عصر خودرو

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران:

رتبه جهانی کشتیرانی جمهوری اسلامی چهار پله بهبود یافت

عصر بازار- مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این شرکت سال گذشته رتبه ۲۳ جهان را در اختیار داشت، گفت: با چهار پله صعود امسال کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به رتبه ۱۹ جهان ارتقا یافته است.

رتبه جهانی کشتیرانی جمهوری اسلامی چهار پله بهبود یافت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا ، محمد سعیدی افزود: رقابت در بازارهای جهانی برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اهمیت بسیاری دارد و با نوسازی ناوگان دریایی درصدد هستیم همواره جایگاه خود را در جهان ارتقا بخشیم.
    وی اظهارداشت: به تدریج سن ناوگان کشتیرانی افزایش می یابد، بنابراین نوسازی و توسعه ناوگان از برنامه های اصلی این شرکت است زیرا که فرصت زیادی نداریم و باید برای افزایش سهم خود در بازار جهانی تلاش کنیم.
    سعیدی یادآور شد، در طی یک سال گذشته، توانسته ایم مقدار زیادی از سهمی را که در دوران تحریم از دست داده بودیم، پس بگیریم.
    مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: ما باید ظرف پنج سال آینده، برنامه نوسازی ناوگان کشتیرانی را اجرایی کنیم و از همه ظرفیت های داخلی و خارجی باید در این راستا استفاده شود.
    سعیدی با بیان اینکه کشتیرانی در دو مقطع بسیار حساس، یکی در زمان دفاع مقدس و یکی هم در دوره تحریم ها، اجازه نداد کشور آسیب جدی ببیند، افزود: اگر کشتیرانی به وظایف خود عمل نمی کرد، به طور حتم در بخش صادرات، واردات و به خصوص برای تامین کالاهای ضروری و اساسی دچار مشکلات جدی می شدیم.
    این مقام مسئول اظهارداشت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سرمایه ملی بزرگی برای مردم و دولت است و همه ما موظف هستیم در بخش خصوصی و دولتی ناوگان ملی کشور را تقویت کنیم.
    وی با اشاره به قرارداد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای خرید ناوگان دریایی با هیوندای کره جنوبی افزود: 9 سال پیش، قرارداد خرید 17 فروند کشتی با این شرکت منعقد شده بود و مبنای قرارداد نیز استفاده از فاینانس و منابع مالی خارجی نبود بلکه قرار بود منابع مالی آن از داخل ایران تامین شود.
    به گفته وی، پس از اعمال تحریم های ظالمانه و در شرایطی که 158 میلیون دلار به طرف کره ای پیش پرداخت شده بود، اجرای این قرارداد متوقف شد لذا پس از لغو تحریم ها، به دنبال زنده کردن این پیش پرداخت بودیم تا اجازه ندهیم موضوع به محاکم داوری بین المللی کشیده شود.
    وی خاطر نشان کرد: هیوندای ادعای ضرر و زیان زیادی داشت، با این استدلال که ما نتوانسته ایم قسط های بعدی خود را پرداخت کنیم و در راه حل بعدی، رسیدن به توافقی جدید با شرایطی جدید بود که این روش به نتیجه رسید و مبلغ قبلی پرداخت شده را مبنای پیش پرداخت قرار دادیم.
    سعیدی افزود: در این قرارداد شرکت هیوندای حسن نیت خوبی نشان داد و ما طی یک سال و دو ماه مذاکرات فشرده به تفاهم بسیار خوبی رسیدیم، ضمن اینکه مبلغ پیش پرداخت احیا شد و طرفین تعهد دادند از ادامه طرح موضوع در محاکم بین المللی انصراف دهند.
    مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یادآورشد: ما توانستیم 35 درصد تخفیف بگیریم و بر اساس نیاز روز تعداد شناورها را از 17 به 10 فروند کاهش دادیم و با این سفارش ها در عمل وارد عرصه کشتی های مگاسایز غول پیکر شدیم که این مساله در تجارت جهانی برای ما اهمیت زیادی داشت.
    مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: پس از برجام، نخستین تامین مالی خارجی (فاینانس) را بعد از 9 سال از طریق این قرارداد فراهم کردیم و توانستیم با توافق با شرکت هیوندای عملا همان مبلغی را که قبلا پرداخت کرده بودیم، به عنوان پیش پرداخت تعریف و 80 درصد باقیمانده را از طریق بانک های کره ای فاینانس بگیریم.
    وی افزود: این کشتی ها اکنون در حال ساخت است و در پایان سال 96 و ابتدای سال 97، نخستین فروند آن به ایران تحویل می شود و به فاصله هر یک ماه یک شناور در اختیار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد.
    سعیدی با بیان اینکه با توسعه ناوگان هم رتبه بندی بین المللی ما بهبود پیدا می کند و هم ناوگان ملی کشورمان با اعتبار بیشتر بین المللی جوان و پویا می شود، گفت: با توجه به اینکه تولید محصولات پتروشیمی ما طی سالهای آینده به شدت رو به افزایش است، باید نوع کشتی های خود را متناسب با صادرات آن انتخاب کنیم تا بتوانیم از طریق این کشتی ها به عنوان شرکتی قدرتمند جایگاه خدماتی مان را در آب های دنیا احیا کنیم.
    سعیدی گفت: اکنون 155 فروند کشتی داریم که با این 10 فروند جدید سفارش داده شده، به 165 فروند کشتی خواهد رسید.
    به گفته وی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برنامه جامعی برای توسعه ناوگان خود در دستور کار دارد.

    برچسب ها