عصر خودرو

در دیدار با نماینده ترامپ؛

وزیر خارجه عراق خواستار اجرای طرحی مانند «مارشال» شد

عصر بازار- وزیر خارجه عراق در دیدار با نماینده رئیس جمهور آمریکا خواستار اجرای طرحی همانند طرح مارشال برای بازسازی عراق پس از داعش شد.

وزیر خارجه عراق خواستار اجرای طرحی مانند «مارشال» شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از فارس، «برت مک گورگ» نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش امروز ظهر (یکشنبه) با ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق در بغداد دیدار کرد.

    طبق بیانیه دفتر الجعفری، دو طرف درباره روند مبارزه با داعش و پیروزی‌های نیروهای مسلح عراق با حمایت ائتلاف جهانی و کشورهای دوست [عراق] گفت‌و‌گو کردند.

    ابراهیم الجعفری در این دیدار تأکید کرد: عراقی‌ها همچنان به فداکاری برای آزادسازی تمامی خاکشان ادامه می‌دهند و تمام پیروزی‌هایی که تا کنون به دست آمده حاصل تلاش‌های قهرمانان عراقی است که به نیابت از تمامی جهان با تروریست‌ها می‌جنگند.

    وزیر خارجه عراق ادامه داد: عراق نیازمند به طرحی همانند طرح «مارشال» است که بعد از جنگ جهانی دوم [از سوی آمریکا] برای بازسازی آلمان [و کل اروپای غربی] پی‌ریزی شد و سهم بالایی در ایجاد ثبات و امنیت و بازسازی و توسعه اقتصادی داشت.

    طرح موسوم به «مارشال»، پس از جنگ جهانی دوم از سوی «جرج مارشال» وزیر خارجه وقت آمریکا برای بازسازی کشورهای آسیب دیده از جنگ جهانی دوم مطرح و سپس اجرا شد، هر چند این طرح توانست کشورهای اروپایی را سرپا نگه دارد اما موجب وابستگی همیشگی و تاریخی اروپا به آمریکا شد.

    الجعفری در ادامه با بیان اینکه عراق حضور نظامی ترکیه در خاک عراق را رد می‌کند، اما تأکید کرد که عراق بر رابطه خود با ترکیه پایبند است.

    او در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: داعش در عراق بوجود نیامده و از خارج عراق آمده است و بر همگان واجب است تا برای کاهش بحران‌های منطقه با یکدیگر هماهنگ باشند. هرگونه بحرانی در روابط منطقه‌ای مانعی بر سر مبارزه با تروریسم است و ما علی رغم رد حضور نظامی ترکیه در خاک عراق اما بر روابط خود با این کشور پایبند هستیم و شورای امنیت باید این مسأله را مدنظر قرار دهد.

    وزیر خارجه عراق همچنین با تأکید بر روابط بغداد و واشنگتن، گفت: توافق استراتژیک امضاء شده بین بغداد و واشنگتن عرصه‌های مختلف را در بر می‌گیرد و منافع و مقابله با تهدیدهای مشترک را در خود جای داده است و باید این توافق را به مرحله اجرا بگذاریم.

    در مقابل نیز «برت مک گورگ» گفت: پیش از آمدن به عراق، به چندین کشور سفر کردم و همه‌ آنها از پیروزی‌های عراق در جنگ با تروریسم حیرت زده بودند و از اولویت‌های دولت آمریکا غلبه بر تروریسم داعش است و این کار جز با همکاری و اقدامات مشترک با عراق امکان‌پذیر نیست

    برچسب ها