عصر خودرو

رئیس شورای رقابت:

پتروشیمی باید در بورس بماند

عصر بازار- رئیس شورای رقابت با بیان اینکه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس‌کالا باید ادامه یابد، تأکید کرد: با توجه به آنکه بازار پتروشیمی انحصاری است، عرضه پتروشیمی باید در بورس‌کالا انجام شود تا قابل رصد باشد.

پتروشیمی باید در بورس بماند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از همشهری، مسئله خروج پتروشیمی از بورس‌کالا هفته آینده به پایان می‌رسد. از 3سال قبل اختلاف نظر بر سر انجام معاملات پتروشیمی در بورس‌کالا بالا گرفته و اکنون به 2 دسته موافقان و مخالفان تقسیم شده‌اند. گروهی اعتقاد دارند که پتروشیمی نباید در بورس‌کالا عرضه شود و بسیاری بر این اعتقادند که تنها راه‌حل ساماندهی بازار پتروشیمی عرضه این محصول در بورس‌کالاست. در چنین شرایطی شورای رقابت می‌گوید با توجه به انحصاری‌ بودن بازار پتروشیمی این محصول باید در بازار سرمایه عرضه شود که قابل رصد باشد و این کار فقط در بورس‌کالا قابل انجام است.

    استدلال شورای رقابت این است که انحصار قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی داخلی در دست چند گروه خاص و بازرگانی پتروشیمی است که این گروه تا حد زیادی بر بازار ارز داخلی نیز تسلط دارد. در این شرایط به‌دلیل افزایش حجم تولید پتروشیمی در ایران، دامپینگ و قیمت‌شکنی در بازار محصولات پتروشیمی ایران در خارج از مرزها افزایش یافته است.

    نشست شورای رقابت

    شورای رقابت برای اینکه ابعاد ماجرا را به‌درستی روشن کند و مشخص کند حق با چه‌ کسی است از ماه‌ها قبل کمیته‌ای با حضور همه طرف‌های درگیر تشکیل داده تا معاملات پتروشیمی را در بورس‌کالا بررسی و در نهایت رأی نهایی را صادر کند.بر همین اساس روز دوشنبه نشست این کمیته با حضور صنایع بالا‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی و همینطور مسئولان بورس‌کالا و شورای رقابت برگزار شد.

    از رضا شیوا، رئیس شورای رقابت درباره نتایج این جلسه پرسیدیم که او گفت: جلسه دوشنبه شب، بیشتر یک مباحثه بود و اعضای شورای رقابت به سخنان طرفین گوش دادند اما در این زمینه رأی نهایی صادر نشد.

    راهکاری به نفع دوطرف

    او توضیح داد: موضوع معاملات پتروشیمی بسیار حساس است؛ زیرا دربرگیری زیادی دارد و مربوط به زندگی همه مردم می‌شود؛ بنابر این همه طرف‌ها به اندازه خودشان حق دارند. در تلاشیم از طریق کمیته‌ای که به همین منظور تشکیل شده به یک راه‌حل بینابینی دست پیدا کنیم تا منافع هر دوطرف لحاظ شود.

    خروج منتفی است

    او با متنفی دانستن فرض خروج پتروشیمی از بورس‌کالا گفت: بازار پتروشیمی یک بازار انحصاری است؛ بنابراین برای اینکه یک نظارت بر این بازار انجام شود باید در بازار شفافی مانند بورس‌کالا دادوستد شود که قابلیت رصد داشته باشد.

    تصمیم نهایی؛ دوشنبه آینده

    شیوا توضیح داد: مسائل زیادی در نشست شورای رقابت مطرح شد؛ حتی تولیدکننده‌ها مشکلات خودشان را تشریح کردند و دیدگاه‌های دوطرف مورد بررسی قرار گرفت اما تصمیم‌‌گیری نهایی به جلسه دوشنبه هفته آینده شورای رقابت موکول شد. رئیس شورای رقابت ادامه داد: واحد اقتصادی مرکز ملی رقابت به دقت مطالب طرح شده در جلسه را جمع‌آوری کرد و قرار است جمع‌بندی نظرات در نشست بعدی شورای رقابت در هفته آینده اعلام شود.

    برچسب ها