه باطل شده است. تا کنون اقدام عملی برای اصلاح ساختار بانکی کشور را شاهد نبودیم و فقط در حد شعار مسولان مربوطه مطالبی را عنوان کرده اند.
    طحانی در ادامه به تغییرات در راس سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره و بیان کرد: این سال با ریاست آقای فطانت در سازمان بورس شروع شد و در ادامه با ریاست آقای محمدی پایان یافت. آقای فطانت سعی داشت بازار آزادتری را فعالانش ایجاد کند اما متاسفانه در بازاری که مدیران شرکت ها از دو دسته دولتی (مدیران بی تفاوت به اوضاع شرکت) مدیران خصوصی (غیر شفاف و نامطمئن در ارائه گزارشات) تشکیل شده است واقعا باید یک مدیر از جنس نظامیان حضور داشته باشد. البته معدود شرکت  های بورسی هستند که دارای مدیران لایق و صالحی هستند. به هر حال آقای فطانت بنا به دلایلی مانند کسالت از سمت خود استعفا کرد و آقای محمدی فرصتی پیدا کرد تا تئوری های علمی خود را در بازار سرمایه اجرا کند. آقای محمدی فردی کارآزموده است. ایشان اقتصاد را خوب می فهمد و واقعا می خواهد کاری زیر بنایی در بازار سرمایه انجام دهد اما در اقتصادی که نرخ تورم آن از سوی دولت سالانه کمتر از 10% اعلام می-شود اما نرخ اوراق خزانه اسلامی با ضمانت دولت جمهوری اسلامی با نرخ های بالای 25% سالانه کشف قیمت می شود، واقعا در این محیط اقتصادی دولتی کار کردن سخت است.
    مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه در آخر اضافه کرد: امیدواریم سال 96 سالی پر بار برای همه مردم ایران و به خصوص فعالان واقعی اقتصاد آن و به صورت اخص تر فعالان بازار سرمایه باشد.

    نویسنده: مهدی طحانی – مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه
    برچسب ها