عصر خودرو

میزان مبادلات تجاری ایران و آذربایجان ۷۰ درصد افزایش یافت

عصر بازار- وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان و رییس آذری کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی دو کشور گفت: میزان مبادلات تجاری ایران وآذربایجان در مقایسه با سال های گذشته بیش از ۷۰ دردصد رشد داشته است.

میزان مبادلات تجاری ایران و آذربایجان ۷۰ درصد افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، شاهین مصطفی اف روز پنجشنبه درهمایش اقتصادی ایران و آذربایجان در شهر سرعین ، بدون اشاره به حجم مبادلات دو کشورافزود:این رشد در حالی است که در سال های گذشته رکود بر اقتصاد جهانی حاکم بود و این وضعیت در روابط اقتصادی دو کشور ازعزم و اراده جدی مقام های ایرانی و آذری برای گسترش هر چه بیشتر مناسبات حکایت دارد.
    بر اساس این گزارش ، آمارها حاکی است که حجم مبادلات تجاری دو کشور بیش از 500 میلیون دلار می باشد.
    مصطفی اف بیان کرد: قابلیت های ایران و آذربایجان برای گسترش مناسبات بسیار زیاد است و ما معتقدیم که هنوز از این قابلیت ها استفاده بهینه صورت نگرفته و باکو بر ارتقای همکاری های همه جانبه خود با تهران تاکید دارد.
    او با اشاره به اینکه 538 شرکت ایرانی در جمهوری آذربایجان ثبت شده است ، اظهار کرد: با اینکه میزان سرمایه گذاری این شرکت ها قابل توجه است اما حجم گسترده آن مربوط به فعالیت های نفتی است و مجموع سرمایه گذاری غیر نفتی این شرکت ها 150 میلیون دلار می باشد.
    مصطفی اف تشریح کرد: مقام های ایران و آذربایجان تاکید دارند که همکاری های مشترک اقتصادی دو کشور باید به سمت و سوی غیر نفتی حرکت کرده و باکو از ایجاد و فعالیت موسسه های مشترک اقتصادی استقبال می کند.
    وی اضافه کرد: در این راستا کارخانه تولید خودرو از سوی شرکت ایران خودرو در شهر نفت چاله احداث شده و در سال جاری میلادی 10 هزار دستگاه خودرو تولید خواهد کرد.
    به گفته وی، شرکت ایران خودرو همچنین آمادگی خود را برای ایجاد چهار کارخانه در این جمهوری اعلام کرده است.
    وزیراقتصاد و صنعت آذربایجان همچنین گفت: باکو از حضور سرمایه گذاران ایران در این کشور استقبال می کند ضمن اینکه سرمایه گذاران آذری نیز در ایران حضور داشته و باید این همکاری های مشترک گسترش یابد.
    رییس آذری کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان همچنین با اشاره به همکاری های مرزی دو کشور گفت: برای تسهیل در رفت و آمد کامیون ها از مرزها، تعرفه ها برای هر کامیون از 160 دلار به 100 دلار کاهش یافته است.
    وی با بیان اینکه در زمینه شبانه روزی کردن فعالیت گمرک بیله سوار با مقام های ایرانی گفت و گوهایی انجام شده است، اضافه کرد: در گمرک پلدشت نیز آماده افزایش ساعات کاری هستیم.
    وی به طرح اتصال راه آهن ایران و آذربایجان از طریق شهرهای آستارای دو کشوراشاره کرد و گفت: خط راه آهن قزوین - رشت سرعت اجرایی خوبی به خود گرفته و با تکمیل و امتداد آن به آستارا اتصال خط آهن دو کشور امکان پذیر خواهد شد.
    مصطی اف بیان کرد: جمهوری آذربایجان همچنین غلاقمند به اتصال راه آهن این کشور از طریق شهر هوردایز به شهر اصلاندوز استان اردبیل برای ایجاد زمینه احداث بندر خشک در این منطقه می باشد.
    وی همچنین به همکاری های شرکت های هواپیمایی دو کشور اشاره کرد و گفت: پروازهای هوایی بین باکو- تهران ، باکو - تبریز و باکو - مشهد با استقبال شهروندان آذری در حال انجام است و برای افزایش تعداد پروازها برنامه ریزی می شود.
    این مقام آذری با اشاره به علاقمندی کشورش به همکاری های مشترک مرزی بین دو کشور گفت: مناطق مرزی قابلیت های زیادی برای ارتقای مناسبات اقتصادی طرفین دارند و باید از این ظرفیت استفاده بهینه صورت گیرد.
    مصطفی اف سفر هیات آذری به استان اردبیل را در این راستا ارزیابی کرد و افزود: استان اردبیل دارای ظرفیت های بسیاری است که جمهوری آذربایجان و ایران می توانند از آن برای افزایش سطح روابط اقتصادی و فرهنگی خود بهره گیرند.
    او تاکید کرد که در سفر دو روزه به استان اردبیل قصد داریم با شناخت کامل از این ظرفیت ها همکاری های خود را با استان اردبیل گسترش دهیم.
    وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان در صدر هیاتی اقتصادی 50 نفره برای انجام یک سفر دو روزه چهارشنبه وارد استان اردبیل شد.
    مصطفی اف دیروز با محمود واعظی رییس ایرانی کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان دیدار و گفت و گو کرد.
    امروز روسای ایرانی و آذری این کمیسیون از محل اتصال خط راه آهن آذربایجان به شهر اصلاندوز، سد خداآفرین و دیگر قابلیت های اقتصادی و گردشگری استان اردبیل بازدید می کنند.

    برچسب ها