عصر خودرو

تجاری‌سازی ساحل گُمیشان با ورود بخش خصوصی

عصر بازار- گمیشان ۳۰۰ سال قبل در امر تجارت دریانوردی فعال بود اما اکنون ساحل‌نشینانش در رویای دیدن کشتی به سر می برند.

تجاری‌سازی ساحل گُمیشان با ورود بخش خصوصی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، ستاره حجتی در شماره جدید نشریه همشهری گرگان نوشت: دبیر مجمع نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی در حالی از انجام مطالعات اولیه ساخت بندر تجاری - توریستی گُمیشان خبر می‌دهد که رئیس سازمان بنادر استان آن را فقط یک بندر توریستی می‌داند و کارشناسان حوزه دریایی معتقدند که هیچ نقطه ساحلی در گلستان قابلیت ساخت بندر را ندارد.
    با این همه رامین نورقلی‌پور به‌عنوان دبیر و نماینده مجمع نمایندگان استان در نشستی با مدیران حوزه حمل‌ و نقل و مسکن و شهرسازی استان، ساخت این بندر را نه فقط راهی برای توسعه غرب استان، بلکه زمینه‌ساز توسعه سراسر گلستان عنوان کرد و ادامه داد: قطعاً موانع زیادی در این حوزه وجود دارد، اما امیدواریم که بتوانیم با رایزنی‌ها و هماهنگی، پیگیری‌ها را با شدت بیشتر ادامه دهیم تا برای نخستین بندر تجاری و توریستی در استان قدم‌های خوبی برداریم. در صورتی که منطقه آزاد اینچه برون هم مصوبه خود را از مجلس شورای اسلامی بگیرد، کار بزرگ دیگر و پشتیبان خوبی برای رونق سرمایه‌گذاری و توسعه همه جانبه استان خواهد بود.

    فاکتورهای جذب سرمایه‌گذاری
    نماینده کردکوی، بندر ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل زمینی، ریلی، دریایی و هوایی را از مهم‌ترین فاکتورهای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی بیان کرد و افزود: توانمندی‌های استان و کشور در بخش راهسازی زیاد است؛ به‌طوری که مردم و مسئولان کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان بر این توانمندی‌ها گواهی می‌دهند.
    اما، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی استان در گفت‌وگو با همشهری، بندر گمیشان را به‌عنوان بندری توریستی معرفی می‌کند.
    الله یار اسعدی توضیح داد: این بندر قرار نیست کارکرد تجاری داشته باشد. نه اینکه نتواند به بندری تجاری تبدیل شود، اما از نظر ویژگی‌های ساحلی و آبخور اسکله‌ها و همین‌طور با توجه به تعریف توریستی بودن استان، کاربری برای این بندر در نظر گرفته شد.
    اسعدی در پاسخ به این موضوع که برخی از کارشناسان معتقدند که هیچ ناحیه‌ای در ساحل گلستان قابلیت بندر شدن ندارد، گفت: ساحل گمیشان تنها نقطه‌ای از پهنه ساحلی ماست که این قابلیت را دارد. مطالعات این طرح دیده و همه جوانب محیط‌زیستی، پولی، تأسیساتی و غیره برای آن رصد شده است.

    واگذاری اجرای طرح در سال 96
    رئیس سازمان بنادر و دریانوردی استان همچنین در مورد نیاز به رسوب‌برداری و لایروبی از این ساحل به‌منظور ساخت بندر گفت: برای همه بنادر پیش از ساخت، این اتفاق رقم می‌خورد و در مراحل نگهداری همه بنادر هم وجود دارد. این اتفاق برای بنادر فعال کشور مانند سایر بنادر شمال هم رخ می‌دهد و موضوعی نیست که مختص به این منطقه ساحلی باشد.
    اسعدی درمورد زمان‌بندی گلنگ‌زنی و ساخت این بندر گفت: دولت توانایی مالی برای ساخت چنین بندری را ندارد. بنابراین پس از تکمیل پیش نیازهای طرح، در سال 96 به بخش خصوصی سپرده می‌شود. حمایت دولت در این زمینه در بخش اعطای تسهیلات، تسهیل قوانین و اعطای مجوز‌های لازم خواهد بود.
    او در پایان اظهارکرد: اکنون جزئیات این طرح در اختیارما نیست، اما همه براوردهای مالی و بودجه مورد نیاز برای ساخت آن، همچنین پیش‌بینی‌های اشتغال و کارآفرینی در طرح دیده شده است.

    تجمیع رسوبات خزر در گلستان
    با این همه گروهی از کارشناسان عمران سازه‌های آبی و مهندسان دریایی همچنان بر نظر خود در مورد نداشتن قابلیت اجرایی در این طرح و نبود صرفه اقتصادی برای ساخت این مجموعه بندری تأکید می‌کنند.
    غلامرضا ریاحی یکی از این کارشناسان است با تأکید بر مقرون به صرفه نبودن این طرح حتی در صورت اجرا گفت: جهت باد غالب در دریای خزر از شمال غرب به سمت جنوب‌شرق است. بنابراین جهت موج غالب در دریای خزر هم شمال غرب به جنوب‌شرقی است. این موج غالب رسوبات را با خودش حمل و در جنوب‌شرقی بارگذاری می‌کند. در حقیقت همه رسوبات در آنجا جمع می‌شوند. بحث لایروبی و برداشت رسوبات در این منطقه یعنی سواحل گلستان بسیار سنگین است. چراکه شما با بیشینه رسوب‌گذاری دریا مواجهید.
    ریاحی ادامه داد: از سوی دیگر بحث تأمین و نگهداری هم به میان می‌آید که باز هم بسیار پرهزینه است. مشخصاً بندری مانند گمیشان به دلیل نزدیکی با بندر امیرآباد دارای بار تجاری نخواهد بود. چراکه عمده مراودات آبی با کشورهایی مانند روسیه از طریق پایانه دریایی امیرآباد انجام می‌شود و این بندر دارد کارخودش را انجام می‌دهد.
    او در پایان بیان کرد: با حجم رسوب‌گذاری گسترده در این بخش ساحلی، ساخت سامانه‌های رسوب‌گیر امری حتمی است. فقط در بحث احداث این سامانه‌ها، شما باید دیوار چینی‌های سنگی به طول یک تا 2 کیلومتر، عمود بر ساحل در طول دریا را داشته باشید. این فقط یکی از اقدامات است. اگر قرار باشد این بندر کارکرد توریستی هم داشته باشد، آیا حقیقتاً تعداد گردشگران ورودی از دریا به گلستان، به میزانی است که حتی در بلند مدت، توجیه اقتصادی، ساخت یک بندر با صرف اعتبار گزاف را داشته باشد؟ من فکر می‌کنم این طرح بیشتر یک غلو تبلیغاتی است تا یک طرح اجرایی و کارآمد.

    توسعه بندرهای گردشگری، آورده مالی ندارد
    طرح ساخت بندر گمیشان در حالی مورد بررسی قرار می‌گیرد که پیش‌تر رحمان فرمانی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، در گفت‌وگویی با همشهری و در توضیح طرح‌های دیده شده در سند مزیت‌های پیشروی گردشگری استان گفته بود که توسعه ورودی‌های آبی گردشگری در گلستان، چندان برای استان بازخورد مالی ندارد و بنابراین، این اداره کل در طرح‌های توسعه این حوزه، به محورهای زمینی و ریلی بیشترین سهم را داده است.

    برچسب ها