عصر خودرو

یک فعال بازار سرمایه عنوان کرد

حرکت صنعت شیرین بورس خلاف جهت بازار

عصر بازار: در حالی سهام شرکت‌های قندی در ۲ ماه اخیر برخلاف جهت بازار سرمایه حرکت کرده و سودهای چشم گیری نصیب سهامداران خود کرده‌اند که گفته می‌شود دلیلی برای افزایش قیمت سهام این شرکتها وجود نداشته و روی این سهم سفته بازی صورت می گیرد.

حرکت صنعت شیرین بورس خلاف جهت بازار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در حالی که بازار سرمایه ماه‌هاست با رکود شدید دست و پنجه نرم کرده و اکثر صنایع بورسی در وضعیت نامناسب و بدی به سر می برند که صنعت شیرین بورس خلاف جهت بازار حرکت کرده و سودهای عجیبی را نصیب همراهان خود کرده است.

    این اتفاق موجب شده تا بر خلاف سایر سهامداران بورس که این روزها حال خوشی ندارند و آب شدن سرمایه خود را مشاهده می کنند، تنها سهامداران قند و شکر از رشد قیمت سهام خود و بازدهی‌های بعضا بالای 100 درصد بسیار خوشحالند و از سرمایه‌گذاری خود راضی هستند.

    این رضایت و خوشحالی ناشی از انتشار اخباری مبنی بر رایزنی شرکتهای قند و شکر برای دریافت مجوز افزایش قیمت 13.5 درصدی شکر از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است که موجب رشد تقاضا و در نهایت قیمت این گروه شده است اما با وجود افزایش پیدا نکردن نرخ شکر و منفی بودن کل بازار سرمایه، این سوال مطرح می شود که آیا رشد قیمت سهام قندی ها واقعی است؟

    در همین ارتباط، اسماعیل فرقی- کارگزار بورس تهران - در خصوص علت چشم گیر رشد قیمت سهام قندی‌ها گفت: از دو ماه گذشته و در زمان منفی بودن کل بازار سرمایه، سهم شرکتهای قند و شکر به دلیل حجم کم و سرمایه اندک رشد کرده و مورد توجه دلالان قرار گرفته است.

    وی گفت: این در حالی است که معمولا در شرایط منفی بازار برخی از سفته بازان با ورود به سهام شرکت‌های با سرمایه اندک، موجب رشد قابل توجه قیمت سهم شده و با فروش سهم بازدهی مناسبی کسب می کنند.

    وی افزود: از آنجایی که یکی از مدیران صنف قند اخیرا اعلام کرده است که هیچ تعدیل سود و اتفاق جدیدی در این گروه‌ها رخ نداده است، بنابراین افزایش قیمت این گروه در سایه رکود بازار سرمایه هیچ دلیلی نداشته و روی آنها سفته بازی صورت می‌گیرد به طوری که مشاهده شده است که چند گروه روی این صنعت بازی کرده و بعد از بالا بردن قیمت، آن را به فروش می رسانند.

    این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه برخی شرکتهای سرمایه گذاری خصوصی با کد حقوقی اقدام به سفته بازی روی سهام این شرکتها می کنند، افزود: در 2 ماه گذشته زمانی که کل بازار منفی بود سهام شرکتهای قندی ها مثبت شده است زیرا در کنار کم حجم بودن، شایعه تعدیل مثبت و افزایش نرخ شکر در بازار منتشر شده است اما با توجه به شفاف سازی یکی از مدیران شرکتهای قندی، افزایش قیمت این گروه در شرایط فعلی هیچ دلیلی نداشته و روی آن سفته بازی انجام می شود.

    فرقی تاکید کرد: به دلیل اینکه قرار نیست تعدیل مثبتی در این گروه صورت بگیرد لذا کسانیکه در این شرایط اقدام به خرید سهام قندی‌ها می کنند قطعا دچار زیان می شوند زیرا همه صنایع با افت مواجه شده و تنها این صنعت است که در حال رشد است.

    این کارگزار بورس تاکید کرد که با اطمینان می توان گفت که رشد سهام شرکتهای قندی فقط به دلیل سفته بازی است زیرا از افزایش نرخ شکر که ماه‌هاست مطرح می‌شود خبری نیست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها