عصر خودرو

تدوین لایحه تازه برای اختصاص ۳ درصد قراردادهای نفتی به محیط زیست

عصر بازار- ابتکار ضمن گلایه ازحذف بندمربوط به اختصاص ۳درصد منافع قراردادهای‌نفتی به رفع مشکلات محیط زیستی استان‌های نفت‌خیز گفت: فوراً لایحه‌ای در این باره به دولت ارائه می‌کنیم.

تدوین لایحه تازه برای اختصاص ۳ درصد قراردادهای نفتی به محیط زیست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر اظهار داشت: یکی از مفاد بسیار مهمی که در لایحه بودجه سال 1396 کشور پیش‌بینی شده بود، جبران هزینه خسارت‌های محیط زیستی توسط پیمانکاران و مجریان طرح‌های نفتی بود. این موضوع در بند الحاقی تبصره 3 لایحه بودجه آمده بود اما شورای نگهبان روی این بند ایرادی گرفت و متأسفانه مجلس محترم نیز به هر دلیل به این بند رأی نداد و در مدت زمان خیلی محدودی که در روزهای پایانی سال بود این بند بسیار مهم حذف شد.

    معصومه ابتکار تصریح کرد: بر اساس این بند وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابعه مکلف شده بود که سه درصد از مبلغ قراردادها و پیمان‌های خود در مناطق نفت‌خیز و گازخیز و پیرامون میدان‌های نفتی و گازی را پس از واریز به خزانه برای کاهش اثرات سوء محیط زیستی حاصل از فعالیت‌های نفتی هزینه کند و گفته بودند که این مبلغ باید در صورت وضعیت پیمانکاران لحاظ شود.

    وی یادآوری کرد: البته بر اساس مصوبه مجلس صد میلیون دلار در بودجه 1396 برای مقابله با گرد و غبار اختصاص یافته است اما این بند از نظر ما خیلی مهم بود و می‌توانست به رفع برخی مشکلات در مناطقی مثل خوزستان، بوشهر، فارس و جاهای دیگری که تراکم فعالیت‌های نفتی و گازی داریم کمک کند و بسیار مهم است که سهمی برای جبران خسارت و اجرای طرح‌های زیست‌محیطی، برای کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی ناشی از پساب‌ها و آلودگی آب، کاهش مخاطرات ناشی از پسماندها و فرایندهای شیمیایی در نظر گرفته شود چرا که پسماندهای خطرناک نفتی از زمان حفاری گرفته تا مواد پسماندهایی که در پتروشیمی‌ها استفاده می‌شود یا حتی موادی مثل گوگرد و … داریم که در مناطق نفتی باید مدیریت و رسیدگی شوند که این بند خیلی می‌توانست کمک کند.

    ابتکار افزود: همچنین در ارتباط با برنامه‌هایی مثل کاشت نهال کمک به مهار گرد و غبار کمک به حل مسائل محیط زیستی که این استان‌ها با آن درگیر هستند و باید همه دستگاه‌ها به هم کمک کنند تا این کشکلات کم شود و این بند خیلی مهمی بود که متأسفانه به این ترتیب حذف شده است.

    وی تصریح کرد: دولت نظرش این بوده که این مسئله حتماً در بودجه دیده شود و الان هم در حال تهیه لایحه‌ای هستیم که به رئیس جمهوری ارائه کنیم. روز شنبه که برای دولت روز کاری است این مطلب را خدمت آقای رئیس جمهور خواهم داد و با توجه به تأکیدی که ایشان بر حل و فصل مسائل محیط زیستی دارند و تأکیدی که در محیط زیست و به ویژه شرایط هوا در خوزستان و مناطقی مثل عسلویه و بوشهر دارند مطمئناً این موضوع را با جدیت پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم در اولین فرصت تبدیل به لایحه بشود و بتوانیم جبران این مسئله را از طریق بند الحاقی برای بودجه سال 1396 انجام بدهیم.

    معاون رئیس جمهور همچنین گفت: به احتمال خیلی زیاد رئیس جمهوری دستورهای لازم جهت طی مراحل را خواهد داد. لازم است هماهنگی بین دستگاهی با سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت و دستگاه‌های مرتبط باشد و نظر بدهند تا تبدیل به لایحه شود و امیدواریم هرچه سریع‌تر در دستورکار اولین جلسه هیئت دولت قرار گیرد.

    وی در پایان تصریح کرد: برای ما خوزستان و مسائل محیط زیستی آن و همین‌طور دیگر نقاط نفت‌خیز کشور که مشکلات محیط زیستی آن‌قدر اهمیت دارد که در اولین جلسه هیئت دولت به این موضوع بپردازیم.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو