عصر خودرو

بازدید روحانی از مراحل اجرایی طرح جمع آوری آماک

عصر بازار- واژه "آماک" مجموعه ای از حروف اول میدان های نفتی است که گازهای همراه نفت تولیدی آنها در قالب یک طرح به مرحله اجرا در می‌آید.

بازدید روحانی از مراحل اجرایی طرح جمع آوری آماک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین، جمع آوری و تبدیل گاز همراه نفت به عنوان یکی از از انواع هیدروکربورهای همراه نفت خام که از اعماق زمین به دست می آید می تواند هم از نظر اقتصادی و هم از نظر زیست محیطی فواید فراوانی داشته باشد که در این راستا شرکت ملی نفت ایران برای جلوگیری از سوزاندن گازهای ترش همراه نفت و آلودگی محیط زیست، تأمین کمبود خوراک کارخانه های پتروشیمی، تولید عمده گاز سبک برای مصارف صنعتی و خانگی و سرانجام استفاده بهینه از این گازها، طرح جمع آوری گازهای همراه نفت لایه بنگستان (آماک) مخازن نفت اهواز، آبتیمور، منصوری، کوپال و مارون  را در اولویت طرح های خود قرار داد که متاسفانه به دلایل مختلف از جمله بروز جنگ تحمیلی و بروز مشکلات ارزی، به تعویق افتاد.

    واژه "آماک" مجموعه ای از حروف اول میدان های نفتی است که گازهای همراه نفت تولیدی آنها در قالب یک طرح به مرحله اجرا در می آید. حرف «آ» نشانه آب تیمور، حرف «م» نشانه منصوری و مارون، حرف «ا» نشانه اهواز و حرف «ک» نشانه کوپال است.

    نگاهی به روند تولید نفت خام نشان می دهد که نفت پس از خارج شدن از چاه از طریق خط لوله به واحدهای بهره برداری نفت انتقال و در این واحدها در چهار مرحله فشار آن کاهش می یابد به گونه ای که در مرحله پایانی که فشار آن کمی بیشتر از اتمسفر است، نفت خام قابل ارسال به پالایشگاه ها و یا انتقال به جزیره خارگ برای صادرات به دست می آید؛ بنابراین گازهای همراه نفت نیز در چهار مرحله از نفت خام جدا می شوند.

    پیش از اجرایی شدن طرح آماک، مجموع گازهای ترش آلاینده همراه نفت لایه بنگستان به میزان 241 میلیون فوت مکعب در روز، در مشعل های واحدهای بهره برداری سوخته و باعث انتشار روزانه حدود 9 هزار تن مواد آلاینده در محیط زیست می شد.

    در مقطع عملیات راه اندازی فاز نخست این پروژه زیست محیطی، ابتدا 4 ایستگاه فشارافزایی اهواز 3،2،1، منصوری و پالایشگاه شیرین سازی در سال 1384 و متعاقب آن ایستگاه های کوپال و مارون در سال 86 و در نهایت ایستگاه آب تیمور در سال 1388 با موفقیت راه اندازی و تحویل بهره بردار شد.

    بر اساس این گزارش، هزینه های سرمایه ای (CAPEX)، هزینه های غیر سرمایه ای (Non CAPEX) و هزینه های بانکی (Bank Charges) در بیع متقابل طرح آماک به ترتیب معادل 306، 23 و 143 میلیون دلار بوده و مجموع کل هزینه ها افزون بر 472 میلیون دلار بوده است.

    با تکمیل فاز نخست طرح آماک، فاز اقتصادی طرح شامل 17 ایستگاه فشار افزایی و نم زدایی گاز ترش، یک پالایشگاه شیرین سازی گاز و میعانات گاز ترش، احداث 280 کیلومتر خطوط لوله جریانی، احداث 95 کیلومتر خطوط انتقال نیرو و توسعه چندین پست برق محقق شد.

    همچنین بعد از راه اندازی آخرین ایستگاه فشار افزایی در سال 1388 و نیز راه اندازی کارخانه شیرین سازی گازهای اسیدی در سال جاری، روزانه به میزان 28 هزار بشکه در روز به ارزش یک میلیون و 680 هزار دلار NGL از کارخانجات گاز و گاز مایع درآمد زایی داشته و 182 میلیون فوت مکعب در روز به ارزش 780 هزار دلار گاز شیرین به شرکت گاز تحویل می شود. بنابراین ارزش گاز و میعانات گازی بازیافت شده از این طرح روزانه افزون بر 2 میلیون و 460 هزار دلار خواهد بود.

    گفتنی است، تاسیسات طرح آماک در محدوده شهرهای اهواز، رامهرمز، شادگان و بندر امام خمینی در محدوده ای به وسعت ٦۰۰۰ کیلومتر مربع واقع شده است.

    فاز دوم طرح آماک یا فاز زیست محیطی طرح، شامل 96 کیلومتر خط لوله 12 اینچ انتقال گاز اسیدی و ایستگاه تقویت فشار و نم‌زدایی گاز اسیدی و سامانه های فرآیندی و ایمنی جانبی است که هم اکنون پیمانکار اصلی طرح (کنسرسیوم ایریتک-ایراسکو) با مشارکت فعال نمایندگان ترمودین (سازنده کمپرسورهای گازی) و با تلاش مستمر نمایندگان شرکت متن و شرکت مناطق نفتخیز جنوب (بهره بردار) مشغول تنظیمات نهایی و راه اندازی مرحله ای تجهیزات مربوطه هستند.

    با راه اندازی کامل و یکپارچه فاز دوم از سوختن روزانه حدود 14 میلیون فوت مکعب گاز اسیدی در مشعل موقت پالایشگاه جلوگیری شده و گاز اسیدی استحصالی از فاز 2 (به میزان حداکثر 18 میلیون فوت مکعب در روز) به طور مستقیم به پتروشیمی رازی ارسال می شود.

    به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، با توجه به روند و آهنگ مناسب فعلی فعالیت های در دست اقدام، قرار است مطابق برنامه ریزی های به عمل آمده، مجموعه فاز دوم طرح  آماک به زودی با حضور رئیس جمهوری به صورت یکپارچه و رسمی راه اندازی شود.

    سید نورالدین شهنازی زاده درباره فواید اجرای طرح "آماک" برای کشور می گوید: محصولات نهایی این طرح، گاز مایع خام (NGL) گاز سبک و مایعات گازی ترش است که با در نظر گرفتن طراحی تاسیسات، ظرفیت جمع آوری و شیرین سازی ٢٤١ میلیون فوت مکعب گاز ترش فراهم شده و توانایی تولیداتی به ارزش حدود ٣۰۰ میلیون دلار در سال ایجاد شده است.

    شهنازی زاده، اثرهای سیاسی، توانمندی نیروهای داخلی کشور در اجرای طرح های جمع آوری و شیرین سازی گازهای ترش همراه نفت در سطح بین المللی، همچنین اجرای تعهدهای بین المللی به منظور کاهش آلودگی کره زمین و تاثیرهای مثبت آن در بعد بین المللی، فرهنگی و زیست محیطی را از دیگر دستاوردهای اجرایی طرح آماک اعلام می کند.

    بر اساس این گزارش، طرح "آماک" از بعد زیست محیطی جایگاه ویژه ای دارد؛ به گونه ای که از ارتقای کیفیت زیست محیطی به عنوان یکی از هدف های اصلی طرح یاد می شود.

    شهنازی زاده با بیان این موضوع که جلوگیری از ایجاد آلودگی های صنعتی از دیرباز جز هدف های ملی بوده است، اظهار می کند: طرح آماک با جلوگیری از تولید ١٨ هزار تن مواد آلاینده در روز، تا حد زیادی به تحقق این هدف جامه عمل می پوشاند.

    از دیگر اثرهای زیست محیطی اجرای ایم طرح می توان به بهبود کیفیت هوا، آب های سطحی، آب های زیرزمینی و خاک، حفاظت پوششی گیاهی، حیات جانوری، رویشگاه ها، مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست و گونه های در خطر انقراض و با ارزش جانوری و حفاظت لایه ازون و کاهش باران های اسیدی و بروز پدیده وارونگی هوا نام برد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو