عصر خودرو

آغاز توسعه فاز ۲ و ۴ پالایشگاه آبادان از سال آینده

عصر بازار- مدیرعامل پالایشگاه آبادان از آغاز طرح توسعه فاز ۲ و فاز ۴ این پالایشگاه توسط شرکت‌های چینی و ژاپنی در ابتدای سال خبر داد.

آغاز توسعه فاز ۲ و ۴ پالایشگاه آبادان از سال آینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، اسفندیار دائم‌الذکر در نشستی که امروز برگزار شد با بیان این‌که پالایشگاه آبادان اولین پالایشگاه خاورمیانه است، گفت: این پالایشگاه با قدمت حدود 107 سال تولید را از 2700 بشکه آغاز کرد و تا قبل از زمان جنگ تا 650 هزار بشکه نیز تولید داشت که این میزان تولید در میزان جنگ کاهش پیدا کرد و بعد از جنگ و بازسازی پالایشگاه مجددا در مدار سرویس قرار گرفت و تولید آن به 380 تا 420 هزار بشکه در روز رسید.

    وی با بیان این‌که پالایشگاه آبادان حدود 25 درصد از بنزین کشور را تامین می‌کند، افزود: در این پالایشگاه روزانه حدود هفت میلیون لیتر بنزین یورو 4 و سوخت 100 ال ال که متعلق به هواپیمای ملخی است، تولید می‌شود. بنزین یورو4 این پالایشگاه 500 هزار لیتر است که به شهرهای آبادان و خرمشهر تحویل داده می‌شود.

    مدیرعامل پالایشگاه آبادان در مورد فاز 3 این پالایشگاه توضیح داد: حدود 40 درصد نفت خام این پالایشگاه به دلیل قدیمی بودن واحد تقطیر به نفت کوره تبدیل می‌شود.

    وی با اشاره به توسعه فاز 2 پالایشگاه آبادان، گفت: بعد از برجام قرارداد توسعه فاز 2 با طرف چینی به نتیجه رسید و از ابتدای سال آینده کار اجرایی فاز 2 آغاز می‌شود که در راستای آن ارتقای سودآوری و کاهش نفت کوره از 40 درصد به زیر 20 درصد صورت می‌گیرد. فاینانس این فاز سه میلیارد دلار است که در قسمت اول حدود دو میلیارد دلار و در قسمت دوم حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود. در این راستا واحدهای شیرین‌سازی و تصفیه نفت گاز و نفت سفید توسعه پیدا می‌کند.

    دائم‌الذکر ادامه داد: در راستای توسعه فاز 2 پالایشگاه آبادان برای 8000 نفر به مدت پنج سال اشتغالزایی می‌شود. در توسعه این فاز افزایش ظرفیت صورت نمی‌گیرد و فقط توسعه و تثبیت است.

    مدیرعامل پالایشگاه آبادان در ادامه از توسعه فاز 4 پالایشگاه توسط ژاپنی‌ها خبر داد و گفت: با توسعه فاز 4 میزان تولید نفت کوره به زیر 10 درصد می‌رسد. فاینانس این فاز حدود دو میلیارد یورو است و توسط شرکت ژاپنی JGC تامین می‌شود.

    برچسب ها