عصر خودرو

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی مطرح کرد:

واقعی‌سازی نرخ ارز مهمترین اولویت اقتصادی ۹۶

عصر بازار- رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران معتقد است مهمترین اولویت اقتصادی دولت در سال آینده برای رونق اقتصاد و صادرات واقعی سازی نرخ ارز است.

واقعی‌سازی نرخ ارز مهمترین اولویت اقتصادی ۹۶
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سید رضی حاجی آقا میری گفت:‌ امسال موانع چندانی از سر راه محیط کسب و کار برداشته نشد و وعده‌هایی که در زمینه داده شد عملی نشده است.

    وی ادامه داد: به هر حال درگیری‌های دولت یازدهم در این مدت خیلی زیاد بود و از سوی دیگر هم میراث منفی از دولت قبل به ارث برده است، مشکلاتی که حل و فصل آن کار آسانی برای دولت نبوده است و چهار سال نمی‌تواند زمان زیادی برای پیش بردن اهداف در یک مسیر ناهموار باشد.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به موضوع برجام و نتایج آن برای اقتصادی عنوان کرد: برجام دستاورد بزرگی بود، اگر امروز درباره برجام صحبت می‌کنیم در شرایطی است که در دوران پسا برجام قرار داریم و در یک گذر تاریخی تحریم‌ها را پشت سر گذاشتیم.  

    وی اضافه کرد: امروز در وضعیتی هستیم که از ناهمواری‌های قبل عبور کردیم و در شرایط جدیدی قرار داریم که هر چند با آن چیزی که تصور می‌شد فاصله دارد اما به هر حال نسبت به وضعیت تحریم‌ها بهتر است.

    رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در حال حاضر هنوز با موانع بانکی روبرو هستیم و طبیعتا تا زمانی که بانک‌ها با ما تعامل نکنند همواره مشکل خواهیم داشت؛ بنابراین خود این مسئله در برجام یکی از بزرگترین ترمزهایی است که نمی‌گذارد اقتصاد ایران شکوفا شود اما با در نظر گرفتن تمامی این مسائل نسبت به قبل از برجام، 30 درصد در بخش اقتصادی در جهت مثبت گام برداشته‌ایم.

    میری ادامه داد: همچنین بسیاری از کشورها که روابط نزدیکی با آمریکا داشتند امروز به دنبال این هستند که با ایران کار کنند البته درست است که به راحتی این تعامل برقرار نشده اما اگر این کشورها با حداقل ظرفیت‌شان هم با ایران کار کنند باز نسبت به قبل شرایط بهتری خواهیم داشت.

    وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مهمترین اولویت اقتصادی برای سال آینده اشاره کرد و گفت: دولت اگر قصد دارد اقتصاد به حرکت در بیاید و موضوع انتخابات را به نوعی در تصمیمات انتخاباتی دخالت ندهد باید در درجه اول نرخ ارز را واقعی کند. نرخ ارز فعلی، اقتصاد و به ویژه صادرات را با مشکلاتی  مواجه کرده است و دولت هم برای واقعی سازی نرخ ارز ملاحاظاتی را در نظر می‌گیرد. با شرایط فعلی به نظر می‌رسد یکسان سازی نرخ ارز با وجود اهمیتی که دارد عملی نباشد چون دولت در شرایط مالی نیست که بتواند یکسان سازی را انجام دهد اما واقعی سازی نرخ ارز عملی به نظر می رسد.

    برچسب ها