عصر خودرو

تشویق عربستان به پذیرش دوگانه سهام کشورهای حوزه خلیج فارس

عصر بازار- بورس عربستان سعودی به منظور افزایش میزان سرمایه گذاری خارجی در این کشور تصمیم دارد تا روند پذیرش دوگانه را در این کشور تقویت کند.

تشویق عربستان به پذیرش دوگانه سهام کشورهای حوزه خلیج فارس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از سنا, بورس عربستان سعودی به منظور افزایش اطمینان سرمایه گذاران خارجی به بزرگترین بورس خاورمیانه، تصمیم دارد روند پذیرش دوگانه (کراس لیستینگ) را در این کشور تقویت کنند.

    کراس لیستینگ در واقع پذیر دوگانه یک سهم است. به این صورت که یک شرکت سهم خود را علاوه بر پذیرش در بورس محلی کشور تابعه خود، در یک کشور خارجی نیز همزمان به صورت عرضه اولیه ارائه می کند.

    خلید الحسین، مدیر اجرایی ارشد بورس عربستان در این خصوص اظهار داشت: بورس تداول عربستان، در حال رایزنی با شرکت های موجود در بازار کشورهای حوزه خلیج فارس است تا آنها را به پذیرش سهام در بورس عربستان تشویق کند.

    وی در ادامه اظهار داشت: انتظار می رود تا سال 2018میلادی، حداقل یک شرکت خارجی سهام خود را در بورس عربستان پذیرش کند.

    تداول از شرکت های خصوصی عضو کشورهای حوزه خلیج فارس خواسته است تا سهام خود را در بورس نومو در این کشور به فروش برسانند.

    بورس نومو عربستان، یکی از بازاراهای موازی و آلترناتیو در عربستان است که با قوانین ساده تری نسبت به بازار اصلی، شرکت ها را پذیرش می کند.

    به نظر می رسد عربستان پس از افول قیمت نفت در دو سال گذشته به فکر جذب سرمایه گذار خارجی به هر طریقی است، تا بتواند میزان شرکای بین المللی خود را افزایش دهد .

    بدین ترتیب بورس تداول در سال 2015 شروع به جذب سرمایه گذاری خارجی کرد و قوانین ساده ای را به منظور حضور سرمایه گذاران تصویب کرد. در این راستا، سرمایه گذاران خارجی مجوز مالکیت 4 درصد از سهام یک شرکت را خواهند داشت .

    بر اساس این گزارش، بورس عربستان تا به حال تنها موفق به جذب سهام شرکت های تابعه کشور خود بوده است.

    آلومینیوم بحرین که در منامه پذیرش شده است نخستین شرکتی بود که در سال 2015 قصد ورود به بورس عربستان را داشت که در نهایت، از این اقدام منصرف شد.

    الحسین در این خصوص افزود: البته تداول در حال آماده سازی برای عرضه عمومی سهام خود در سال آینده است و دراین راستا هلدینگ اچ اس بی سی را به عنوان مشاور عرضه انتخاب کرده است

    برچسب ها