عصر خودرو

اتحادیه اقتصادی اورآسیا به دنبال ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران و ۳۹ کشور دیگر

عصر بازار- اتحادیه اقتصادی اورآسیایی در حال کار بر روی توافق برای ایجاد منطقه آزاد تجاری با ۴۰ کشور نظیر ایران، چین و هند است.

اتحادیه اقتصادی اورآسیا به دنبال ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران و ۳۹ کشور دیگر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری ”عصربازار“ به نقل از فارس ، تیگران سارکسیان، دبیر اتحادیه اقتصادی اورآسیایی، اعلام کرد این اتحادیه در حال کار برای توافق با کشورهایی مانند ایران، چین، هند، و سنگاپور برای ایجاد منطقه آزاد تجاری با این کشورها است.

    وی ادامه داد در حال حاضر 40 کشور برای ایجاد روابط تجاری و اقتصادی با اتحادیه اورآسیایی ابراز تمایل کرده اند که در این زمینه باید اولویت بندی شود.

    سارکسیان ادامه داد با توجه به شرایط چین و قرار گرفتن این کشور در مرکز پروژه جاده ابریشم و همچنین اولویت های اتحادیه اورآسیایی، چین برای ما اولویت اول است.

    وی ادامه داد ایران نیز برای اتحادیه اورآسیایی در اولویت دوم قرار داشته و دیگر کشورها نظیر سنگاپور، مصر، صربستان، رژیم صهیونیستی، و هند نیز در اولویت های سوم اتحادیه اورآسیایی برای توافق ایجاد منطقه آزاد تجاری قرار دارند.

    بخشی از این اولویت‌ها نیز به تمایل خود این کشورها به ایجاد منطقه آزاد با اتحادیه اورآسیایی باز می‌گردد.

    دبیر اتحادیه اورآسیایی ادامه داد این اولویت ها بدین معناست که منابع و ابزارهای این اتحادیه بر ایجاد روابط اقتصادی با این کشورها به ترتیب اولویت متمرکز خواهد شد.

    پیش بینی می شود نتایج اولیه توافق برای ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران تا پایان ماه مارس سال جاری بدست خواهد آمد.

    به گفته این مقام اتحادیه اورآسیایی، کارگروه این اتحادیه هم اکنون در ایران به سر می برند و مذاکرات فشرده و با سرعت بالایی در این زمینه در جریان است.

    سارکیسیان معتقد است که با توجه به روند کنونی مذاکرات، نتایج اولیه این مذاکرات تا اواخر ماه جاری میلادی مشخص خواهد شد.

    پیشتر شواری نخست وزیران اتحادیه اورآسیایی، دستور اجرایی اولیه برای آغاز مذاکرات توافق ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران را امضا کرده بودند.

    اتحادیه اروآسیایی شامل کشورهای شرق اروپا و آسیا در سال 2014 و توسط سه کشور بلاروس، قزاقستان، و روسیه تشکیل شد.

    در نشست‌های بعدی ارمنستان و قرقیزستان نیز به این اتحادیه پیوستند و در حال حاضر کشورهای سوریه، مغولستان، تاجیکستان و مولداوی نیز اعضای ناظر این اتحادیه هستند.

    برچسب ها