عصر خودرو

از «کاهش سرمایه» در یک شرکت بورسی تا سودآوری یک لیزینگی در سه سناریو

عصر بازار: در این گزارش، وضعیت شرکت‌های «تاپیکو»، «خکاوه»، «وبوعلی» و «ولساپا» را بر اساس نظرات کارشناسان در سایت تدان بررسی می‌شود.

از «کاهش سرمایه» در یک شرکت بورسی تا سودآوری یک لیزینگی در سه سناریو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، وضعیت شرکت‌های «تاپیکو»، «خکاوه»، «وبوعلی» و «ولساپا» را بر اساس نظرات کارشناسان در سایت تدان بررسی شده است که در ادامه شرح آن را می‌خوانید.

    برآورد NAV یک شرکت بزرگ
    شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین که با نماد «تاپیکو» در بورس تهران فعالیت می‌کند، در آخرین گزارش‌های خود در سایت کدال، میزان سودآوری خود برای سال مالی منتهی به 31/02/95 را منتشر کرده است. بر این اساس، سودآوری شرکت مزبور تقریبا مشابه سال مالی قبل است و فقط 5 درصد کاهش داشته است (از 582 ریال به 550 ریال رسیده است). در این شرایط، در سایت «تدان» توسط کارشناسان خالص ارزش دارایی‌های (NAV) این شرکت برآورد شده است. «تاپیکو» نمادی است که بسیار مورد توجه فعالان بازار است و حدود 6 درصد سهام شناور آزاد دارد؛ مهم‌ترین سهامدار این شرکت، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (دارای 83 درصد سهام) محسوب می‌شود.

    بررسی پورتفوی شرکت مزبور نشان می‌دهد حدود 76 درصد سبد سرمایه‌گذاری‌های «تاپیکو» را شرکت‌های بورسی تشکیل می‌دهند و مابقی شرکت‌های خارج از بورس هستند. همچنین، عمده سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در زمینه شرکت‌های پتروشیمی، شیمیایی و سلولزی است؛ بی که 81 درصد پورتفوی آن را شرکت‌های محصولات شیمیایی و 16درصد را محصولات کاغذی تشکیل می‌دهند. در پورتفوی بورسی «تاپیکو»، هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی مارون، پتروشیمی فن‌آوران و پتروشیمی جم بیشترین سهم را دارند که برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد از طریق پورتفوی بورسی، حدود 812 ریال مازاد ارزش برای هر سهم «تاپیکو» ایجاد می‌شود. از پورتفوی غیربورسی اما، حدود 1176 ریال به ازای هر سهم، مازاد ارزش ایجاد می‌شود. در نهایت ارزش ویژه هر سهم نیز 1527 ریال برآورد شده است که مجموع موارد مزبور، NAV هر سهم را 3516 ریال نشان می‌دهد. بنابراین، قیمت فعلی (2411 ریال) سهام «تاپیکو»، حدود 69 درصد NAV هر سهم برآورد می‌شود. بنابراین، اگر فرض شود «تاپیکو» می‌تواند تا 80 درصد NAV خود معامله شود، قیمت هر سهم آن می‌تواند حدودا 16.5 درصد رشد کند و به 2813 ریال برسد.

    نگاهی بر مجمع «خکاوه»
    شرکت سایپا دیزل با نماد «خکاوه» در بورس تهران فعالیت می‌کند و در آخرین گزارش خود، خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به 29/12/93 را منتشر کرده است. در این میان، تحلیلگران سایت تدان به بررسی نتایج این گزارش پرداخته‌اند. بر این اساس، بار دیگر بر بالا بودن هزینه‌های مالی شرکت‌های گروه خودرو تاکید شده است. در حالی که سود عملیاتی این شرکت در سال 92 حدود 14 میلیارد تومان زیان بوده، این رقم در سال 93 به 85 میلیارد تومان سود رسیده است و حتی برای سال 94 نیز 172 میلیارد تومان سود عملیاتی پیش‌بینی شده است. این در حالی است که میزان سودآوری (EPS) این شرکت منفی است؛ به طوری که در سال 93 حدود 620 ریال زیان به ازای هر سهم محقق کرده است و در سال 94، حدودا 143 ریال زیان برای هر سهم پیش‌بینی شده است.
    به گزارش تحلیگران «تدان»، در مجمع سالیانه این شرکت، سال 93 از نظر رونق فضای کسب و کار مناسب ارزیابی شده است. به طوری که تولیدات «خکاوه» در این سال حدود 350 درصد افزایش یافته است و از 1350 دستگاه در سال 92 به 5261 دستگاه در سال 93 رسیده است. به این ترتیب، شرکت زیان عملیاتی خود را به سود تبدیل کرده است. بر اساس برنامه‌های شرکت، قرار است در سال 94 زیان شرکت به حداقل رسیده و سال 95 به سوددهی برسد. درباره تسهیلات دریافتی که معضل بزرگی برای خودروسازان محسوب می‌شود، نکته قابل توجه که در مجمع این شرکت به آن اشاره شده است، عدم دریافت تسهیلات جدید از سال 93 است. این موضوع امیدواری‌ها به این شرکت را به ویژه در صورت رفع تحریم‌های بین‌المللی افزایش می‌دهد. یکی از جذاب‌ترین موضوعات مجمع این شرکت پرحاشیه، تصمیم برای «کاهش سرمایه» است که امری بی‌سابقه در بورس تهران محسوب می‌شود. به گفته مسئولان سازمان بورس، چنین اقدامی از نظر قانون تجارت مشکلی ندارد، اما نباید حقوق صاحبان سهام با مخاطره همراه شود.

    نگاهی به صورت پورتفوی «وبوعلی»
    شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی که با نماد «وبوعلی» در بورس تهران فعالیت می‌کند در آخرین گزارش‌های خود در سایت کدال، صورت وضعیت پورتفوی یک‌ماهه منتهی به پایان خرداد را گزارش کرده است و کارشناسان در سایت تدان به بررسی این گزارش پرداخته‌اند. «وبوعلی» حدود 12 درصد سهام شناور آزاد دارد که در مقایسه با کل بازار (حدود 20 درصد) و متوسط سهام شناور در گروه سرمایه‌گذاری‌ها (حدود 27 درصد) رقم نسبتا پایینی محسوب می‌شود؛ در این میان، بانک دی با 49 درصد مالکیت این سهم، سهامدار عمده شرکت محسوب می‌شود. حدود 78 درصد پورتفوی سرمایه‌گذاری بوعلی را شرکت‌های عضو سازمان بورس تشکیل می‌دهند و 22 درصد باقیمانده مربوط به شرکت‌های خارج از بورس است. از منظر صنایع مختلف اما، توزیع وسیعی از گروه‌های صنعتی در پورتفوی این شرکت مشاهده می‌شود؛ در این میان، واسطه‌گری‌های مالی شامل بانک‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و شرکت‌های بیمه با 20 درصد، بیشترین سهم را در اختیار دارند و پس از آن، محصولات شیمیایی با 18 و انبوه‌سازان با 16 درصد سهم قابل توجهی در پورتفوی این شرکت دارند. همچننین، استخراج کانه‌های فلزی، خودرو و فلزات اساسی دیگر گروه‌هایی هستند که در پورتفوی این شرکت حضور دارند.

    با این حال، در پورتفوی بورسی این شرکت، محصولات شیمیایی و پالایشگاه‌ها با 21 درصد، بیشترین جایگاه را دارند که پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی فن‌آوران و پالایش نفت بندرعباس بیشترین سهم را دارند. در واسطه‌گری‌های مالی نیز بانک‌هایی مثل پاسارگاد، پارسیان و سینا سهم قابل توجهی دارند. همچنین، ارزش بازار پورتفوی بورسی «وبوعلی»، در ابتدای دوره 839 میلیارد ریال بوده است که با افزایش 12 میلیارد ریالی در انتهای دوره به 851 میلیارد ریال رسیده است. این در حالی است که در پورتفوی غیربورسی، حدود 65 درصد سرمایه‌گذاری‌ها در گروه املاک و مستغلات بوده است و واسطه‌گری‌های مالی با 16 درصد در مکان بعدی قرار دارد.

    سود «ولساپا» در سه سناریو
    شرکت لیزینگ رایان سایپا با نماد «ولساپا» در بورس تهران فعالیت می‌کند. در این شرایط، تحلیلگران در سایت تدان به بررسی وضعیت سودآوری این شرکت در سال 94 پرداخته‌اند. «ولساپا» در پیش‌بینی بودجه 94 خود، تولید 120 هزار خودروی همگن (پراید)، دریافت 13902 میلیارد ریال تسهیلات و تخفیف 2 درصدی از خودروسازان را پیش‌بینی کرده است که بر این اساس، 394 ریال سود به ازای هر سهم را برآورد کرده است. بر مبنای تحلیل منتشرشده در سایت تدان، سه سناریو برای سودآوری این شرکت در نظر گرفته شده است. در سناریو خوش‌بینانه، تعداد لیزینگ خودروی همگن به 150 هزار خودرو افزایش می‌یابد و همچنین با توجه به پیشنهاد اخیر خودروسازان، رشد 7 درصدی قیمت برای خودروهای لیزینگی در نظر گرفته می‌شود. به این ترتیب، در این سناریو خوش‌بینانه سود هر سهم 455 ریال برآورد می‌شود که 15 درصد نسبت به پیش‌بینی خود شرکت بیشتر است. در این حالت، نسبت قیمت به درآمد این سهم (با فرض قیمت امروز که حدودا 234 تومان بود) به محدوده 5 مرتبه‌ای می‌رسد.

    از سوی دیگر، در سناریو منطقی فرض می‌شود تعداد خودروهای لیزشده همان 120 هزار خودروی همگن باقی بماند و افزایش قیمت خودرو نیز حدود 3 درصد در نظر گرفته می‌شود که سودآوری در این حالت به 400 ریال به ازای هر سهم می‌رسد. در سناریو بدبینانه اما، فرض می‌شود تعداد خودروهای لیزشده به 90 هزار خودرو کاهش یابد و قیمت خودرو تغییری نداشته باشد. در این حالت تعدیل منفی حدودا 12 درصدی در سودآوری این شرکت را شاهد خواهیم بود. به این ترتیب، در سناریو بدبینانه، سود هر سهم به 345 ریال کاهش می‌یابد.

    برچسب ها