عصر خودرو

بهبود پیش بینی های تحلیلگران از بازار فلزات؛

روزهای پر رونق مس و سنگ آهن

عصر بازار- هرچه روزهای بیشتری از سال ۲۰۱۷ می گذرد، موج خوشبینی ها و پیش بینی های مثبت نسبت به قیمت فلز سرخ بیشتر می شود.

روزهای پر رونق مس و سنگ آهن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، هفته گذشته «سیتی گروپ» پیش بینی کرد که قیمت مس تا پایان این دهه(سال 2020 میلادی) به 8000 دلار در تن یا 3.6 دلار به ازای هر پوند می رسد.

     قیمت مس از پارسال تاکنون با رشد مناسبی مواجه شده، به طوری که در مقایسه با فوریه 2016 با رشد بیش از 30 درصدی همراه بوده است.

    نمودار 1- روند قیمت مس از سال 2010 تاکنون

    Image

    مس سومین فلز پرکاربرد بعد از آهن و آلومینیوم محسوب می شود و دو صنعت ساختمان و خودرو از مهم ترین مصرف کنندگان این فلز هستند. تحلیلگران انتظار رشد اندک عرضه فلز سرخ از کشورهای پرو، مکزیک یا قزاقستان را دارند و بر این باورند که کاهش قابل توجه سرمایه گذاری در ظرفیت مس از سال 2012 به این سو، سبب افت تولید مس در مدت زمان باقی مانده از این دهه خواهد شد. بر خلاف کالاهای حجیم، اکتشافات جدید مس مدت زیادی زمان می برد تا به تولید برسد. 

    در تحلیل های «سیتی گروپ» ترکیبی از تقاضای قوی تر از انتظار چین، نبود شفافیت لازم نسبت به موجودی قابل رویت، موضوع تورم و افزایش قیمت ها بعد از انتخاب ترامپ و پایان دوره کاهش هزینه ها در نظر گرفته شده است. تقاضای مس چین در سال 2016 حدود 5.7 درصد رشد داشت.

    در حالی پیش بینی «سیتی» در مورد مس منحصر به فرد است که همچنان برخی بانک ها و موسسه های مالی جانب احتیاط را در نظر گرفته اند. «دویچه بانک» پیش بینی کرده که قیمت مس تا پایان این دهه 2.53 دلار در هر پوند باشد و موسسه RBC نیز 3.08 دلار در پوند را برآورد کرده است.

     

    رشد قیمت ناشی از کاهش عرضه

    در همین حال CNBC نیز با اشاره به تاثیر وقفه های تولید در دو معدن بزرگ مس جهان یکی در شیلی و دیگری در اندونزی بر افزایش قیمت مس، تحولات اخیر بازار این فلز را مورد بررسی قرار داد.

    این شبکه با استناد به گزارش «سیتی» اعلام کرد که قیمت مس در نیمه دوم امسال به بیش از 6000 دلار در تن می رسد و تا قبل از پایان سال 7000 دلار را هم لمس می کند. 

    افزایش تقاضای مس به معنای رشد فعالیت های صنعتی است، چراکه مس در بسیاری از صنایع مهم کاربرد دارد. البته «جیم کارمر»، مدیر اجرایی Barchetta Capital Management  در گفت و گو با این شبکه تلویزیونی با دیده شک و تردید به موضوع فعالیت های صنعتی نگاه می کند. او معتقد است، اگر فقط مس بالا می رود، دلیل آن کاهش عرضه است.  

    مس طی هفته اخیر بعد از ماه ها توانست در کانال 6000 دلاری خود را تثبیت کندنگرانی ها نسبت به تهدید عرضه از معدن گراسبرگ اندونزی از جمله مهم ترین دلایل افزایش قیمت فلز سرخ در هفته گذشته بود. همچنین تداوم اعتصابات کارگری در معدن «اسکوندیدا»(شیلی) بر رشد قیمت ها تاثیر گذاشت. 

     

    اوج گیری سنگ آهن

    همچنین یکی از اتفاقات مهم در بازار فلزات پایه در هفته گذشته اوج گیری قیمت سنگ آهن بود، به طوری که قیمت این کالا در بنادر چین از 92 دلار در تن هم عبور کرد. افزایش واردات سنگ آهن چین در ژانویه به رشد قیمت این کالا طی یک ماه اخیر کمک کرده است.

    در حالی که قیمت سنگ آهن در پیش بینی های تحلیلگران بین المللی همچنان پایین در نظر گرفته می شود، اما صعود قیمت سنگ آهن در بازارها همچنان ادامه دارد. «دویچه بانک» با پیش بینی 76 دلار در تن، خوشبین ترین نگاه را به بازار سنگ آهن داشته است. 

    نمودار 2- قیمت سنگ آهن/متال بولتن

    Image

     

    از طرفی گروه مطالعات بین المللی روی هم اعلام کرده که عرضه فلز روی در خارج از چین، پارسال 10 درصد کاهش پیدا کرده است. به گزارش رویترز، ذخایر روی LME هم اکنون 390 هزار تن برآورد می شود. حال همه چشم ها به کارخانه های ذوب روی چین دوخته شده که قرار است با چه ظرفیتی در سال 2017 کار کنند.   

     

    منابع:  CNBC ،  سیدنی مورنینگ هرالد 

     

    نویسنده: پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس
    برچسب ها