عصر خودرو

اغمای بازار به خاطر نظام بانکی

عصر بازار- به نظر من بزرگ ترین مساله ای که بازار در سال جاری با آن مواجه بود، وضع بانک ها و بازار پولی کشور است. می توان گفت سال ۹۵ یک پیش بحران برای سیستم بانکی کشور را تجربه کردیم که از چند جهت توانست به بازار سرمایه ضربه بزند.

اغمای بازار به خاطر نظام بانکی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» ، در وهله نخست تفاوت عجیب نرخ سود بهره بانکی و نرخ تورم که برای اولین بار در کشور تا این اندازه شدید و مثبت بود، باعث تحمیل شدن هزینه های مالی زیادی به شرکت ها شد. این موضوع در عین حال درآمدی هم برای شرکت ها به دنبال نداشت. همچنین سیستم بانکی بر اثر پرداخت سودهای بالا زیان‌ده شدند و حدود 15 درصد بازار که همین شرکت های بانکی بودند به کما رفت. از سوی دیگر نقدینگی ها به دلیل سود بالا از بازار سرمایه جمع شد و به سمت نظام بانکی رفت و بازار سرمایه را با ضعف نقدینگی مواجه کرد.
    البته تغییر مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار را نیز باید به این عوامل اضافه کرد، درواقع نگاه آزاد دوره قبل و نگاه سخت گیر و نظارتی دوران حاضر باعث شد بعضی از مشکلاتی که در دوران قبل به وجود آمده بود، شروع به رفع و رجوع شود. چالش هایی چون معاملات اعتباری، توقف نمادها از یک سو و از سوی دیگر بازگشایی همین نمادها در پایان سال، بحث کنتورسازی و شکایت سهامداران سلسله ای از مسائل به وجود آمده در بازار بود که در دوره آقای محمدی به دنبال حل و فصل آن هستند.  از طرف دیگر با توجه به انتخابات ریاست جمهوری، مستعد بودن نرخ ارز برای تغییرات، سیستم بانکی متزلزل و احتمال تغییر نرخ تورم، پیش بینی سال 96 سخت است. با این حال به نظرم سال پرچالشی را پیش رو داریم و روند راکد و پررخوت سال های اخیر بازار سرمایه حداقل در نیمه دوم سال 96 تغییر خواهد کرد. در پایان باید بگویم در صورت افزایش نرخ تورم، تغییرات نرخ ارز و آزادسازی مالی در حوزه پولی شاید وضع صنعت و بازار سرمایه بهتر شود.

    محمودرضا خواجه نصیر، مدیرعامل تامین سرمایه آرمان

    برچسب ها