عصر خودرو

تی پی آی ایتالیا؛

ترغیب تجار ایتالیایی به سفر و مشاهده وضعیت اقتصادی ایران یک سال پس از برجام

عصر بازار- یک نشریه ایتالیایی با اشاره به گذشت یک سال از اجرای برجام و رشد اقتصادی قابل توجه ایران از تجار و کارآفرینان این کشور دعوت کرد به تهران سفر کرده و وضعیت را مشاهده کنند.

ترغیب تجار ایتالیایی به سفر و مشاهده وضعیت اقتصادی ایران یک سال پس از برجام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل ازایر ایرنا، نشریه انلاین تی پی آی 'TPI' در مطلبی با عنوان 'چرا کارآفرینان ایتالیایی باید به ایران بنگرند' به بررسی اقتصاد ایران پس از گذشت یک سال از اجرای برجام و حذف بخشی از تحریم های اقتصادی و مالی آمریکا و اتحادیه اروپا در قبال تهران پرداخت و تجار و کارآفرینان ایتالیایی را ترغیب به رفتن به ایران کرد.
    این نشریه نوشت:پس از گذشت یک سال از اجرای برجام، اتحادیه اروپا و آمریکا بخش زیادی از تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته ای ایران را حذف کردند. اکنون ایران با سرعت در حال رشد اقتصادی است و سیستم اقتصادی کلی آن دارای ویژگی های جالب از نظر تکامل تدریجی و بیشتر است.
    این نشریه به قیاس اقتصاد ایران و ایتالیا پرداخت ونوشت: شاخص رشد تولیدات ناخالص ملی در سال 2016 میلادی در ایران به 4.4 درصد رسید و در سال 2017 میلادی نیز 4.9 درصد پیش بینی می شود. درحالی که تولیدات ناخالص ملی ایتالیا در سال 2016 میلادی تنها 8 دهم درصد (0.8 درصد) بود و در سال 2017 نیز به 9 دهم درصد (0.9 درصد) خواهد رسید. بدهی های دولتی ایران نیز محدود است و به حدود 30 درصد تولیدات ناخالص ملی می رسد در حالی که بدهی های دولتی ایتالیا معادل 132.3 درصد تولیدات ناخالص ملی است.
    این نشریه افزود: بافت تجاری ایران تفاوت زیادی از ایتالیا ندارد. صنایع بزرگ در ایران دولتی و یا با مشارکت دولت هستند . شرکت های بزرگ خصوصی نیز از نظر تعداد محدود بوده و بخش اعظمی از عرصه کسب و کار متشکل از شرکت های کوچک و متوسط است.
    لغو تحریم ها منجر به یک رویکرد متفاوت در تجارت خارجی شد. امروز امکان صادرات آزاد به ایران با درنظر گرفتن برخی ملاحظات وجود دارد.
    ** امتیاز برای ایتالیا
    این نشریه نوشت:در شش ماه نخست پس از اجرای برجام ، صادرات ایتالیا به ایران 17.4 درصد افزایش یافت و بیشترین موفقیت مربوط به صادرات ماشین آلات صنعتی بویژه در بخش فولادسازی بود. البته سایر بخش ها از جمله بسته بندی مواد غذایی، بخش های دارویی برای تجهیزات پزشکی، پلاستیک مربوط به ماشین آلات اکستروژن و ساخت فیلم، ماشین الات کشاورزی و ساختمان سازی نیز بسیار جذاب است.
    یک امکان بزرگ دیگر برای ایتالیا، مربوط به توسعه شبکه راه آهن سریع السیر می باشد.اکنون 3 طرح ساخت خطوط راه آهن 'تهران -همدان'، 'اراک - قم' و 'تهران - قم - اصفهان ' وجود دارد که در همگی انها شرکت راه آهن دولتی ایتالیا مشارکت دارد .

    ** محدودیت های اقتصاد ایران
    نشریه تی پی آی افزود: یقینا رشد مربوط به کسب و کار غیر تجاری کند تر وپیچیده تر است. یعنی آنچه مربوط به طرح های سرمایه گذاری می شود برای مثال از طریق توافقات مشارکتی و سرمایه گذاری های مشترک می شود. دلیل این در سیستم بانکی و مالی و ارزی نهفته است. نرخ وام در ارز محلی بسیار بالا است و اخذ یک وام مالی به یورو از موسسات ایرانی نیز امکان ندارد .علاوه بر این، با توجه به کمبود نقدینگی ، سیستم بانکی ایران یک نرخ بهره فعال برروی پس اندازها می دهد که در قبال یک تورم 9.6 درصدی به 23 درصد می رسد. بنابراین منجر به عدم تمایل به سرمایه گذاری داخلی می شود. در ایران هنوز دو نوع نرخ ارز خارجی دایر است که یکی مربوط به بانک مرکزی و دیگری دفاتر صرافی ها و بازار ازاد می شود.

    ** چشم انداز آینده
    اخیرا بانک مرکزی ایران به برخی بانک های محلی اجازه داد تا نرخ آزاد ارز را در تبادل خارجی اعمال کنند. این برای موسسات اعتباری ملی به معنای امکان دستیابی به توافقات برروی نرخ، مستقیما با صادرکنندگان بخش خصوصی تولیدات غیرنفتی و گازی است . وزارت اقتصاد ایران نیز پیش بینی یک نرخ واحد ارزی را کرده است که می تواند منجر به عادی سازی روابط با موسسات اعتباری خارجی و تسهیلات در عملیات مالی شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو