عصر خودرو

اثر اونس بر سکه و دلار چه خواهد بود؟

سایه طلا بر قیمت دلار

عصر بازار- بازار ارز در آغاز هفته با تحلیل‌های متفاوتی روبه‌رو است. پیش از شروع هفته گذشته تمام علامت‌ها و نشانه‌ها از حرکت دلار به سوی سطوح پایین‌تر حکایت می‌کرد. این حرکت کاهشی مطابق انتظارات به وقوع پیوست و شاخص ارزی تا چهارشنبه گذشته تا قیمت ۳هزار و ۷۸۰ تومان پایین رفت.

سایه طلا بر قیمت دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود این در آخرین روز هفته گذشته، دلار پس از 5 کاهش متوالی با افزایش جزئی 2تومانی تغییر مسیر داد و به قیمت 3هزار و 782 تومان رسید. البته این افزایش در روند هفتگی اثر چندانی نداشت و بازدهی شاخص ارزی منفی باقی ماند و به 7/ 0 درصد رسید. این دومین بازدهی هفتگی منفی متوالی دلار بود. اکنون برخلاف شروع هفته گذشته که بیشتر علامت‌ها درباره کاهش سطوح قیمتی بود، برای هفته جاری نه تنها اجماع کاهشی هفته پیشین وجود ندارد، بلکه برخی معتقدند نشانه‌های تغییر روند نیز رویت شده است.

    مفسران تغییر روند، بحث خود را روی دو پایه بنا کرده‌اند. به باور آنها، افزایش قیمت اونس در روز جمعه فرصت مناسبی برای بخشی از معامله‌گران بازار سکه در ایران خواهد بود که با افزایش تحرکات خود سکه تمام را نیز مانند سکه‌های کوچک‌تر نیم و ربع دچار نوسان کنند. به گفته آنها، زمانی که به اواخر سال نزدیک می‌شویم، تقاضای شب عید و احتمال بالا رفتن تقاضای مناسبتی برای خرید سکه ممکن است موجب شود که معامله‌گران برای بالا آوردن بیشتر قیمت دارایی خود وارد بازار همسایه نیز شوند. به باور برخی فعالان، روز شنبه فرصت مناسبی برای دپوکنندگان سکه است تا از طریق شارژ قیمت دلار ارزش دارایی خود را بالا ببرند.در این شرایط احتمال دارد آنچه در اولین هفته کامل اسفند روند قیمت دلار را تحت تاثیر قرار بدهد، نه از درون بازار ارز بلکه از درون بازار سکه و با محوریت اونس طلا صورت گیرد. به عبارت ساده تر می‌توان گفت امکان سرایت انتظار و نوسان از بازار همسایه به بازار ارز وجود دارد، چرا که ممکن است روز شنبه معامله‌گران سکه سبزه میدان برای اجرای پروژه نوسانی خود پا به معاملات پاساژ افشار(کمی بالاتر از چهارراه استانبول) بگذارند و با افزایش خرید دلار همزمان نوسان افزایشی سکه و این ارز را بالاتر ببرند.

    احتمال افزایش قیمت سکه تحت تاثیر روند بهای اونس در بازار جهانی و اثرات آن در بازار داخلی در شرایطی مطرح می‌شود که این فلز گرانبها در انتهای هفته گذشته نیز 5هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی با 5 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 199 هزار تومان رسید. زمانی که روز پنج‌شنبه بهای سکه به آستانه مرز یک میلیون و 200هزارتومان رسید، بهای اونس در بازارهای جهانی حدود هزار و 238 دلار بود. روز جمعه تا ساعت 3 بعدازظهر بهای اونس بالای مرز هزار و 250 دلار قرار گرفت تا انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که عده‌ای از معامله‌گران در انتظار افزایش همزمان سکه و دلار در بازار داخلی به واسطه بالا رفتن بهای اونس در بازارهای جهانی بودند، گروه دیگری از معامله‌گران تفسیر دیگری داشتند. این دسته اگر چه درباره کاهش قیمت با احتیاط صحبت می‌کنند، اما در مورد افزایش قیمت نیز چندان هم نظر با مفسران دسته اول نیستند. این گروه برخلاف مفسرانی که به افزایش بهای دلار تحت تاثیر رشد قیمت اونس جهانی امیدوارند، معتقدند حباب سکه بالاست و این موضوع می‌تواند مانعی در برابر تحرکات احتمالی سکه بازان در بازار ارز باشد. به گفته این دسته، اگر حباب سکه میزان زیادی بالا برود، احتمال ترکیدن آن بیشتر خواهد شد و ممکن است سکه بازان تحت تاثیر این موضوع به افزایش بهای اونس با احتیاط بیشتری واکنش دهند. در این سناریو، سکه بازان نه تنها وارد بازار ارز نخواهند شد، بلکه سعی خواهند کرد با فروش دلار وضعیت بازار خود را متعادل نگاه دارند.

    به نظر می‌رسد بهای نهایی اونس در روز جمعه و واکنش معامله‌گران سکه به آن در روز شنبه تاثیر زیادی بر روند قیمت دلار داشته باشد. تقاضا در بازار ارز در هفته گذشته پایین آمده است و عده‌ای از معامله‌گران احتمال رشد آن را بیشتر وابسته به اتفاقات و تحرکات بیرونی دانسته‌اند. این در حالی است که عده‌ای در انتظار ورود تقاضای انتظاری به بازار هستند. با وجود چنین انتظاراتی قیمت دلار در دو هفته گذشته بیشتر تحت تاثیر کاهش تقاضا در مسیر کاهشی قرار گرفت.به‌عنوان مثال، دلار هفته گذشته نه تنها از کانال 3هزار و 800 تومان پایین رفت، بلکه تا ابتدای محدوده 3 هزار و 780 تومان افت کرد. با این حال، قیمت دلار زمانی که وارد محدوده 3هزار و 770 تومان شد، با مواجهه معامله‌گران بازار روبه رو شد. به این ترتیب، قیمت بسته شده در هیچ کدام از روزهای هفته گذشته در محدوده 3هزار و 770 تومان قرار نگرفت تا عده‌ای از معامله‌گران افزایشی بازار از رویت کف قیمت دلار سخن بگویند. در این شرایط باید دید افزایش روز پنج شنبه شاخص ارزی به روز شنبه نیز سرایت خواهد کرد یا بهای این ارز بار دیگر مسیر کاهشی را انتخاب خواهد کرد.

    برچسب ها