عصر خودرو

تدبیر دولت یازدهم در تسخیر بازار فولاد جهان

عصر بازار- تولیدکنندگان ایرانی اعلام کردند که درصدد افزایش سطح صادرات فولاد بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن تا سال ۲۰۲۵ هستند و این تولید فولاد را از ۱۶ میلیون تن کنونی به ۵۵ میلیون تن افزایش خواهند داد. به این ترتیب پس از چین و هند، اکنون افزایش صادرات فولاد ساخت ایران باعث ترس تولیدکنندگان فولاد در اروپا شده است.

تدبیر دولت یازدهم در تسخیر بازار فولاد جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»به نقل ایرنا، تدبیر دولت یازدهم در تسخیر بازار فولاد ایران ، بررسی موضوعاتی چون رتبه نخست ایران از نظر رشد تولید خودرویی و صرفه جویی 17 میلیون دلار در صنعت آلومینیم از مهمترین محورهای روزنامه های اقتصادی در هفته گذشته است .
    همچنین براساس این گزارش ها ، فولاد از ایران در سه سال اخیر 8 برابر شده و به یک میلیون تن در سال رسیده است.

    ** تدبیر دولت در تسخیر بازار فولاد جهان
    «تدبیر دولت در تسخیر بازار فولاد جهان» عنوان گزارشی بود که روزنامه تجارت منتشر کرد. در این گزارش آمده است: تولیدکنندگان ایرانی اعلام کردند که درصدد افزایش سطح صادرات فولاد بین 20 تا 25 میلیون تن تا سال 2025 هستند و این تولید فولاد را از 16 میلیون تن کنونی به 55 میلیون تن افزایش خواهند داد. به این ترتیب پس از چین و هند، اکنون افزایش صادرات فولاد ساخت ایران باعث ترس تولیدکنندگان فولاد در اروپا شده است.
    بررسی‌ها نشان می‌دهد که واردات فولاد از ایران در سه سال اخیر 8 برابر شده و به یک میلیون تن در سال رسیده، رقمی‌که باعث به صدا درآمدن زنگ خطر در لابی فولادسازان اروپایی شده است. همچنین واردات فولاد از ایران به اروپا پس از هند (1.9 میلیون تن در سال) و چین (5.7 میلیون تن در سال) با فاصله قرار دارد. در همین حال اعلام اخیر دولت ایران مبنی بر افزایش تعرفه‌های گمرگی برای صادرات مواد معدنی آهن، همانند هند، باعث نگرانی بیشتر گروه یوروفر شده است. اقدامی‌که به تولیدکنندگان محلی اجازه می‌دهد تا به مواد اولیه با قیمت پایین‌تری دسترسی داشته باشند و صنعت فولاد خود را رقابتی‌تر کنند.

    ** جذب سرمایه در پتروشیمی
    روزنامه جهان صنعت در گزارشی با عنوان«جذب 13 میلیارد دلار سرمایه در پتروشیمی» موفقیت پتروشیمی پس از برجام را غیرقابل انکار دانست و نوشت: با اجرای برجام همه تحریم‌های مرتبط با صنعت نفت، گاز و پتروشیمی لغو و زمینه بازگشت ایران به بازار جهانی نفت فراهم شد. در همین پیوند موانع پیش‌روی توسعه صنعت پتروشیمی پس از اجرای برجام رفع شد.
    به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره دستاوردهای برجام درصنعت پتروشیمی اظهار کرد: صنعت پتروشیمی ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب به شمار می‌رود؛ از این رو مذاکرات متعددی برای حضور در این صنعت پس از برجام انجام شده است.
    امیرحسین زمانی‌نیا اعلام کرد به‌زودی مذاکرات برای جذب 13 میلیارد دلار سرمایه در بخش‌های مختلف صنعت پتروشیمی نهایی و به قرارداد تبدیل می‌شود.
    وی به نرخ بالای بازگشت سرمایه در صنعت پتروشیمی ایران اشاره کرد و افزود: امیدواریم سال آینده با رونق صنعت پتروشیمی همراه باشد زیرا اقدام‌های اولیه برای رونق بخشیدن به پتروشیمی با موفقیت انجام شده است.

    ** رتبه نخست رشد تولید خودرو ایران در جهان
    روزنامه تعادل در گزارشی با عنوان «رتبه نخست جهان برای رشد 18.6 درصدی تولید خودرو ایران» نوشت: تولید خودرو جهان در سال 2016 رشد 4.5 درصدی داشته است. در همین راستا تولید خودرو ایران در سال میلادی گذشته از یک میلیون دستگاه گذشت و ایران با رشد 18.6درصدی تولید خودرو رتبه نخست جهان از نظر رشد تولید را به خود اختصاص داد.
    بر همین اساس ‌اتحادیه بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری اعلام کرد یک میلیون و 164هزار و 710دستگاه خودرو در ایران طی سال 2016 تولید شد که یک میلیون و 74هزار دستگاه از این رقم مربوط به خودروهای سواری و 90هزار 710دستگاه مربوط به خودروهای تجاری بوده است. ایران از نظر تولید خودرو در جهان طی سال 2016 رتبه 18را به خود اختصاص داده است. ایتالیا با تولید یک میلیون و 103هزار دستگاه خودرو یک پله پایین‌تر از ایران و در رتبه 19 قرار گرفته است.
    براساس این گزارش رتبه ایران از نظر تولید خودروهای سواری 14 و از نظر تولید خودروهای تجاری 21 بوده است اما به لحاظ رشد تولید خودرو رتبه نخست جهان به ایران اختصاص داشته است.

    ** ایران اولین صادرکننده سیمان جهان
    روزنامه تجارت در گزارشی با عنوان «ایران اولین صادرکننده سیمان جهان» نوشت: با افتتاح فاز دوم از کارخانه سیمان هلال خاورمیانه (مارگون) در شهرستان یاسوج، ایران حالا تبدیل به اولین تولیدکننده سیمان جهان شده است.
    «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت در آئین بهره‌برداری از کارخانه سیمان مارگون بویراحمد گفت: با افتتاح این کارخانه ظرفیت سیمان کشور به 82.5 میلیون تن خواهد رسید. در سال 93 چهارمین تولیدکننده سیمان و اولین صادرکننده در این بخش بودیم.

    ** صرفه‌جویی 17میلیون دلاری در صنعت آلومینیوم
    «صرفه‌جویی 17میلیون دلاری در صنعت آلومینیوم» عنوان گزارشی بود که در روزنامه صمت منتشر شد. در این گزارش آمده است: برای واردات آجرهای نسوز در کوره‌های پخت‌اند در صنعت آلومینیوم‌سازی، سالانه 17میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شد. اما با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن صنفی صنعت نسوز و با ورود فناوری کوره‌های پخت‌اند از این به بعد قرار است آجرهای نسوز ویژه‌ آند در داخل تهیه شود تا در این زمینه به خوداتکایی برسیم.

    برچسب ها