عصر خودرو

مدیر عامل تاپیکو تصریح کرد

احیای مجدد پتروشیمی‌ها در بورس کالا

عصر بازار: مدیر عامل تاپیکــو با اشاره به اعتقاد فعالان پتروشیمی به مکانیزم شفاف بورس کالا، گفت: باید مانع از جولان دلال‌ها در بازار پتروشیمی شد.

احیای مجدد پتروشیمی‌ها در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، محمود شیری مدیر عامل هُلدینگ سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین  با تاکید بر لزوم شفافیت مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس کالا عنوان کرد: فعالان پتروشیمی همچنان به بورس کالا اعتقاد دارند، اما انتظار دارند در شرایط رکود فعلی کسب و کار، مکانیزم فعلی قیمت گذاری محصولات در این بازار انگیزه بیشتری برای عرضه کنندگان در بر داشته باشد.

    وی با بیان اینکه عدم تغییر دامنه نوسان قیمت ها در فرایند قیمت گذاری محصولات پتروشیمی باعث کاهش انگیزه صاحبان این کارخانجات برای عرضه محصولات در بورس کالا شده، گفت: وقتی نوسان 10 درصدی قیمت محصولات در بورس کالا فقط برای دلال ها جذاب می شود، طبیعی است که شرکت های پتروشیمی با امید دستیابی به حاشیه سود بالاتردر بازار های صادراتی عطای خروج از بورس کالا را بر ماندن در این بازار ببخشند.

    این مقام مسئول در ادامه گفت: بازار محصولات پی وی سی ( pvc) هم اکنون از جذابیت بالایی برای عرضه و تقاضا برخوردار است، اما به دلیل اینکه سقف دامنه نوسان قیمت‌ها در بورس کالا از 10 درصد فراتر نمی رود به ایجاد انگیزه برای عرضه محثصولات از سوی پتروشیمی ها نمی انجامد.

    وی بر این باور است برای ایجاد انگیزه کارفرمایان پتروشیمی و تداوم حضور آنها در بورس کالا باید مکانیزم قیمت گذاری محصولات به گونه ای باشد که به دنبال تعیین کف قیمتی در دامنه نوسان قیمت‌ها ، سقف نوسان باز باشد، تا به این ترتیب عرضه و تقاضا در بازار تعیین کننده قیمت‌ها باشد. با این اوصاف انگیزه دلالی نیز در بورس کالا به شدن کاهش یافته و جذابیت این بازار برای شرکت های پتروشیمی فراتر از بازارهای صادراتی خارج از بورس خواهد شد.

    شیری عنوان کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده تولید پی وی سی در پتروشیمی آبادان فراتر از درآمد حاصل از فروش ایم محصول شده و هیچ حاشیه سودی را برای تولید کننده در بر ندارد.

    وی گفت: در مجتمع های دیگر پتروشیمی نیز به دلیل افزایش هزینه های تولید و سربار در کنار رکود فضای کسب و کار باعث شده که که تولید کننده داخلی حاشیه سود معمول خود را از دست بدهد. افزایش 17 درصدی حقوق و دستمزد، افزایش هزینه های گاز ،برق و آب در کنار توقف پروژه های عمرانی و افت قیمت فروش باعث شده تا انگیزه عرضه در بورس کالا کاهش یابد، چرا که این وضعیت فقط منافع واسطه ها را در پی دارد.

    شیری تاکید کرد: عمده مصرف محصول پی وی سی گرید 70 در صنعت کابل سازی مصرف می شود. وقتی پروژه های عمرانی کشور در مناطقی همچون پارس جنوبی متوقف می شود طبیعی است که زنجیره تامین کالا از تولید کابل گرفته تا تولید محصول پتروشیمی با افت قابل توجه و به تبع آن کاهش حاشیه تولید مواجه شود.

    وی در برابر این پرسش که چرا با وجود اینکه پیش از این فرآیند قیمت گذاری محصولات  در بورس کالا از سوی کارفرمایان پتروشیمی مورد تایید قرار گرفته بوده اکنون محل مناقشه آنها است؛ پاسخ داد: با نگاهی به ترکیب تصمیم سازان مجتمع های پتروشیمی در این حوزه به خوبی می بینید که ساختار این گروه ، معرف نمایندگی از سوی همه فعالان پتروشیمی نیست.

    شیری با تاکید دوباره بر نقش با اهمیت این بازار شفاف ، گفت: چنانچه شرایط قیمت گذاری محصولات پتروشیمی در بورس منعطف شود و دامنه نوسان قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا توسعه یابد هیچ بهانه ای برای خروج از بورس کالا وجود نخواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها