عصر خودرو

بیانیه فدرال رزرو امشب منتشر می‌شود؛

آرامش قبل از توفان؟

عصر بازار- اونس طلا نخستین روز هفته‌ای پرخبر را با ثبات قیمت نهایی به پایان برد، اما امشب داستان متفاوتی در انتظار بازارها است. دوشنبه، اونس طلا با وجود تمام افت و خیزها روی همان قیمت ۱۲۰۴ دلار روز جمعه ایستاد. این در حالی بود که اونس در نخستین روز هفته کف و سقف ۱۲۰۱ و ۱۲۱۱ دلاری را نیز تجربه کرد.

آرامش قبل از توفان؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، سه‌شنبه نیز با تمام بالا و پایین رفتن قیمت‌ها، شاهد نوسان‌های محدود بود و این موضوع با توجه به انتظار بازارها برای پایان نشست مارس بانک مرکزی آمریکا عجیب نبود. نشست سیاست پولی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو ایالات‌متحده سه‌شنبه آغاز شد و امشب با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان خواهد داد. بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند این نشست تصویب‌کننده افزایش دوباره نرخ‌های بهره در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان باشد. کمیته در نشست دسامبر 2016 هم پس از یک سال همین کار را کرده بود.

    افزایشی که برای نرخ بهره وجوه فدرال پیش‌بینی می‌شود، 25/ 0درصد است، گرچه قطعیتی در این زمینه وجود ندارد؛ مهم‌تر اینکه جزئیات بیانیه نیز به اندازه تغییرات نرخ بهره مهم است؛ چراکه ممکن است سرعت و نحوه سیاست‌گذاری ماه‌های پیش‌رو را روشن‌تر کند. اونس طلا روز گذشته را با قیمت 1203 دلار آغاز کرد که نشانه تازه‌ای از حالت انتظاری بازار بود و بعد به نوسان پیرامون مرز 1203 دلار رو آورد. بهایی که تا ساعت 8 عصر سه‌شنبه به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1205 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز دوم هفته دوم مارس رقم خورده باشد.

    اونس روز دوشنبه ابتدا تحت فشار رشد دلار افت کرد و بعد تحت‌تاثیر افزایش خریدها با رشد ارزش روبه‌رو شد. شاخص دلار که جمعه هفته گذشته روی عدد 25/ 101 واحد ایستاده بود، دوشنبه تا عدد 31/ 101 واحد رشد کرد. کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه خود نوشت که بازارهای جهانی فلزهای گرانبها، روز خلوتی را تجربه کردند،‌ موضوعی که ناشی از انتظار برای بیانیه چهارشنبه بود. روز دوشنبه، علاوه‌بر رشد دلار، افت بهای نفت خام نیز به ضرر طلا کار کرد اما در نهایت افزایش خریدها در قیمت‌های پایین‌تر، اونس را به قیمت جمعه بازگرداند. دلیل دیگر کاهش معاملات در این روز یک انتظار دیگر میان معامله‌گران بود، انتظار برای برگزاری انتخابات پارلمانی هلند که امکان پیروزی راست افراطی در آن وجود دارد.

    همین انتظارها روز سه‌شنبه نیز به کاهش حجم معاملات انجامید تا نوسان قیمت‌ها و شاخص‌ها محدود باشد. شاخص دلار صبح سه‌شنبه نیز با تشدید احتمال افزایش نرخ‌های بهره رشد کرد تا طلا تحت فشار بماند. با این حال، یک روز مانده به انتخابات هلند، نااطمینانی سیاسی به نفع طلا کار می‌کرد. دلیل دیگر رشد شاخص دلار در این روز، افت ارزش پوند به‌دلیل تایید آغاز روند «برگزیت» در پارلمان بریتانیا بود. به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، مارک تو، تحلیلگر ارشد موسسه مالی «وینگ فانگ» می‌گوید: «در شرایط کنونی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو یک سورپرایز به شمار نمی‌رود و بعید به‌نظر می‌رسد که بازار واکنش شدیدی نشان دهد. سرمایه‌گذاران منتظر بیانیه نشست فدرال رزرو آمریکا و لحن اظهارات جانت یلن خواهند بود.» با این همه، نااطمینانی نسبت به تحولات سیاسی اروپا می‌تواند موجب افزایش تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا شود. سامسون لی، تحلیلگر ارشد موسسه «جی‌اف‌ام‌اس» معتقد است: «انتخابات هلند می‌تواند تا حدی موجب افزایش قیمت طلا شود، ولی تاثیر انتخابات فرانسه بیشتر خواهد بود.» مارک تو هم می‌افزاید: «قیمت جهانی هر اونس طلا طی هفته‌های آینده بین 1200 تا 1250 دلار در نوسان خواهد بود. روشن شدن سیاست‌های مالی و اقتصادی دولت ترامپ و برگزاری انتخابات اروپا مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت طلا خواهد بود.» اما وانگ تائو، تحلیلگر ارشد بازار بر این باور است که احتمال افت قیمت طلا به 1193 دلار در هر اونس وجود دارد. درباره روند میان‌مدت، نوین پولینی، تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه سرمایه‌گذاری «یو‌بی‌پی» می‌گوید: «عوامل مختلفی می‌تواند بر روند قیمت جهانی طلا طی ماه‌های آینده تاثیرگذار باشد که از جمله می‌توان به سیاست‌های پولی و نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا، نگرانی‌های مربوط به برگزیت و همچنین برگزاری انتخابات فرانسه، آلمان و هلند اشاره کرد.»

    برچسب ها