عصر خودرو

تحلیلی بر بودجه سال ۹۶ شرکت‌ها؛

روزهای خوب با تعدیل‌های مثبت

عصر بازار- روزهای پایانی بهمن ماه که همسو می‌شود با آغاز اسفند و شور و شوق رفتن به پیشواز بهار و بدرقه سرمای زمستان، برای بازار سرمایه نیز نویدبخش حال و هوایی دیگر است. حال و هوایی که هم می‌تواند منجر به تشدید سرمای بازار سرمایه در اوایل اسفند شود و هم می‌تواند با گرمای جانبخش خود، روح تازه‌ای بر پیکره نیمه جان بازار سرمایه بدمد.

روزهای خوب با تعدیل‌های مثبت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، بهمن ماه برای بازار سرمایه برابر است با فصل اعلام بودجه سال بعد شرکت‌ها و بودجه است که تعیین می‌کند، شرایط آتی شرکت‌ها و در قبال آن شرایط آینده اقتصاد و در نهایت چشم انداز کلی اقتصاد چگونه خواهد بود. اگر شرکت‌ها بودجه سال آتی خود را ضعیف اعلام کنند، نشانگر بدبینی موجود در بدنه اقتصادی کشور نسبت به آینده است و در نقطه مقابل، اگر بودجه اعلامی شرکت‌ها تعدیلات مثبتی هر چند کوچک در دل خود داشته باشد، می‌تواند نویدبخش شرایط مساعدتری در آینده باشد. این در حالی است که اکثر شرکت‌ها در اعلام بودجه خود، کمال احتیاط را رعایت  و تعدیل‌های اصلی خود را به گزارش‌های میان دوره‌ای موکول می‌کنند. 

    در سال 95، گزارش‌های شرکت‌ها برای سال مالی آینده در حالی روانه کدال شده است که تعدیل‌های مثبتی قابل توجه در دل خود جای داده است. در جدولی که در همین گزارش به تفکیک صنعت ارائه شده است، شرایط حاکی از رونق و رشد در سال 96 در اقتصاد کشور است. البته این اتفاق در صورتی رقم خواهد خورد که رخدادهای خاص و غیرمنتظره سیاسی و اقتصادی در سطح دنیا و کشور روی ندهد که در صورت رخ دادن اتفاقات این چنینی، تمامی پیش‌بینی‌های شرکت‌ها رنگ و بوی دیگری خواهد گرفت. در این بخش توضیح مختصری در خصوص گزارش‌های شرکت‌ها به تفکیک گروه ارائه می‌کنیم تا تصویر کاملی از گزارش‌های بهمن ماه کدال در اذهان فعالان بازار سرمایه شکل بگیرد.

    باد در پرچم خودرویی‌ها

    از جمله گروه‌هایی که در چند سال اخیر جزو خبرسازترین‌های بازار سرمایه بوده است، گروه خودرو و قطعات بوده که در گزارش‌های اعلامی شرکت‌های فعال در این گروه نیز شاهد خودنمایی برخی نمادها و در کل نمایش قابل قبولی از بودجه اعلامی سال آینده شرکت‌های این گروه بودیم. 21 شرکت از فعالان این صنعت گزارش خود را روانه کدال کرده‌اند که از این تعداد، 15 شرکت بودجه خود را با تعدیل مثبت و 6 شرکت بودجه خود را با تعدیل منفی اعلام کردند. خودرو و سایپا که از لیدرهای این صنعت هستند، هر یک به ترتیب با منفی 14 درصد و مثبت 33 درصد تعدیل پا به سال 96 خواهند گذاشت. این در حالی است که این گروه در سال‌های گذشته نیز به دلیل انعقاد قراردادهای کلان با غول‌های خودروساز جهان و فروش دارایی‌ها توانسته بودند جزو شرکت‌هایی باشند که تعدیل‌های مثبت مناسبی بر پیش‌بینی‌های خود اعمال کنند و در حال‌حاضر نیز با توجه به اینکه بیشتر قراردادهای منعقد شده شرکت‌های مذکور در سال 2017 و 2018 عملی خواهد شد. بنابراین افق موجود در برابر این صنعت روشن بوده و هر چه به سمت جلو پیش می‌رویم، انتظار اعمال تعدیل‌های مثبت بیشتر و واقعی‌تر در شرکت‌های مذکور دو چندان می‌شود. 

    از نکات حائز اهمیت دیگر در بودجه اعلامی شرکت‌های این گروه می‌توان به تعدیل مثبت 402 درصد خپارس و پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت خاور که منفی 637 ریال است، اشاره کرد. تمامی شرکت‌های خودروساز تقریبا دوران بحرانی خود را پشت سر گذاشته‌اند و بودجه‌های اعلامی آنها برای سال 96 مثبت است، اما متاسفانه شرکت خاور همچنان در شرایط بحرانی مانده که امید است با تدبیر مدیران شرکت، شرایط بحرانی موجود از شانه‌های شرکت رخت بربسته و مجددا شاهد وجود رونق در این شرکت باشیم. قطعه‌سازان نیز همچون خودروسازان شرایط رو به بهبودی دارند که در این بین برخی شرکت‌ها از جمله خوساز تعدیل‌های منفی قابل توجهی را برای سال بعد در نظر گرفته‌اند. اما شرایط قطعه‌سازان نیز به صورت تنگاتنگ با شرایط خودروسازان در ارتباط است و به این شکل که اگر خودروسازان به شرایط مساعدی دست یابند، قطعا قطعه‌سازان را نیز دنبال خود خواهند کشید و شرایط آنها را نیز مساعد خواهند کرد. 

    سیمان گُل می‌کند

    صنعت سیمان از جمله صنایعی است که می‌توان گفت مراحل تکامل خود را به خوبی در چند سال طی کرده و توانسته با تکیه بر توانایی‌های خود، صادرات این محصول را تقویت کند. اما در چند ماه اخیر نیز شرایط این صنعت چنگی به دل نمی‌زند، چرا که رکود موجود در اقتصاد تقریبا دامن تمامی صنایع را از جمله صنع سیمان گرفته است. با از سرگیری صادرات سیمان به کشورهای همسایه و اتخاذ تدابیر مناسب برای جلوگیری از تعطیلی خط تولید کارخانجات سیمان در سطح کشور، قطعا شاهد شکوفایی هر چه بیشتر این صنعت خواهیم بود. به جرات می‌توان گفت صنعت سیمان از جمله صنایعی بود که بودجه اعلامی بسیار مناسبی برای سال 96  ارائه کرد، به طوری که سیمان صوفیان با 12 هزار و 667 درصد تعدیل مثبت و سیمان هگمتان با یک هزار و 417 درصد تعدیل مثبت، از جمله شرکت‌هایی بودند که تعدیلات قابل توجهی بر درآمد سال آتی خود اعمال کردند. دلیل اصلی تعدیل مثبت سیمان صوفیان، افزایش 43 درصدی درآمد است که بخش اصلی آن دلیل افزایش میزان فروش تا 1.5 میلیون تن است. از جمله دلایل تعدیل سیمان هگمتان نیز می‌توان به کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش میزان فروش اشاره کرد. 

    گروه فلزات اساسی نیز جزو گروه‌هایی محسوب می‌شوند که در ماه‌های اخیر شاهد افزایش نرخ‌های جهانی و در قبال آن رشد قیمتی شرکت‌های مذکور بودیم. شایان ذکر است از آنجایی که افزایش نرخ‌های جهانی فلزات اساسی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قابل توجه بود، بنابراین انتظار تعدیل‌های مثبت در شرکت‌های این گروه نسبت به شرکت‌های موجود در بازار سرمایه بیشتر بود. آنطور که از گزارش‌های شرکت‌های این گروه مشخص است، به نظر می‌رسد بودجه‌های اعلامی توسط شرکت‌های این گروه، محتاطانه ارائه شده است که در گزارش‌های میان‌دوره‌ای تعدیل‌های به تدریج اعمال خواهد شد. از نکات قابل توجه در این صنعت، تعدیل مثبت شرکت لوله و ماشین سازی ایران است که سود منفی 47 ریالی سال 95 خود را به 105 ریال در سال 96 تبدیل کرده است. به عبارتی تعدیل 323 درصدی که دلیل اصلی آن افزایش 63 درصدی فروش بوده است که در نهایت موجب افزایش 68 درصدی سود ناخالص شده است.

    ساختمان در خواب

    در گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات نیز دو شرکت بودجه خود را اعلام کرده‌اند که هر دو شرکت تعدیل منفی اعلام کردند. البته با توجه به شرایط بازار مسکن، پیش‌بینی ارائه شده دور از ذهن نبود، چرا که بازار مسکن نیز همچون سایر بخش‌های اقتصادی در شرایطی رکودی به سر می‌برد که امید است با شروع سال 96 خرید و فروش در این بخش نیز افزایش یافته و رونق به این بازار بازگردد تا شاهد تعدیل‌های مثبت در این گروه نیز باشیم.

    قند در ابهام

    در گروه قند و شکر نیز دو شرکت به نام‌های شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال و قند اصفهان بودجه خود را بر روی کدال به نمایش گذاشتند که قچار با 75 درصد تعدیل مثبت و قصفها با 45 درصد تعدیل منفی سال 95 خود را به پایان رساندند تا چشم انداز این صنعت همچون سال‌های گذشته در هاله ای از ابهام باقی بماند. صنعت قند و شکر جزو صنایعی است که متاسفانه بسیار تحت تاثیر تصمیمات لحظه‌ای مدیران قرار می‌گیرد و با نوسانی هر چند جزئی در تعرفه واردات قند و شکر، شاهد تعدیل‌های سنگین در پیش‌بینی بودجه شرکت‌های فعال در این صنعت هستیم.

    روند منطقی دارویی‌ها

    در گروه مواد و محصولات دارویی نیز شرایط متعادل پیش می‌رود، به طوری که شرکت‌های موجود در این گروه با تعدیل‌های بسیار منطقی در بودجه 96 به فعالیت خود ادامه خواهند داد. این گروه جزو آن دسته از گروه‌هایی هستند که تقریبا تمامی شرکت‌های فعال در آن در حالت مساعد سودآوری قرار داشته و تعدیل‌های اعمال شده نیز روالی منطقی در پیش گرفته است. بیشترین تعدیل مثبت در این گروه مربوط به شرکت مواد اولیه دارویی البرز بالک است که تعدیلی 27 درصدی را برای سال 96 در نظر گرفته است.

    ریسکِ ریسک‌گریزان

    اما گروه بعدی که در ماه‌های اخیر تمام بازار سرمایه را غافلگیر کرد، گروه بانک‌ها است که با تغییر رویه حسابداری، شوک بزرگی به پیکره بازار سرمایه وارد کرد. به صورتی که بانک‌های بزرگ کشور که برای سال 95 سود پیش‌بینی کرده بودند، صورت‌های میاندوره‌ای خود را با زیان بستند تا ریسکی بزرگ بر ریسک‌گریزان بازار سرمایه تحمیل شود. این گروه برای سال بعد شرایط متعادلی را پیش‌بینی کرده است، اما بانک‌هایی از جمله بانک تجارت برای سال مالی بعد شرایط مساعدی نداشته و تعدیل منفی بر روی کدال به نمایش درآورده است.

    تعدیل مثبت گروه محصولات شیمیایی

    گروه محصولات شیمیایی نیز برای سال آتی شرایط مساعدی دارد، شرایط فروش محصولات شیمیایی نیز مناسب است، بنابراین این گروه با در نظر گرفتن شرایط مساعد فروش محصولات تعدیل‌های مثبت قابل قبولی برای بازار سرمایه ارسال کرده‌اند که حاکی از چشم انداز مناسب این گروه برای سال آینده است.

    سایر گروه‌ها

    گروه‌های بعدی از جمله محصولات غذایی و آشامیدنی، فرآورده‌های نفتی، لاستیک و پلاستیک و حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات نیز تعدیل‌های متعادل و مناسب را بر روی کدال به تصویر کشیده‌اند که امید است با همت مسئولان و مدیران شرکت‌ها در گزارش‌های میاندوره‌ای سال 96 نیز شاهد شکوفایی هر چه بیشتر شرکت‌های فعال در عرصه اقتصادی کشور باشیم.

    نویسنده: محمود احترامی، کارشناس ارشد بازار سرمایه
    برچسب ها