عصر خودرو

نفت درجای میادین غرب کارون ۶۷ میلیارد بشکه است

عصر بازار- مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) با بیان این‌که طبق آخرین آمار نفت درجای کل غرب کارون ۶۷ میلیارد بشکه است، درباره آخرین وضعیت توسعه این میادین ارائه کرد.

نفت درجای میادین غرب کارون ۶۷ میلیارد بشکه است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، سیدنورالدین شهنازی‌زاده - مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) - در نشست خبری که عصر امروز برگزار شد با تاکید بر این‌که شرکت متن یک شرکت پروژه‌محور است و طرح‌های بالادستی نفت در بخش توسعه میادین را دنبال می‌کند، افزود: یکی از پروژه‌های مهم متن پروژه‌هایی است که در منطقه غرب کارون واقع شده‌اند.

    او ادامه داد: در این منطقه دو میدان بزرگ یادآوران و آزادگان قرار دارند که به بخش‌های شمالی و جنوبی تقسیم شده‌اند. این میادین در دشت آبادان واقع شده و با عراق هم‌مرز هستند.

    وی در مورد نفت درجای کل غرب کارون، توضیح داد: طبق آخرین بررسی‌ها میزان نفت درجای غرب کارون 67 میلیارد بشکه است که بخش زیادی از آن را نفت سنگین تشکیل می‌دهد. معمولا طرح‌ها در شرکت متن بیع متقابل هستند اما برخی از میادین را موفق نشدیم از طریق قرارداد بیع متقابل پیش ببریم و برای توسعه این میادین از منابع داخلی استفاده شده است.

    رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در مورد طرح توسعه میدان آزادگان شمالی توضیح داد: طرح توسعه این میدان بای‌بک یا همان بیع متقابل با یک شرکت چینی بوده است. فاز یک آزادگان شمالی در چند ماه گذشته افتتاح شد و روزانه بیش از 57 هزار بشکه از این میدان تولید می‌شود. در حال حاضر مراحل تثبیت، 21 و 28 و تحویل و تحول از پیمانکار اصلی به شرکت نفت و گاز اروندان در دست اقدام است.

    شهنازی‌زاده در مورد میدان آزادگان جنوبی نیز اظهار کرد: قرارداد این میدان بیع‌متقابل نبود. برای توسعه این میدان ابتدا حدود 10 سال پیش قراردادی با یک شرکت ژاپنی و بعد اروپایی بسته شد، اما ادامه پیدا نکرد. در نهایت توسعه این میدان توسط یک شرکت چینی پیگیری شد اما آن هم متوقف شد و به واسط منابع داخلی توسعه این میدان ادامه پیدا کرد.

    به گفته او تولید 33 هزار بشکه در روز از این میدان ناشی از اقدامات اولیه شرکت چینی بود. در این فاصله 3000 تا 6000 بشکه افزایش داشتیم و تولید از 33 هزار بشکه به 51 هزار بشکه در روز رسیده است که با اقدامات گسترده‌ای که انجام شده، تا پایان امسال ظرفیت تولید به 85 هزار بشکه در روز می‌رسد و تا پایان اردیبهشت‌ماه به 110 هزار بشکه در روز خواهد رسید که تولید زودهنگام است.

    وی با بیان این‌که هدف اصلی در طرح توسعه آزادگان جنوبی در فاز یک تولید 320 هزار بشکه نفت خام در روز است، افزود: برای رسیدن به این هدف 20 هزار بشکه تولید نفت افزایش پیدا می‌کند و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که زمانی به تولید 320 هزار بشکه در روز برسیم که دستگاه فراورش اصلی آماده شده باشد؛ ساخت این دستگاه 24 ماه طول می‌کشد. در حال حاضر از ظرفیت‌هایی که از قبل در جفیر داشتیم استفاده می‌کنیم.

    رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در مورد فاز 2 آزادگان جنوبی نیز، تصریح کرد: در فاز 2 به تولید 600 هزار بشکه خواهیم رسید و واحد فرآورش دوم را در دست اقدام خواهیم داشت.

    شهنازی‌زاده در ادامه در مورد توسعه میادین یاران شمالی و یاران جنوبی نیز توضیح داد: یاران شمالی به صورت بای‌بک به وسیله شرکت صنعت نفت و گاز پرشیا انجام گرفت و با موفقیت به نتیجه رسیدیم. هدف‌گذاری در یارانه شمالی روزانه 30 هزار بشکه است که اکنون تحقق یافته و ظرفیت‌سازی شده که تا 35 هزار بشکه در روز هم تولید کنیم. انجام آزمایش اجرا 21 و 28 و تحویل و تحول به بهره‌بردار که شرکت نفت اروندان است در دست اقدام قرار دارد.

    وی در مورد یاران جنوبی گفت: توسعه میدان یاران جنوبی از منابع داخلی انجام می‌شود. هدف‌گذاری توسعه این میدان تولید 25 هزار بشکه در روز است. تولید زودهنگام از این میدان 10 هزار بشکه در روز خواهد بود. میزان تولید از این میدان در فازهای بعدی به 25 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

    رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در ادامه با بیان این‌که میزان نفت درجای میدان یادآوران 33 میلیارد بشکه است، اظهار کرد: کیفیت نفت یادآوران از آزادگان بهتر است. طرح توسعه یادآوران بای‌بک بوده و فاز یک آن از طریق بیع متقابل به تولید رسید.

    به گفته او ظرفیت اسمی این میدان تولید روزانه 85 هزار بشکه در روز است اما این میدان می‌تواند تا 135 هزار بشکه در روز تولید کند. فاز 2 آزادگان شمالی و فاز 2 یادآوران توسط قراردادهای جدید نفتی توسعه خواهند یافت. به‌طور کلی میدان آزادگان به صورت یکپارچه در قالب یک مناقصه توسعه پیدا می‌کند.

    وی ادامه داد: در مورد میدان آزادگان قبل از این‌که مناقصه انجام شود، مطالعاتی در قالب تفاهم‌نامه با شرکت خارجی آغاز کردیم. البته بخشی از این مطالعات 10 سال پیش توسط شرکت ژاپنی اینپکس انجام شده است و NDP اولیه را انجام دادند. این شرکت بعد از برجام مجددا مراجعه کرده و در حال پیگیری است و مطالعات قبلی خود را به‌روز کرده‌ است.

    برچسب ها