عصر خودرو

آخرین اخبار از میدان نفتی مشترک آزادگان

عصر بازار- میدان آزادگان که با میدان مجنون عراق مشترک است، به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود که با بهره‌برداری هر دو فاز آزادگان شمالی، تولید از آزادگان شمالی در مجموع ۱۵۰ هزار بشکه نفت خواهد بود که تاکنون فقط فاز اول اجرا شده است و براساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال جاری میزان برداشت از آزادگان جنوبی به ۱۱۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

آخرین اخبار از میدان نفتی مشترک آزادگان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا ,عملیات اکتشاف میدان نفتی آزادگان از دهه‌ 1350 آغاز شد و تا دهه‌ 1370 ادامه یافت. عملیات توسعه‌ این میدان نیز از اواسط  دهه‌ 1380 آغاز شد. اهمیت این میدان علاوه بر ذخایر بسیار زیاد، به این دلیل است که طرف عراقی در آن سوی مرز، به مدد فن‌آوری‌ها و حضور سرمایه‌گذاران خارجی با سرعت زیاد در حال برداشت است. نام میدان در طرف عراقی «مجنون» است. این میدان به لحاظ وسعت و همچنین برای شتاب در عملیات توسعه و برداشت نفت از آن، به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

    با توجه به این‌که بیشتر مساحت آزادگان در بخش شمالی در تالاب هورالعظیم واقع شده است، عملیات توسعه ای آن با دشواری‌هایی با هدف رعایت ملاحظات زیست محیطی روبرو بود. علاوه بر این، میدان آزادگان با توجه به اینکه در خط مقدم هشت سال دفاع مقدس قرار داشت، جای جای آن مین گذاری شده بود. پاکسازی میدان از مین های دوران دفاع مقدست مستلزم هزینه و صرف وقت زیاد بود. این منطقه از جاده شط علی به بالا «آزادگان شمالی» و از منطقه پایین این جاده، آزادگان جنوبی نام دارد.

    برچسب ها