عصر خودرو

عراق و آنگولا به تمدید توافق کاهش تولید اوپک تمایل دارند

عصر بازار- عراق و آنگولا از اعضای اوپک، تمایل به تمدید توافق کاهش تولید این سازمان برای نیمه دوم سال ۲۰۱۷ دارند، زیرا علایم ثبات در بازار دیده می شود.

عراق و آنگولا به تمدید توافق کاهش تولید اوپک تمایل دارند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا ، «جابر اللعیبی» وزیر نفت عراق بعد از ظهر دیروز (دوشنبه) در کنفرانس سراویک* در هیوستون آمریکا در مصاحبه با بلومبرگ گفت: ما تا اندازه ای راضی اما منتظر افزایش بیشتر قیمت هستیم.
    وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از اتمام اعتبار توافق کاهش تولید خود در نیمه نخست سال 2017 باز هم آن را تمدید می کند، اظهار کرد: ممکن است ما به آن احتیاج داشته باشیم.
    اللعیبی اضافه کرد: عراق کاملا از توافقی که سال گذشته امضا شد ، پیروی کرده است.
    «ایزابل دوس سانتوس» رئیس شرکت دولتی سانانگول** آنگولا نیز در مصاحبه با بلومبرگ گفت: این کشور موافق تمدید توافق کاهش تولید اوپک تا هر وقت که لازم باشد، است.
    وی افزود: شرکت سانانگول برنامه ای برای افزایش مخارج سرمایه ای در سال 2017 یا 2018 ندارد و حتی ممکن است بودجه خود را در مقایسه با دو سال گذشته کاهش دهد.
    «محمد سنوسی بارکیندو» دبیرکل اوپک دیروز گفت: برای پاسخ به این سوال که آیا اوپک و غیراوپک در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) توافق کاهش تولید را تمدید خواهند کرد، هنوز زود است اما چگونگی اجرای این توافق تاکنون بسیار خوب بوده است.
    کنفرانس انرژی «سراویک» با حمایت مالی موسسه انرژی «آی اچ اس مارکیت» آمریکا از دیروز (دوشنبه) به مدت پنج روز در هیوستون تگزاس با حضور همه تولیدکنندگان اصلی نفت خام از تولیدکنندگان نفت خلیج فارس و کشورهای روسیه، برزیل، مکزیک و شرکت های بزرگ نفتی جهان و نیز شرکت های حفاری آمریکا برگزار شده است.
    اوپک در نشست رسمی دهم آذر این سازمان در وین برای نخستین بار از سال 2008 با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
    ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا عضو اوپک هستند.
    براساس این توافق، قرار است اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد. اجرای این توافق از آغاز سال 2017 میلادی (دوازدهم دی) آغاز شده است و 6 ماه ادامه دارد.
    ایران، نیجریه و لیبی از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شده اند.
    اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد. این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.

    برچسب ها