عصر خودرو

عبدالرضا عزیزی، نماینده شیروان:

عضویت در آیسکو نتیجه عملکرد مثبت وزارتخانه‌های خارجه و اقتصاد بود

عصر بازار- یکی از مهمترین خبرهای بازار سرمایه درسال ۹۵، پیوستن ایران به سازمان بین المللی اوراق بهادار(آیسکو) بود. در حالی که ایران از سال ۲۰۰۸ درخواست خود را برای پیوستن به سازمان آیسکو ارائه کرده بود، سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر و قانون گذار بازار سرمایه ایران در تاریخ ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ عضو سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار شد و ایران به طور رسمی به این سازمان پیوست.

عضویت در آیسکو نتیجه عملکرد مثبت وزارتخانه‌های خارجه و اقتصاد بود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شادا، سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO) به عنوان مهم ترین مجمع بین المللی بازار سرمایه که در سال 1983 تاسیس شد، مجمعی از سازمان‌های قانون گذار بازارهای اوراق بهادار دنیا است که بیش از 95 درصد بازارهای سرمایه دنیا را در برمی گیرد.

    عبدالرضا عزیزی، نماینده شیروان و عضو کمیسیون اجتماعی عضویت در آیسکو را فرصتی مغتنم برای ورود سرمایه گذاران خارجی در بورس کشور می داند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید.

    - عضویت ایران در آیسکو چقدر می تواند باعث رشد سرمایه گذاران خارجی در بورس کشور شود؟

    اصل سرمایه گذاری همین بازار بورس است. عضویت کشور ما در آیسکو نشان از این دارد که سازمان بورس ما از استانداردهای بین المللی لازم در حوزه بازار سرمایه برخوردار است و این موضوع به خارجی ها این اطمینان و آرامش را می دهد که با فراغ بال وارد بازار بورس ایران شوند. امید است این تعامل در طولانی مدت حفظ شود زیرا موفقیت و رشد اقتصادی کشور تا حد زیادی به ارتباطات بین المللی گره خورده است.

    - پیوستن ایران به آیسکو چه مزیتی برای کشور دارد؟

    در این رابطه به چند مزیت می توان اشاره کرد: 1- حضور خارجی ها در بورس ایران. 2- امکان استفاده از دوره های آموزشی و خدمات فنی آیسکو. 3- پرستیژ جهانی برای بازار سرمایه ایران. 4- باز شدن راه برای بازگشت بورس تهران به فدراسیون جهانی بورس ها.

    - ایران از سال 2008 درخواست خود را برای پیوستن به آیسکو ارائه کرده بود اما 10 فروردین 1395 به این سازمان بین المللی پیوست. نقش سیاست های خارجی ایران در دولت یازدهم و رسیدن به برجام را چقدر در این عضویت موثر می دانید؟

    به نظر من پذیرفتن عضویت ایران در آیسکو از مزایای تعامل با کشورهای جهان است که بعد از توافق در برجام اتفاق افتاده است. هم وزارت خارجه و هم وزارت اقتصاد نقش خود را به خوبی ایفا کردند و امروز همین عملکرد مثبت این دو وزارتخانه باعث شده که دنیا ما را بپذیرد.

    برچسب ها