عصر خودرو

توافق ایران و عراق برای حل اختلافات بر سر میادین نفتی مشترک

عصر بازار- وزارت نفت عراق یادداشت تفاهمی با وزارت نفت ایران برای حل اختلافات بر سر میادین نفتی مشترک و بررسی امکان احداث خط لوله ای برای صدور نفت از میادین کرکوک در شمال عراق از طریق ایران امضا کرده است.

توافق ایران و عراق برای حل اختلافات بر سر میادین نفتی مشترک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از تسنیم ، وزارت نفت عراق یادداشت تفاهمی با وزارت نفت ایران برای حل اختلافات بر سر میادین نفتی مشترک و بررسی امکان احداث خط لوله ای برای صدور نفت از میادین کرکوک در شمال عراق از طریق ایران امضا کرده است. این وزارتخانه همچنین خواهان مطالعه امکان انتقال نفت عراق به پالایشگاه آبادان است.

    به گفته یک مقام وزارت نفت عراق، جبار اللعیبی، وزیر نفت این کشور با بیژن نامدار زنگنه همتای ایرانی خود توافق کرده که دو کشور مواضع خود در اوپک را برای رسیدن به توازن در بازارهای جهانی نفت و تقویت قیمت ها هماهنگ کنند.

    5 میدان نفتی عراق در امتداد مرز ایران قرار دارند: دهلران، شهر، پایدار غرب، آبان و النور. بغداد و تهران در میادین مجنون، ابوغریب، بازرکان، الفکه و خانا شریک هستند. این میادین دارای ذخایر عظیم نفت سبک نزدیک به سطح زمین هستند و حجم این ذخایر به بیش از 95 میلیارد بشکه می رسد. این بالاترین میزان ذخایر هیدروکربنی در منطقه خاورمیانه است.

    در روز 2 فوریه، شرکت های ایرانی عملیات حفاری در 20 چاه جدید در میدان آزادگان جنوبی را از سر گرفتند که یکی از میادین نفتی مشترک بین ایران و عراق است.

    احمد مدلول، عضو کمیته نفت و انرژی پارلمان عراق در این باره گفت، بر اساس نقشه هایی که قبل از جنگ ایران و عراق منتشر شده، اکثر چاه های موضوع اختلاف عراقی هستند. اما ایران چنین اعتقادی ندارد. این توافق در حل و فصل اختلافات دو کشور تعیین کننده خواهد بود. وی افزود: «اگر یک کمیته مشترک تشکیل نشود، چاه های نفتی مشکلات بزرگترین در آینده روابط دو کشور ایجاد خواهند کرد.»

    وی خواستار آن شد که کمیته پس از تشکیل، ابتدا مالکیت این زمین ها را تعیین کند تا مشخص شود که چه کسی واقعا مالک این چاه های واقع در مرزهای مشترک دو کشور است.

    ایران و عراق یکدیگر را به تجاوز از حد و حدود خود در مورد میادین مشترک متهم می کنند. در نتیجه، تشکیل یک کمیته مشترک می تواند به حل اختلافات کمک کند.

    انستیتوی مطالعات توسعه ای مستقر در لندن در گزارش سال 2012 خود اشاره کرده بود که ایران از 4 میدان نفتی مشترک (دهلران، شهر، پایدار غرب و آبان) روزانه حدود 130 هزار بشکه نفت استخراج می کند.

    کارشناسان نفتی وزارت نفت عراق بر اهمیت توافق اخیر با ایران تاکید دارند. حمزه الجواهری، کارشناس نفتی در این باره گفت: فعالیت در این میادین باید در یک توافقنامه مشترک مشخص شود تا اجازه توسعه میادین به هر دو کشور داده شود.»

    مدلول در مورد حفر چاه های نفتی بین کرکوک و ایران گفت: «کردستان اجازه این کار را نخواهد داد، زیرا این خط لوله باید از سلیمانیه و از خاک اقلیم کردستان عراق عبور کند.»

    وی افزود: «اگر ایران و عراق ایده فوق الذکر را اجرایی کنند، دولت فدرال در بغداد انتقال نفت را بدون استفاده از خطوط لوله واقع در سرزمین های اقلیم کردستان انجام خواهد داد و نفت را از شمال کشور به بندر جهان در ترکیه انتقال خواهد داد. از آنجا نفت از طریق تانکرها از طریق دریا منتقل خواهد شد.»

    وی افزود، اگر سلیمانیه از احداث این خط لوله خودداری کند، دولت عراق برای متقاعد کردن آن به راه های مسالمت آمیز متوصل خواهد شد. وی در عین حال خاطر نشان کرد که از نظر قانونی دولت می تواند برای وادار کردن سلیمانیه به نیروی نظامی متوصل شود.

    برچسب ها