عصر خودرو

رییس صندوق ضمانت صادرات:

ایران دو درصد تولید ناخالص داخلی اجازه برخورداری از تامین مالی بلند مدت دارد

عصر بازار- رییس صندوق ضمانت صادرات ایران گفت : سقف اعتباری ایران برای برخورداری از تامین مالی ( فاینانس) بلند مدت به میزان دو درصد تولید ناخالص داخلی ( G.D.P ) است، درحالی که برخی کشورها تا میزان ۳۰ درصد از این مزیت برخوردارند.

ایران دو درصد تولید ناخالص داخلی اجازه برخورداری از تامین مالی بلند مدت دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا، «سید کمال سید علی» روز دوشنبه در نشست تخصصی کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام در مرکز مطالعات وزارت امورخارجه افزود: پیش از تحریم، جمهوری اسلامی بزرگترین جذب کننده فاینانس بلند مدت بود، اما شرایط سیاسی وضعیت دیگری را رقم زد.
    وی اضافه کرد : شرایط اقتصادی نظیر جی دی پی، نحوه انتقال ارز و برخی موضوع های دیگر رتبه سقف اعتباری را نشان می دهد.
    منظور از جی دی پی ، کل ارزش تولید کالاها و خدمات کشور به قیمت بازار در یک دوره یکساله است .
    وی تقلیل نرخ سود بانکی را نخستین اقدامات در کاهش هزینه ها ذکر کرد و گفت: اکنون کشورهای روسیه، بلژیک، هند و کره روی سه تا چهار درصد رتبه اعتباری عمل می کنند.
    رییس صندوق ضمانت صادرات گفت: ایران شایسته جایگیری در گروه سه تا چهار درصد سقف اعتباری، برای برخورداری از فاینانس بلند مدت است و حذف تنش های داخلی، بهبود عملکرد قوه قضاییه و برخی موارد دیگر روی پروژه هایی که در ایران می خواهد انجام شود، تاثیر می گذارد.
    سیدعلی افزود: انتظار می رود رتبه ایران در سقف اعتباری بهبود یابد و پس از برجام ایران توانست هزینه های خود را بپردازد و بتدریج این امر در بهبود رتبه کشورمان تاثیر گذار است.
    هادی اخلاقی مدیرعامل بانک ملت نیز در این نشست تخصصی اظهار داشت: برجام نتایج خوبی برای سیستم بانکی پدید آورد و بانک ملت به عنوان بانک اصلی، فعالیت ارزی خود را از ٢.٦ میلیارد دلار بعد از تحریم ها به ١١ میلیارد دلار رسانده است.
    وی گفت:کمتر از ٢٥۰ میلیون دلار گشایش اعتبار و اسنادی در دوران تحریم ها از سوی بانک ملت انجام شد در حالیکه این میزان پس از برجام ١۰ برابر شد و به سه میلیارد دلار رسید.
    وی دستاوردهای برجام را غیر قابل انکار دانست و گفت:این بانک پیش از تحریم ها، با بیش از ٦۰۰ بانک ارتباط داشت که دوران تحریم به ٣۰ بانک تقلیل یافت، اما اکنون ارتباط با ٢٤۰ بانک برقرار شده و صرف نظر از بهانه های بانکهای بزرگ و متوسط که قرار است این ارتباطات برقرار شود.
    به گزارش ایرنا، بهمن ماه امسال یک عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات، سرمایه این صندوق را 13 هزار میلیارد ریال ذکر کرده بود و افزود: پارسال با وجود
    محدودیت شدید ارزی، با حمایت دولت و مجلس 200 میلیون دلار به صندوق ضمانت صادرات تزریق شد و اکنون تعهدات جاری این صندوق 20 میلیارد دلار است که خطرپذیری صادراتی را تحت پوشش خود قرار داده است.

    برچسب ها