عصر خودرو

عربستان و آرزوهای جدید دست‌نیافتنی

عصر بازار- عربستان با هدف کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی سیاست جذب گردشگران خارجی از کشورهای غیراسلامی را در پیش گرفته است اما به عقیده کارشناسان عربستان منابع طبیعی زیبا برای گردشگری ندارد از سوی دیگر محدودیت ها و فضای بسته داخلی مانع تحقق این هدف است.

عربستان و آرزوهای جدید دست‌نیافتنی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دانشجو، عربستان در کل از نظر زیرساخت های لازم آمادگی ای برای پذیرش  گردشگران غیر مذهبی ندارد. اما این کشور قصد دارد اقتصاد خود را متحول سازد و خود را از وابستگی به درآمدهای نفتی برهاند و در این مسیر، گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است. سعودی ها تصور می کنند می توانند از این طریق برای جوانان شغل ایجاد کنند، درآمدهای لازم برای کاهش وابستگی به نفت را کسب کنند و درهای این کشور بسته را به روی جهان بگشایند. اما این دستاوردها در گرو آن است که گردشگران برای سفر به این کشور مجاب شوند.

    مطمئنا عربستان همه ساله گردشگران زیادی عمدتا از کشورهای مسلمان جذب می کند که رقم این گردشگران مذهبی در سال گذشته میلادی به حدود 18 میلیون نفر رسید. برای جذب مسلمانان غیر مسلمان، موانع زیادی وجود دارد.عربستان حتی ویزای توریستی صادر نمی کند. ممنوعیت مصرف الکل، قوانین سختگیرانه حجاب اسلامی و ممنوعیت اختلاط بین زن و مرد از دلایلی هستند که موجب می شود گردشگران غربی به جای سفر به عربستان ترجیح بدهند به دوبی یا مصر سفر کنند. به علاوه، عربستان دارای یک نیروی پلیس مخفی است که از نزدیک بر اقدامات گردشگران خارجی نظارت می کند تا مبادا آنها مرتکب اعمال خلاف اخلاق شود. حتی بسیاری از شهروندان سعودی نیز ترجیح می دهند تعطیلات خود را در دوبی سپری کنند.

    جارود کایت، مسئول یک آژانس مسافرتی در انگلیس گفت: «جنبه هایی در عربستان وجود دارد که مانع از سفر گردشگران به این کشور خواهد شد.»

    گرفتن ویزای عربستان برای هر فرد تقریبا 6 هزار دلار آب می خورد و به علاوه گرفتن روادید سفر به این کشور دشوار است زیرا نیازمند ویزای دعوتنامه ای است. اما مقامات سعودی قصد دارند وضعیت را برای سفر گردشگران غیرمسلمان خارجی بهبود ببخشند. بر اساس طرح ویژن 2030 عربستان، اقداماتی برای تشویق صنعت سرگرمی و توسعه اقامتگاه های ساحلی و اماکن تاریخی در دستور کار قرار گرفته است.

    شاهزاده سلطان بن سلمان، فرزند پادشاه ریاست کمیسیون گردشگری و میراث ملی عربستان را بر عهده دارد. وی گفته عربستان در نهایت دارد به ایده هایی که وی سال ها در پی ترویج آنها بوده، روی خوش نشان می دهد.

    وی در مصاحبه ای گفته: «سرمایه گذاری زیادی انجام شده، نه در اماکن گردشگری، بلکه در زمینه تقویت زیرساخت ها –فرودگاه ها و جاده و غیره.» وی این نگرانی ها را که گشودن درهای عربستان به روی گردشگران غیرمسلمان خارجی می تواند مشکلاتی در این کشور ایجاد کند را رد کرد.

    شاهزاده سلمان، فهرستی از موزه هایی را ارائه کرده که قرار است به زودی کارخود را در عربستان آغاز کنند. وی افزود، این موزه ها به مسلمانان اطلاعاتی در مورد مکان متولد شدن اسلام خواهند داد. شاید دادن جنبه مذهبی به جاذبه های گردشگری بتواند علمای سعودی را که اغلب مخالف هرگونه تغییر هستند، به حمایت از صنعت گردشگری مجاب سازد.

    سرمایه گذاری هایی نیز در بخش میراث فرهنگی عربستان در جریان است: دولت عربستان 5 میلیارد ریال سعودی (معادل 1.3 میلیارد دلار) بدین منظور کنار گذاشته است. این کشور همچنین در حال تشویق سرمایه گذاری های بخش خصوصی برای ساخت اقامتگاه های تفریحی است که از جمله آنها می توان به یک پروژه تفرجگاه ساحلی در جده با هزینه 100 میلیون ریال سعودی اشاره کرد.

    گراهام گریفیتس، تحلیلگر موسسه کنترل ریسکس در دوبی گفت: «عربستان منابع طبیعی زیبا برای گردشگری ندارد.» وی در عین حال افزود، سعودی ها اگر محدودیت ها و فضای بسته داخلی را کاهش ندهند، برای بازگشت سرمایه گذاری خود در بخش گردشگری با مشکل مواجه خواهند شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو