عصر خودرو

کویت خواستار تمدید توافق نفتی وین شد

عصر بازار- وزارت نفت کویت ضمن ابراز رضایت از روند اجرای توافق نفتی وین برای کاهش عرضه نفت خواستار تمدید آن پس از ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ شد.

کویت خواستار تمدید توافق نفتی وین شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «عصام المرزوق» وزیر نفت کویت روز دوشنبه در گفت وگو با خبرگزاری دولتی این کشور تصریح کرد: کویت امیدوار است که اعضای اوپک و دیگر صادرکنندگان نفت در مدت باقیمانده از اجرای توافق نفتی وین به آن پایبند باشند چرا که نتایج مثبت آن به ثمر خواهد نشست.

    وزیر نفت کویت که ریاست کمیته نظارت بر اجرای توافق نفتی وین را بر عهده دارد، گفت: کویت با کشورهایی که به اندازه کافی به توافق نفتی وین پایبند نبوده اند رایزنی و پیام هایی را برای آنها ارسال کرده است که با پاسخ مثبت همراه بوده و این کشورها تعامل لازم را به عمل آورده اند و نشست کمیته نظارت 26 مارس به میزبانی کویت برگزار می شود.

    وی افزود: برقراری ثبات در بازارهای جهانی نفت نیازمند همکاری دسته جمعی است و کویت از ایده تمدید توافق نفتی وین حمایت می کند.

    سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی سی ام نوامبر 2016 (دهم آذرماه) در وین برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کم کردن از مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.

    جمهوری اسلامی ایران تا رسیدن سطح تولید به میزان پیش از تحریم، از اجرای این توافق مستثنی شد. براساس این توافق اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود می کاهد.

    اوپک همچنین موفق شد دهم دسامبر (بیستم آذرماه)، تولید کنندگان نفت غیر اوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.

    این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند. این نخستین توافق کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک از سال 2001 میلادی تاکنون به شمار می رود.

    برچسب ها