عصر خودرو

بورس انرژی یکشنبه آینده میزبان دو رویداد مهم نفتی است

عصر بازار: مدیرعامل بورس انرژی ایران اعلام کرد: این بورس یکشنبه آینده میزبان دو رویداد مهم در مسیر توسعه و تحول صنعت نفت کشور خواهد بود.

بورس انرژی یکشنبه آینده میزبان دو رویداد مهم نفتی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شانا، علی حسینی گفت: بر اساس مجوز شرکت ملی نفت ایران، ١۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف استاندارد نفت کوره ، در تاریخ یکشنبه (دوازدهم مهر ماه) در بورس انرژی عرضه می شود.
    وی افزود: از هزار میلیارد تومان مجوز صادر شده، تاکنون ٢۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف استاندارد در دو مرحله از طرف شرکت های تامین سرمایه امین و ملت منتشر شده که مورد استقبال خریداران قرار گرفته است.
    حسینی ادامه داد: این ١۰۰ میلیارد تومان با نرخ بازار گردانی ٢٣ درصد از سوی شرکت تامین سرمایه آرمان عرضه می شود و با همان شرایط مراحل پیشین عرضه خواهد شد.
    مدیرعامل بورس انرژی ایران اظهار داشت: دارایی پایه اوراق نفت کوره ٣٨۰ سانتی استوک است و اندازه هر قرارداد از این اوراق معادل یک تن نفت کوره است و عرضه به صورت ریالی انجام می شود. هر فردی که دارای کد بورسی باشد می تواند از طریق کارگزاریهای مجاز اقدام به خرید اوراق سلف استاندارد نفت کوره کند و علاقه مندان باید کد خود را فعال کرده و از طریق کارگزاران خود اقدام به خرید اوراق کنند.
    حسینی گفت: ارزش هر قرارداد یک میلیون تومان بوده و سود روز شمار آن ٢٣ درصد است که در پایان دوره زمانی قرارداد یک ساله، ٢٥ درصد سود تضمینی به دارندگان آن پرداخت می شود، این سود می تواند در صورت افزایش قیمت نفت کوره تا سقف ٢٨ درصد ارتقا یابد.
    وی افزود: هیچ گونه محدودیتی در خرید این قرارداد برای اشخاص حقیقی یا حقوقی وجود ندارد و حجم فروش اوراق با توجه به تجربه مراحل پیشین نشان از پتانسیل بالای اوراق در بازار سرمایه ایران دارد.
    بورس انرژی ایران همچنان میزبان معامله های اوراق سلف استاندارد نفت کوره است و در این مسیر ارزش معامله ها از ابتدای عرضه تا سیزدهم شهریورماه به بیش از ٢٩۰ میلیارد تومان رسیده بود.

    **عرضه گازوئیل دربورس انرژی از یکشنبه
    مدیرعامل بورس انرژی با اعلام خبر عرضه گازوئیل از روز یکشنبه در رینگ بین الملل این بورس گفت: در روز یکشنبه ( دوازدهم مهر ماه) دو مرحله عرضه این فرآورده انجام خواهد شد؛ به این ترتیب که هزار تن نفت گاز صادراتی از انبار نفت اصفهان و نیز هزار تن از این فرآورده از انبار نفت ساری برای صادرات به کشور افغانستان مورد معامله قرار خواهد گرفت.
    حسینی افزود: کالای گازوییل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در جلسه مورخ ٩٤,۰٦.١٦ هیئت پذیرش بورس انرژی ایران به عنوان کالای اصلی در تابلو نفت و گاز بازار فیزیکی جهت عرضه در رینگ داخلی و بین الملل پذیرش شد و براساس مصوبه هیئت پذیرش مقرر شد سالیانه دست کم ٢٤۰ میلیون لیتر گازوییل به صورت هفتگی در بورس انرژی عرضه شود.
    وی ادامه داد: حداقل خرید جهت کشف نرخ این کالا، ١۰ درصد حداقل عرضه بوده و خطای مجاز تحویل این کالا نیز ٥ درصد آخرین محموله قابل تحویل است. مشخصات هر محموله، شامل محل بارگیری و محل تحویل در قالب اطلاعیه عرضه در مواعد انتشار آن (رینگ داخلی یک روز و رینگ بین الملل سه روز کاری قبل از عرضه) ذکر خواهد شد.
    مدیرعامل بورس انرژی پیش تر گفته بود که بورس انرژی ایران آمادگی دارد تا با همکاری وزارت نفت انواع فرآورده های نفتی را براساس روشهای متنوع عرضه کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها