عصر خودرو

جزئیات رشد اقتصادی ۹ ماهه سال

عصر بازار- در ۹ ماهه امسال رشد بخش کشاورزی ۵.۷ درصد، نفت ۸۵.۴ درصد، معدن منفی ۴.۱ درصد، صنعت ۴.۶ درصد، ساختمان منفی ۱۱ درصد، خدمات ۶.۶ درصد و رشد کل اقتصاد ۷.۲ درصد بوده و به دلیل کمبود تقاضا موجودی انبار ۳۵.۶ درصد افزایش یافته است.

جزئیات رشد اقتصادی ۹ ماهه سال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از فارس، مرکز آمار ایران جزئیات رشد اقتصادی سه ماهه سوم را در قالب 8 جدول آماری منتشر کرد.

    براساس این ارقام، در 9 ماهه اول امسال رشد بخش کشاورزی 5.7 درصد، صنعت 4.6 درصد، معدن (بدون نفت) منفی 4.1 درصد، استخراج نفت و گاز طبیعی (85.4) ساختمان منفی 11 درصد و خدمات 5.4 درصد بوده است.

    در شرایطی که تولید در بخش‌های مختلف رشد داشته است موجودی انبار به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. البته رشد در موجودی انبار در سال 94 هم 33.4 درصد بوده است.

     

    این گزارش حاکی است در جدول بالا که از ارقام مرکز آمار ایران استفاده شده است، رابطه معکوس و با تاخیری بین نرخ رشد اقتصادی و تغییر در موجودی انبار وجود دارد به طوری که کاهش 25.3 درصدی موجودی انبار در سال 85، افزایش رشد اقتصادی به 7.8 درصد در سال 86 را به دنبال داشته و رشد 102.2 درصد موجودی انبار در سال 86 بر کاهش رشد اقتصادی به 0.8 درصد تاثیر گذار بوده است.

    در واقع موجودی انبار ارتباط مستقیمی با تقاضای اقتصاد برای کالاهای تولید شده دارد، عاملی که هم اکنون اصلی ترین عامل رکود اقتصادی کشور به شمار می‌رود و تولیدکنندگان نیز تحریک تقاضا را مهمترین مطالبه خود از دولت برای خروج بنگاه‌ها از رکود عنوان می‌کنند.

    البته علل و عوامل مختلفی موجب افزایش موجودی انبار و تغییر رشد اقتصادی می‌شود اما رشد موجودی انبار تصمیم تولید کننده به کاهش تولید را در پی خواهد داشت که معمولا اثرات آن با وقفه‌ای چند ماهه پدیدار می‌شود.

    این نسبت در سال‌های مورد بررسی در جدول بالا به استثنای سال‌های 91 و 92 که مولفه تحریم تاثیر بسیار زیادی بر رشد اقتصادی داشت، برقرار است.

    بنابراین، به نظر می‌رسد در صورتی که مولفه خاصی در سال آینده در فضای کسب و کار کشور بروز نکند، رشد اقتصادی کشور در سال آینده کاهش قابل توجهی خواهد داشت چرا که در دو سال پی در پی موجود انبار رشد زیادی کرده است.

    نبود بازار فروش به ویژه در بخش صنعت، موجودی انبار را افزایش می‌دهد که این مساله در دو سال اخیر همواره مورد انتقاد فعالان اقتصادی و صنعتگران بوده است.

    برچسب ها