عصر خودرو

وزیر کشتیرانی هند:

فاز نخست توسعه بندر چابهار سال آینده به بهره برداری می رسد

عصر بازار- وزیر کشتیرانی هند گفت، کشورش علاقمند است به توسعه بندر چابهار در ایران سرعت ببخشد و امیدوار است فاز نخست این پروژه در سال آینده به اتمام برسد.

فاز نخست توسعه بندر چابهار سال آینده به بهره برداری می رسد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از تسنیم، نیتین گادکار، وزیر کشتیرانی هند گفت، کشورش علاقمند است به توسعه بندر چابهار در ایران سرعت ببخشد و امیدوار است فاز نخست این پروژه در سال آینده به اتمام برسد.

    بندر چابهار که در استان سیستان و بلوچستان اتیران واقع شده، بندری است که به هند امکان می دهد بدون نیاز به استفاده از خاک پاکستان از طریق بنادر غربی خود کالا به کشورهای آسیای میانه و افغانستان صادر کند.

    وی افزود: «ما می توانیم کار بر روی فاز نخست این پروژه را در سال 2018 به اتمام برسانیم... اعتبارات این پروژه احتمالا در آینده نزدیک پرداخت خواهد شد... مناقصه ها برای این پروژه منتشر شده است.»

    بندر کاندلا مناقصه هایی را منتشر و از شرکت های مختلف بین المللی برای تامین تجهیزات اسکله ای از جمله جرثقیل های تخلیه بار و تریلرهای این بندر درخواست کرده پیشنهادات خود را ارائه کنند.

    کابینه هند سال گذشته با پیشنهادات برای توسعه بندر چابهار از جمله اختصاص یک خط اعتباری 150 میلیون دلاری از سوی اگزیم بانک هند موافق کرده است.

    کابینه هند همچنین به وزارت کشتیرانی هند مجوز داده بود تا با تاسیس شرکتی در ایران، پروژه توسعه بندر چابهار و فعالیت های مرتبط با ایران را اجرا کند.

    بر اساس یادداشت تفاهم امضا شده بین دو کشور در ماه می سال گذشته، هند موظف است در فاز نخست این پروژه با سرمایه گذاری ای 85.21 میلیون دلاری 2 اسکله این بندر را تجهیز و اداره کند. هزینه درآمد سالانه این پروژه برای یک دوره اجاره 10 ساله 22.95 میلیون دلار در نظر گرفته شده است.

    پس از اتمام مدت زمان 10 ساله یا مدت تمدید شده، مالکیت این تجهیزات به طرف ایرانی منتقل خواهد شد.

    برچسب ها