عصر خودرو

در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه بررسی شد:

آدرس غلط اسناد خزانه اسلامی به بازار؟

عصر بازار: مدیرعامل تامین سرمایه نوین گفت: فاصله معنی‌ دار این نرخ سود با نرخ سود ۲۴.۳ درصد اسناد خزانه اسلامی می‌تواند حکایت از کشف قیمت غلط برای اوراق بدهی ناشری داشته باشد که سابقه ناامیدکننده‌ای در ایفای تعهدات خود دارد.

آدرس غلط اسناد خزانه اسلامی به بازار؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، اسناد خزانه اسلامی به عنوان یکی از ابزارهای کوتاه مدت تسویه بدهی‌های دولت به پیمانکاران بخش غیردولتی، روز چهارشنبه هفته گذشته با حرف و حدیث بسیار عرضه و معامله شد.

    انتشار این اسناد در مقیاسی کوچک صورت گرفت، اما برخی کارشناسان اقتصادی آن را زمینه‌ساز توسعه یکی از مهم‌ترین بازارهای مالی کشور، یعنی بازار بدهی عنوان کردند که می‌تواند به تعیین نرخ سود به عنوان یکی از نیازهای اصلی اقتصاد کشور کمک کند.

    در سمت مقابل البته بعضی دیگر از کارشناسان معتقدند مقایسه نرخ تنزیل حاصل از این اوراق با نرخ بهره بازار غلط بوده و با واقعیت فاصله معناداری دارد که باید به ابعاد آن به خوبی توجه کرد.

    مدیرعامل تامین سرمایه نوین در خصوص ویژگی‌های اوراق اسناد خزانه اسلامی اظهارکرد: از آنجا که این اوراق بدون کوپن است، نرخ بهره کوتاه مدت بر مبنای کشف قیمت حاصل از تقابل عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. با توجه به مدت ١٦٥ روزه سررسید اوراق خزانه اسلامی 23 اسفند سال 94 و نیز با فرض عدم نکول دولت، نرخ بازدهی این اوراق (بهره کوتاه مدت)، معادل 24.3 درصد خواهد بود.بنابراین باید گفت نرخ بازدهی ٢٦ درصدی که با فرض سوددهی روزانه این اوراق محاسبه شده است اطلاعات غلط به بازار می‌دهد.

    ولی نادی قمی افزود: اما به هر ترتیب انتشار این اوراق از این حیث با اهمیت است که ابزارهای تامین مالی دولت را متنوع کرده است. البته برخی کارشناسان و حتی نخبگان عرصه مالی، ورود اسناد خزانه اسلامی را با شکل‌گیری بازار بدهی و نرخ تنزیل حاصل از معاملات در مقیاس کوچک این اوراق را با نرخ بهره بازار، برابر قلمداد کرده‌اند که به نظر می‌رسد چنین تصوری با واقعیت فاصله معنی‌داری داشته باشد.

    وی گفت: دولت به عنوان یکی از بازیگران اصلی عرصه اقتصاد همواره حضور فعالی در عرصه انتشار اوراق بدهی داشته است. اما سابقه تاریخی دولت نشان می‌دهد که همواره در ایفای به موقع تعهدات مربوط به اوراق بدهی خود قصور کرده است. اغلب این اورق با عاملیت ( ضمانت) بانک‌ها انتشار یافته و اصل و فرع آنها از محل منابع بانک‌ها پرداخت شده است.

    وی افزود: البته دولت حدود دو سال پیش 6 آبان سال 92 اوراق مشارکت طرح‌های غیر‌انتفاعی خود را بدون ضمانت بانکی به پیمانکاران غیر دولتی واگذار کرد. سود فصلی این اوراق همواره با نکول دو الی سه ماهه پرداخت می‌شود.

    به گفته این کارشناس بازارسرمایه این اواراق در بازار غیر متشکل به کسر معامله می‌شود که با توجه به نرخ سود اسمی این اوراق، سود حدود ٣٥ درصد را عاید خریداران خود می‌کند.

    مدیرعامل تامین سرمایه نوین هشدار داد: فاصله معنی دار این نرخ سود با نرخ سود 24.3 درصد اسناد خزانه اسلامی می‌تواند حکایت از کشف قیمت غلط برای اوراق بدهی ناشری داشته باشد که سابقه ناامیدکننده‌ای در ایفای تعهدات خود دارد.

    او افزود: حال اگر فرض کنیم که رویه دولت در عدم ایفای به موقع تعهدات مربوط به اوراق بدهی همچنان ادامه دار است، این بار بازار سرمایه است که منابع آن حبس خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها