عصر خودرو

اعلام دلایل رشد نرخ ارز

حرکت سرمایه ها به سمت بازار ارزآغاز شد

عصر بازار: رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی سکه و صرافان استان تهران با اعلام دلایل رشد نرخ ارز گفت: با توجه به رکود بازارهایی همانند مسکن، خودرو، بازار سرمایه و غیره حرکت سرمایه به بازار ارز آغاز شده و برهمین اساس میزان تقاضا در این بازار افزایش یافته است.

حرکت سرمایه ها به سمت بازار ارزآغاز شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، عباس مسعودی با اشاره به چند نرخی شدن ارز در بازار به دلیل توزیع نامناسب آن، افزود: هرچند توزیع ارز با هدف تقویت پول ملی انجام می شود اما نحوه توزیع آن به گونه ای است که بازار را بی ثابت می کند و در نهایت تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با مشکل مواجه می شوند.

    وی با تاکید بر ضرورت مدیریت بازار ارز و میزان تقاضا در این بازار، اظهار داشت: در صورتی که بازار ارز مدیریت مناسب نشود، مشکلات متعددی برای این بازار ایجاد خواهد شد.

    رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی سکه و صرافان استان تهران، گفت: تقاضای کاذب و توزیع بی حساب و کتاب ارز منجر به رشد قیمت ها در این بازار شده و این در حالی است که سایر بخش های اقتصادی با رکود مواجه هستند.

    وی، اجرای دستورالعمل جدید صرافی ها را از دیگر دلایل رشد نرخ ارز دانست و گفت: افزایش سرمایه صرافی ها به 4 میلیارد تومان و دریافت دو میلیارد تومان ضمانت نامه فشار مالی به صرافان وارد می کند و تعدادی از آنها برای تامین این مبلغ مجبور به قرض کردن آن هم با سودهای بالا شده اند.

    مسعودی با بیان اینکه، دولت باید نرخ ارز را با آرامش و به مرور کاهش دهد، گفت: اگر نرخ ارز با عرضه کاذب به یکباره 100 تومان کاهش یابد نوسان شدیدی طی یک روز ایجاد و این امر باعث ناهنجاری اقتصادی می شود ضمن آنکه در آن صورت بسیاری از دلالان و فعالان اقتصادی نمی توانند تعهدات خود را انجام دهند.

    مسعودی تصریح کرد: به عنوان مثال زمانی که تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی دلار را با قیمت 3500 تومان خریداری کرده و نرخ آن به یکباره 100 تومان کاهش می یابد فعالیت ها مختل شده و برنامه ریز های هم نیز به هم می خورد و در نهایت نیز فعالان اقتصادی متضرر می شوند.

    وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی نباید بی مهابا ارز را توزیع کند، گفت: توزیع زیاد ارز در بازار میزان قاچاق را افزایش می دهد و به نوعی راه خروج ارز را باز می کند.
    رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی سکه و صرافان استان تهران با اشاره به توزیع نرخ ارز در مقابل پاساژ افشار، گفت: این امر سبب شده تا مشتریان کمتر به صرافی ها مراجعه کنند و برخی از صراف ها نیز به دلالی بپردازند.

    دلیل کاهش معاملات خرد ارز در بازار
    مسعودی در پاسخ به این پرسش که چرا معاملات ارز خرد توسط صرافان کاهش یافته است، گفت: قوانین دست و پاگیر معاملات ارز افزایش یافته به نحوی که فروش تنها یک صد دلاری نیاز به چندین سند و صرف هزینه 500 تا هزار تومانی برای صراف دارد و این درحالی که است حجم کار و هزینه برای فروش ارقام بالای ارز نیز به همین میزان است.

    وی با بیان اینکه، مقررات باید اجازه فعالیت به فعالان اقتصادی را داده و به نفع مردم باشد، اظهار داشت: اجرای این مقررات هزینه ها را بالا می برد.

    مسعودی ادامه داد: قوانین دست و پاگیر باعث شده تا صرافان به نوعی خرید و فروش ارز خرد را انجام ندهند زیرا در همان حالی که برای معاملات با ارقام بالا باید کپی کارت شناسایی را دریافت کرد و سایر مراحل را انجام داد باید برای معاملات خرد نیز همان روند را انجام داد.

    وی در پایان گفت: البته ناگفته نماند که برخی از مردم نیز به دلیل قوانین دست و پاگیر معاملات خودشان به صرافی ها مراجعه نمی کنند و به سمت دلالان سوق می یابند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها