عصر خودرو

روند انتظاری بازارهای جهانی ادامه یافت

خنثی‌سازی عوامل در بازار طلا

عصر بازار- امشب صورت‌جلسه نشست پیشین فدرال رزرو آمریکا منتشر می‌شود و از همین رو است که بازارهای جهانی سه‌شنبه به نسبت آرام‌تر بودند. همین روند دوشنبه نیز تجربه شد؛ چراکه علاوه‌بر انتظار برای انتشار صورت‌جلسه نشست قبلی سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، بازارهای این کشور هم به مناسبت «روز رئیس‌جمهور» تعطیل بودند.

خنثی‌سازی عوامل در بازار طلا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا که روز جمعه روی بهای 1235 دلار ایستاده بود، روز دوشنبه با تنها 2 دلار رشد به قیمت 1237 دلار رسید. فلز زرد سه‌شنبه را با بهای 1233 دلار آغاز کرد و بعد تحت‌تاثیر رشد شاخص دلار رو به نوسان گذاشت.

    البته صبح روز گذشته، افت بازارهای سهام به نفع طلا کار می‌کرد. بهایی که تا ساعت 8 عصر سه‌شنبه برای هر اونس طلا ثبت شد، 1237 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز سومین هفته فوریه رقم خورده باشد. دوشنبه، تعطیلی روز رئیس‌جمهور در آمریکا باعث شد که شاخص دلار حرکت قابل توجهی نداشته باشد. این روند به ثبات نسبی طلا کمک کرد. تعطیلی بازارهای آمریکا هم تاثیر زیادی بر این ثبات نسبی داشت. علاوه‌بر اینها انتظار برای انتشار صورت‌جلسه نشست قبلی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو هم بازارهای فعال را کم‌نوسان نگه داشت. نتیجه، رشد 2 دلاری اونس در اولین روز هفته میلادی بود.

    اونس که دوشنبه روی قیمت 1237 دلار ایستاده بود، سه‌شنبه را تحت فشار روند دلار با قیمت 1233 دلار شروع کرد و در ساعات بعدی هم تحت همین فشار ماند. شاخص دلار که دوشنبه روی عدد 95/ 100 واحد مانده بود، سه‌شنبه صبح از مرز 5/ 101 واحد هم عبور کرد. این رشد فشار زیادی بر فلز زرد وارد کرد، گرچه بورس‌های اروپایی حامی طلا ماندند. سه‌شنبه، اقتصاد اروپا داده‌های خوبی منتشر کرد اما عمده معامله‌گران بر سقوط ارزش سهام «اچ‌اس‌بی‌سی»،‌ بزرگ‌ترین بانک اروپا به لحاظ میزان دارایی متمرکز بودند. سهام این بانک پس از اعلام سقوط 62 درصدی سود (پیش از کسر مالیات) در سال 2016 حدود 6 درصد سقوط کرد. این روند، کل بازارهای اروپایی را متاثر کرد.

    رویترز صبح سه‌شنبه نوشت انتشار متن مذاکرات نشست فدرال رزرو آمریکا و سخنرانی‌های مهم مقام‌های ارشد بانک مرکزی آمریکا می‌تواند تاثیر زیادی بر گمانه‌زنی‌های مربوط به نرخ بهره آمریکا داشته باشد. همزمان به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند روز دوشنبه گفت: «من از افزایش نرخ بهره حمایت می‌کنم به شرطی که اقتصاد آمریکا روند رو به رشد فعلی را ادامه دهد.» تا آخر هفته، مقام‌های دیگری از فدرال رزرو هم درباره سیاست پولی بانک مرکزی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان اظهارنظر خواهند کرد. بلومبرگ هم روز گذشته در مطلبی جالب توجه نوشت که تازه‌ترین تحلیل اقتصادی نشان می‌دهد قیمت طلا در ماه‌های اخیر مطابق با تئوری‌های رایج اقتصادی رفتار نکرده است. این خبرگزاری نامدار در مطلبش به این نکته اشاره کرد که قیمت جهانی طلا در ماه‌های گذشته به‌رغم افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا روندی صعودی داشته است.

    به گزارش بلومبرگ، تئوری‌های اقتصادی این گونه بیان می‌کند که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا می‌تواند موجب تقویت ارزش دلار شده و این مساله به ضرر تقاضا و قیمت جهانی طلا شود. بر اساس این گزارش فدرال رزرو آمریکا در حدود یک سال گذشته 2 بار نرخ بهره را افزایش داده، ولی در این مدت قیمت جهانی طلا نیز با رشد نسبی روبه‌رو شده است. قیمت طلا از 14 دسامبر 2016 که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داد با رشد 7 درصدی روبه‌رو شده است. قیمت طلا در دو ماه پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در دسامبر 2015 میلادی نیز با رشد 13 درصدی همراه شد. قیمت طلا پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ژوئن 2006 میلادی نیز بیش از 6 درصد افزایش یافت. این بار سیاست‌های جنجالی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است. نگرانی‌های مربوط به سیاست‌های دولت آمریکا از زمان برگزاری انتخابات نوامبر تاکنون تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است. به نظر می‌رسد با روشن شدن سیاست‌های اقتصادی و مالی دولت ترامپ در ماه‌های آینده بهتر بتوان نسبت به روند قیمت جهانی طلا و ارزش دلار اظهارنظر کرد.

    برچسب ها