عصر خودرو

تشدید اختلاف نظر کویت و عربستان بر سر میدان نفتی مشترک

عصر بازار- با ادامه توقف فعالیتهای نفتی در دو میدان مشترک کویت و عربستان سعودی ادامه ناهماهنگی و تشدید اختلاف نظرمیان دو کشور برای از سرگیری عملیات استخراج نفت مشکلاتی را ایجاد کرده است.

تشدید اختلاف نظر کویت و عربستان بر سر میدان نفتی مشترک
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  منابع مطلع نفتی کویتی در گفت وگویی مطبوعاتی اعلام کردند مدیریت نهادهای نفتی کویتی و عربستانی تصمیمات مغایر با یکدیگر در زمینه آغازفعالیت این میادین نفتی مشترک صادر می کنند و تعطیلات رسمی روز ملی استقلال کویت موجب بروز ناهماهنگی بیشترمیان دو کشور در زمینه شروع فعالیت میادین نفتی الوفره والخفجی در منطقه مرزی گردیده است .
    این در حالی است که کویت از ادامه روند توقف فعالیت میدان نفتی الخفجی ناراضی است و طی ماههای اخیر به علت توقف عملیات میلیاردها دلار به کویتی ها ضرر وارد شده است .
    به گفته این منابع دولتی کویتی این گونه ناهماهنگی ها و توقف کار مشکلات گسترده ای را نیز برای کارکنان ومهندسان این منطقه نفتی ایجاد می کند.
    تولید نفت در میدان الخفجی که روزانه 280 الی 300 هزار بشکه نفت از آن استخراج می شد در ماه اکتبر سال 2014 از سوی طرف سعودی بطور یکجانبه متوقف شد اما پس از توقف 2 ساله و سرگردانی مهندسان و کارگران این میدان و به دنبال رایزنی های دو کشور، توافق برای از سرگیری فعالیت آن انجام شده است.
    دیوان محاسبات کویت با انتشار گزارشی اعلام کرد توقف فعالیت در میدان مشترک الخفجی تاکنون 4 میلیارد و 800 میلیون دلار به کویت زیان مالی وارد کرده و هزینه سنگینی را از نظر مالی برای این کشور به همراه داشته است.
    میدان نفتی الوفره نیز از ماه می 2015 میلادی به دلایل موانع عملیاتی بسته شده است.
    شرکت عملیات میدان الخفجی یک طرح مشترک نفتی بین شرکت نفتی دولتی آرامکو عربستان و شرکت نفتی الخلیج کویت است.
    به عقیده کارشناسان، اقتصاد کشورهای حوزه خلیج فارس و در راس آنها عربستان به نفت وابسته است و با کاهش قیمت این ماده حیاتی در ماه های اخیر، این کشورها ضرر و زیان های فراوانی در حوزه های مختلف اقتصادی متحمل شده اند.

    برچسب ها