عصر خودرو

کاظمی عنوان کرد

صادرات روزانه ۴۵۰ هزار بشکه فرآورده نفتی

عصر بازار- مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش از صادرات روزانه ۴۵۰ هزار بشکه فرآورده نفتی در۱۰ ماهه نخست امسال خبر داد.

صادرات روزانه ۴۵۰ هزار بشکه فرآورده نفتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان ,عباس کاظمی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش در کنفرانس ملی برجام و اقتصاد مقاومتی که امروز (شنبه14اسنفد) در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار داشت: در 10 ماهه نخست امسال به طور متوسط روزانه 450 هزار بشکه فرآورده نفتی صادر شده، این در حالی است که در سال 92 ایران واردکننده فرآورده های نفتی بوده است.

    وی ادامه داد: صادرات نفتی در 3 ماهه تابستان امسال روزانه 600هزار بشکه بوده و مقرر شده سال آینده این میزان صادرات به 800 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

    مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش در تشریح دستاوردهای برجام تصریح کرد: امضای تفاهم نامه ها و توافقات با شرکت های بین المللی جهت اجرای پروژه های پالایشگاهی، صادرات انواع فرآورده های نفتی، تسهیل گشایش نقل و انتقال پولی به منظور تأمین مالی و افتتاح پروژه ها از اصلی ترین دستاوردهای برجام است.

    کاظمی با اشاره به طراحی پالایشگاه و مازوت سوز بودن آنها که به صرفه نبوده، افزود: در حال حاضر مازوت از 40 به 20 درصد کاهش یافته و با ادامه این روند کاهشی به سودآوری منطقی در این زمینه خواهیم رسید.

    وی ادامه داد: در زمینه کاهش مازوت به کمتر از 10درصد نیازمند 14 میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم که 3 میلیارد دلار آن در قالب توسعه فاز 2 پالایشگاه آبادان محقق شده است.

    مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش با تاکید بر اینکه مردم باید از دستاوردهای دولت در کشور مطلع شوند، افزود: نقل و انتقال پول و خرید کالا به چندین برابر قیمت اصلی از مهمترین مشکلاتی بوده که در دوران تحریم ها گریبانگیر شرکت ملی پالایش و پخش بوده است.

    کاظمی گفت: برخی می گویند مدیران دولتی چه می کنند، این در حالی است که جابه جایی پول در دوران تحریم ها در حد قمار بوده است.

    وی تصریح کرد: کل تجهیزات اصلی پروژه ستاره خلیج فارس مهر امسال به کشور رسیده و با بهره برداری کامل از این پالایشگاه از بنزین خودکفا خواهیم شد و از نیمه دوم سال آینده به صادر کننده بنزین تبدیل خواهیم شد.

    مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش تاکید کرد: امروز با توسعه صادرات فرآورده های نفتی از خام فروشی جلوگیری کرده و این موضوع به طور جدی در دستور کار قرار گرفته، با اصلاح پالایشگاه ها و رساندن خود به استانداردهای جهانی مشتریان بسیاری از اروپاها خواهیم داشت.

    کاظمی بیان داشت: امروزه به واسطه توسعه گازرسانی در کشور و توزیع بنزین یور4 در کلان شهرها آلودگی هوا تا حد بسیار زیادی کنترل شده و اگر در فصل زمستان شاهد آلودگی هوا هستیم این موضوع به علت وارونگی دما است.

    وی ادامه داد: اگر توسعه گاز در شهرهای بزرگ و بنزین مطلوب انجام نمی شد مردم مجبور بودند در تونلی از دود نفس بکشند.

    مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش در پایان گفت: با توسعه حمل و نقل ریلی و استفاده از برق با کاهش کربن مواجه خواهیم شد.

    برچسب ها